هوش مصنوعی مولد و تحول مشاغل حوزه سلامت

هوش مصنوعی مولد و تحول مشاغل حوزه سلامت

هوش مصنوعی مولد و تحول مشاغل حوزه سلامت

هوش مصنوعی ژنراتور (Generative AI) این پتانسیل را دارد که نحوه کار متخصصان را در هر صنعتی تغییر دهد. در مراقبت های درمانی، قرار است روش تشخیص و درمان بیماری ها، تحقیق در مورد داروها و درمان های جدید و مدیریت کارهای اداری روتین را متحول کند.

البته، هوش مصنوعی هرگز جایگزین تجربه، مهارت و تعامل نزدیک پزشکان و پرستاران نخواهد شد. در عوض، به آنها امکان می دهد تا توانایی ها و تخصص خود را با بینش و تجزیه و تحلیل فوق العاده سریع تقویت کنند. همچنین می تواند آنها را از بسیاری از کارهای وقت گیر و روتینی که مانع از گذراندن وقت با بیماران و بهبود مستقیم نتایج می شود، رها کند. مشاغل حوزه مراقبت های درمانی در حال تغییر هستند، و اینکه آیا شما در ارائه مراقبت های خط مقدم، توسعه درمان های جدید یا مدیریت منابع و زیرساخت ها دخیل هستید، درک فرصت ها و چالش ها ضروری است. بنابراین، در این مقاله، برخی از امکانات هیجان‌انگیزی را که هوش مصنوعی مولد برای متخصصان مراقبت‌های درمانی به ارمغان می‌آورد، و همچنین برخی از چالش‌هایی را که با تکامل نقش‌هایشان با آن‌ها مواجه خواهند شد را مطرح می‌کنم.

هوش مصنوعی مولد در تشخیص و درمان هوش مصنوعی مولد به لطف توانایی خود در تجزیه و تحلیل مجموعه داده های پیچیده و متفاوت از جمله تصاویر پزشکی و یادداشت های بیمار، از پزشکان و سایر کارکنان خط مقدم پزشکی در تشخیص بیماران کمک خواهد کرد. الگوریتم‌های تشخیص تصویر می‌توانند تصاویر رادیولوژی، سونوگرافی، MRI و CT را اسکن کنند، و اکنون مطالعات متعددی نشان می‌دهند که آنها در انجام این کار می‌توانند به اندازه متخصصان انسانی دقیق باشند. سپس هوش مصنوعی مولد خروجی را به زبان انسان ترجمه می کند که حتی می تواند برای هر یک از متخصصین درگیر در درمان بیمار شخصی سازی شود. تا به زودی، به احتمال زیاد شاهد تولید برنامه های درمانی شخصی سازی شده، شناسایی درمان های خاص، داروها و درمان هایی خواهیم بود که به احتمال زیاد برای افراد موثر هستند.

چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد به عنوان دستیارهای پزشکی مجازی عمل می‌کنند، تریاژ و جمع‌آوری داده‌های بیمار را انجام می‌دهند و همچنین بهترین متخصصان پزشکی را برای ارجاع بیماران شناسایی می‌کنند. آنها همچنین توصیه های تخصصی و شخصی ارائه خواهند کرد. برای مثال، چت بات OneRemission برای کمک به بیماران سرطانی در طول بهبودی آنها با ارائه توصیه های رژیم غذایی و سبک زندگی برنامه ریزی شده است، در حالی که Youper برای ارائه مشاوره در مورد سلامت روان طراحی شده است.

و این امر به متخصصان مراقبت های درمانی کمک می کند تا با ارائه ادراکات خود در مورد داده هایی که توسط دستگاه های پوشیدنی و ابزارهای نظارت از راه دور در بیمارستان یا محیط خانه ایجاد می شود، بر سلامت بیماران نظارت کنند. این امر علائم هشداردهنده اولیه را در صورت وخامت حال بیمار یا هشدار به مراقبین در صورت بروز موقعیت‌هایی مانند سقوط یک فرد مسن ارائه می‌کند.

تحقیق و توسعه هوش مصنوعی مولد در حال حاضر فرآیند کشف داروهای جدید را تسریع می کند. برای مثال، شرکت زیست فناوری بریتانیایی Etcembly به تازگی اولین داروی ایمونوتراپی را ساخت که با کمک هوش مصنوعی مولد طراحی شده بود. با تولید صدها میلیون کد ژنتیکی برای گیرنده های سلول T، دانشمندان توانستند تحقیقاتی را که معمولاً سال ها طول می کشید، تنها در چند هفته تکمیل کنند.

علاوه بر تولید داده به صورت کلمات و تصاویر، مانند ابزارهای مولد مانند ChatGPT و Dall-E، الگوریتم ها می توانند کاندیداهای مصنوعی برای آزمایشات بالینی دارو ایجاد کنند. این امر می تواند نامزدهایی را برای ساختارهای مولکولی ایجاد کند که ممکن است اثرات مطلوبی مانند اتصال به گیرنده های خاص یا مهار تولید آنزیم داشته باشد و آزمایشاتی را برای تعیین اثرات احتمالی آنها در دنیای واقعی شبیه سازی کند. همچنین می تواند پیشنهاد کند که داروهایی که قبلاً برای بیماری های دیگر ساخته شده اند، برای درمان بیماری های خاص مورد استفاده مجدد قرار گیرند، همانطور که توسط این مطالعه در مورد درمان های بالقوه برای بیماری آلزایمر نشان داده شده است.

ذکر شده است که از هوش مصنوعی مولد برای شبیه سازی پاسخ های فیزیولوژیکی انسان به داروها استفاده می شود و جایگزین های اخلاقی برای آزمایش روی انسان یا حیوان ایجاد می کند. در مجموع، هوش مصنوعی مولد در حال حاضر پتانسیل قابل توجهی را برای کمک به محققان و شیمی دانان در فرموله سازی و آزمایش داروهای جدید نشان می دهد و می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک نقش فزاینده ای در این زمینه داشته باشد.

ملاحظات اخلاقی:

اگرچه هوش مصنوعی مولد، پتانسیل عظیمی برای بهبود نتایج درمانی بیماران و راهبری مرزهای جدید تحقیقات پزشکی را ارائه می دهد، اما همچنین چالش هایی را در زمینه اخلاق و مقررات ایجاد می کند. متخصصان پزشکی، شاید بیش از هر گروه متخصص دیگری، نیاز به درک مسائل مربوط به داده، حریم خصوصی، سوگیری و تأثیر آنها بر نقش های خود دارند.

بسیاری از موارد استفاده‌ای که در اینجا مورد بحث قرار گرفته‌اند، به ویژه موارد مربوط به شخصی‌سازی، نیازمند دسترسی به اطلاعات بسیار حساس و شخصی هستند. متخصصان مراقبت های درمانی باید درک کاملی از نحوه جمع آوری، پردازش و ذخیره ایمن و مسئولانه این داده ها داشته باشند. آنها همچنین باید آگاهی از زمان تفویض کار به هوش مصنوعی و زمانی که لمس انسانی جایگزین ناپذیر است، داشته باشند.

همچنین می توان انتظار داشت که استفاده از هوش مصنوعی، به ویژه هوش مصنوعی مولد، در بخش مراقبت های درمانی تحت نظارت های سختگیرانه تری نسبت به سایر بخش ها قرار گیرد. متخصصان باید مسئولیت ها و تعهدات قانونی خود را درک کنند. همچنین مهم است که پایه ای محکم در اصل پاسخگویی و مسئولیت پذیری هوش مصنوعی ایجاد شود - از این گذشته، انسان همیشه باید مسئولیت نهایی ارائه مراقبت به بیمار را بر عهده داشته باشد. به احتمال زیاد نقش های تخصصی جدیدی در اینجا پدیدار می شوند که بر اطمینان از اجرای هوش مصنوعی مولد به روشی اخلاقی و مسئولانه متمرکز هستند.

هوش مصنوعی و آینده مشاغل مراقبت های درمانی:

به طور کلی، با تعبیه عمیق‌تر ابزارهای هوش مصنوعی مولد در مسئولیت‌های روزانه مراقبین، مسئولیت‌های آنها نیز تکامل خواهد یافت. زمان کمتری صرف کارهای روتین و اداری خواهد شد، به این معنی که زمان بیشتری را می توان برای مشاوره با بیماران و همچنین به روز رسانی مهارت ها و دانش خود صرف کرد.

ما هنوز در مراحل اولیه این انقلاب هستیم، اما تأثیر آن احساس می شود و با آمادگی برای استفاده از آن، پزشکان، پرستاران، پزشکان اورژانس، درمانگران، محققان و مدیران می توانند اطمینان حاصل کنند که نقش محوری در اطمینان از بهره مندی هر چه بیشتر بیماران از آن دارند.

نویسنده: Bernard Marr

May 21, 2024

منبع: Forbes