برچسب اصالت کالا بلای جان مراکز دیالیز

برچسب اصالت کالا بلای جان مراکز دیالیز

برچسب اصالت کالا بلای جان مراکز دیالیز

مقدمه:

برچسب اصالت لوازم مصرفی دیالیز به عنوان یک ابزار کلیدی در تضمین کیفیت و امنیت تجهیزات پزشکی مورد استفاده در فرآیند دیالیز عمل می‌کند. اخیراً سازمان‌های بیمه در ایران ثبت UID Code یا کد اصالت کالا را برای دریافت هزینه‌های پزشکی الزامی کرده‌اند. این اقدام با هدف افزایش شفافیت و جلوگیری از تقلب در سیستم بهداشتی انجام شده است، اما در عمل، مشکلات و چالش‌های بسیاری برای کادر درمان، به ویژه پرستاران، به وجود آورده است. این مقاله به بررسی این چالش‌ها و ارائه راهکارهای ممکن برای رفع آن‌ها می‌پردازد.

اهمیت برچسب اصالت تجهیزات پزشکی:

به طور کلی برچسب اصالت تجهیزات پزشکی به مصرف کنندگان کمک می کنند که از سلامت و استاندارد بودن این محصولات اطمینان حاصل کنند. توجه داشته باشید که بر روی این لیبل اصالت اطلاعاتی درج شده اند که اختصاصی محصول مورد نظر هستند. این اطلاعات به خوبی نشان می دهند که کالایی که در زمره تجهیزات پزشکی قرار دارد، به صورت استاندارد تهیه و تولید شده است. همچنین دارای کیفیت بالایی است و می توان با خیال راحت از آن استفاده نمود.

آیا می‌دانید چگونه برچسب اصالت می‌تواند از سلامت بیماران شما محافظت کند؟

نحوه استعلام برچسب اصالت:

استعلام برچسب اصالت تجهیزات پزشکی کار پیچیده ای نیست. کافی است کمی با اطلاعات موجود بر روی آن آشنا بوده و بدانیم که چگونه می توان از این اطلاعات برای استعلام محصول استفاده کرد. بر روی قسمت سفید رنگ این برچسب سه کد اصلی، یک تاریخ انقضا و یک عدد بارکد دو بعدی درج شده اند. یکی از این کدها شناسه تجاری محصول یا GTIN است که البته بر روی برخی از محصولات GTN نوشته می شود. کد دیگر درج شده بر روی لیبل اصالت کالاهای پزشکی، LOT است که شناسه مربوط به سری ساخت محصول می باشد.

کدام ملزومات دیالیز نیازمند اصالت سنجی هستند؟

طبق ابلاغیه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچین بررسی سامانه های بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت در حال حاضر،ثبت UID کد درج شده در برچسب اصالت انواع محلول اسیدی همودیالیز، انواع صافی دیالیز (فیلتر دیالیز)، بلادلاین یا ست لوله رابط دیالیز در سامانه های بیمه الزامی و اجباری است و درصورت عدم ثبت منجر به اعمال کسورات خواهد شد که می تواند خسارت های سنگینی را به مراکز دیالیز تحمیل کند.بماند که کسی فکر نکرده چگونه باید UID کد یک گالن 5 لیتری را ثبت کرد.

برچسب اصالت

یکی از اصلی ترین و مهم ترین کدهایی که بر روی لیبل اصالت کالا درج می شود، شناسه رهگیری است. این شناسه معمولا به صورت UID نشان داده می شود و 20 رقمی است. در واقع عدد این شناسه فقط یک بار و بصورت منحصر به فرد به محصول تعلق می گیرد. خریداران محصول می توانند با ورود به سایت TTAC یا نرم افزار آن، به سادگی با وارد کردن این عدد، کالایی را که خریداری کرده اند رهگیری کنند. همه محصولاتی که اجازه توزیع پیدا می کنند، دارای این کد هستند. علاوه بر اینها می توان به وسیله بارکد خوان، بارکد دو بعدی این برچسب را اسکن کرده و اطلاعات آن را به دست آورد.

در پایین ترین قسمت زرد رنگ برچسب اصالت تجهیزات پزشکی نیز یک شناسه ۱۶ رقمی زیر یک لایه اسکرچ قرار داده شده است. این شناسه، همان شناسه اصالت کالاست که مهم ترین شناسه و کدی است که بر روی این برچسب وجود دارد. خریدار در هنگام خرید کالای مورد نظر خود باید دقت داشته باشد این اسکرچ کاملا سالم بوده و هیچ نوع خراشیدگی نداشته باشد.

برچسب اصالت2

بر روی لیبل اصالت کالا می توان یک شماره تلفن گویا و یک شماره متعلق به سامانه پیامکی سازمان غذا و داروی کشور را مشاهده کرد. همچنین آدرس سایت TTAC نیز بر روی آن وجود دارد. خریداران می توانند با استفاده از این گزینه ها و ارسال شناسه اصالت به یکی از آنها، از سلامت و اصالت تجهیزات پزشکی مورد نظر خود مطمئن شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الزامات کد اصالت کالاهای پزشکی، همین حالا با ما تماس بگیرید!

الزام اصالت سنجی: گامی به سوی شفافیت و سلامت

در راستای ارتقای کیفیت خدمات و مبارزه با قاچاق و تقلب در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، سازمان های بیمه در ایران اخیراً خواستار ثبت کدهای اصالت هر کالای پزشکی شده اند. این اقدام، که با استقبال بسیاری از متخصصان و فعالان این حوزه مواجه شده است، مزایای متعددی را به همراه خواهد داشت.

مزایای اصالت سنجی ملزومات دیالیز:

کاهش قاچاق و تقلب ملزومات دیالیز:

با ثبت کد اصالت برای هر کالای مصرفی پزشکی در دیالیز، امکان ردیابی و شناسایی کالاهای تقلبی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این امر به نوبه خود، به کاهش قاچاق و عرضه کالاهای تقلبی در بازار کمک خواهد کرد.

ارتقای کیفیت خدمات دیالیز:

استفاده از لوازم مصرفی تقلبی دیالیز می تواند عواقب خطرناکی برای سلامتی بیماران داشته باشد. با الزام به ثبت کد اصالت، سازمان های بیمه می توانند از ارائه خدمات به مراکز و موسسات متخلف که از کالاهای تقلبی استفاده می کنند، خودداری کنند.

شفافیت بیشتر:

ثبت کد اصالت ملزومات دیالیز، اطلاعات شفاف و دقیقی را در مورد منشاء، تاریخ تولید و انقضا، و سایر مشخصات کالا در اختیار سازمان های بیمه و بیماران قرار می دهد. این امر به نوبه خود، به افزایش شفافیت در زنجیره تامین کالاهای پزشکی و ارتقای اعتماد بیماران به سیستم سلامت کمک خواهد کرد.

حمایت از تولید داخلی:

• با الزام به ثبت کد اصالت برای کالاهای پزشکی، زمینه حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات کالاهای تقلبی و بی کیفیت فراهم می شود.

نحوه ثبت کد اصالت ملزومات دیالیز:

ثبت کد اصالت کالاهای پزشکی به دو صورت آنلاین و آفلاین امکان پذیر است. در روش آنلاین، تولیدکنندگان و واردکنندگان موظفند اطلاعات مربوط به کالاهای خود را در سامانه های مربوطه ثبت کنند. در روش آفلاین، کد اصالت به صورت فیزیکی بر روی کالا درج می شود و مصرف کنندگان می توانند با استفاده از این کد، اصالت کالا را استعلام کنند.

نقش سازمان های بیمه:

سازمان های بیمه موظفند در راستای اجرای این طرح، از همکاری با مراکز و موسسات درمانی که از کالاهای دارای کد اصالت استفاده نمی کنند، خودداری کنند. همچنین، سازمان های بیمه باید نسبت به آموزش و اطلاع رسانی به بیماران در خصوص نحوه استعلام اصالت کالاهای پزشکی اقدام نمایند.

مزایای برچسب اصالت برای کاهش تقلب و ارتقای کیفیت را بخوانید و دیدگاهتان را به اشتراک بگذارید!

اهمیت برچسب اصالت در تجهیزات دیالیز:

1. تضمین کیفیت و ایمنی ملزومات دیالیز :

برچسب اصالت تضمین می‌کند که لوازم مصرفی مطابق با استانداردهای کیفی و ایمنی تولید شده‌اند.

2. تاییدیه نهادهای نظارتی:

این برچسب‌ها نشان‌دهنده تاییدیه این لوازم و تجهیزات توسط نهادهای نظارتی معتبر هستند.

3. ردیابی محصولات دیالیز:

با استفاده از برچسب اصالت، می‌توان منشاء و مسیر توزیع تجهیزات را ردیابی کرد.

4. شفافیت و اعتمادسازی:

برچسب اصالت به افزایش اعتماد بیماران و پزشکان به کیفیت تجهیزات مورد استفاده کمک می‌کند. برچسب‌های اصالت به شفافیت در زنجیره تامین تجهیزات پزشکی کمک می‌کنند.

از مزایای برچسب اصالت بهره‌مند شوید و کیفیت خدمات دیالیز خود را بهبود بخشید! اطلاعات بیشتر در وب سایت دیاسیس

راهکارهای عملی برای اصالت سنجی ملزومات دیالیز:

1. استفاده از بارکد خوان‌ها:

استفاده از بارکد خوان‌های دستی یا ثابت می‌تواند فرآیند ثبت کدها را سرعت بخشیده و موجب کاهش خطاهای انسانی و افزایش دقت در ثبت اطلاعات شود.

2. نرم‌افزارهای موبایل یا تبلت:

اپلیکیشن های موبایل یا تبلت که امکان اسکن بارکد و ثبت اطلاعات را فراهم می کند که به سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستان (HIS) و سایر سیستم های مدیریت اطلاعاتی مانند دیاسیس متصل خواهد بود تا اطلاعات به صورت آنی به‌روزرسانی شود.

3. پایش و مدیریت مرکز از طریق نرم‌افزارهای مدیریت موجودی:

استفاده از سیستم‌های پیشرفته مدیریت موجودی مانند دیاسیس که قابلیت ثبت و ردیابی کدهای اصالت کلیه لوازم مصرفی در فرآیند دیالیز را دارند و با سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستان یکپارچه است، موجب مدیریت کارآمد موجودی و کاهش مصرف و صرفه جویی در لوازم مصرفی می شود.

آیا می‌خواهید از اهمیت برچسب اصالت در تجهیزات دیالیز بیشتر بدانید؟ مقاله ما را مطالعه کنید!

چالش‌ها و راهکارهای پیش رو:

عدم تخصیص GLN به مراکز دیالیز:

در بسياري از موارد، به‌منظور مديريت بهتر زنجيره‌هاي تأمين و تقاضا، لازم است مكان فيزيكي طرفين تجاري، موقعيت محموله‌ها در مسير حمل‌ونقل، آدرس فايل‌ها در فضاي مجازي يا محل قرارگيري محصولات در قفسه‌هاي انبار، شناسایی‌شده و در سيستم‌هاي اطلاعاتي ثبت و اطلاع‌رساني شود. در سيستم‌هاي مبتني بر استانداردهاي GS1، اين كار به كمك يكي از مهم‌ترین كليدهاي شناسايي GS1 به‌ نام شماره جهاني مكان (GLN) انجام مي‌شود. درواقع از كدهاي GLNبراي شناسايي هر نوع از موقعيت‌هاي مختلف در زنجيره تأمين (موقعيت‌هاي فيزيكي، ديجيتالي، عملياتي يا حقوقي) كه لازم است به‌صورت يكتا در سراسر دنيا شناسايي شوند، استفاده مي‌شود.

در حال حاضر سیاست های سازمان غذا دارو در خصوص تخصیص GLN به مراکز دیالیز شفاف نیست و رفت و برگشت های متعددی در این زمنیه اتفاق افتاده است بطور مثال حذف یا عدم تمدید کد GLN مراکز دیالیز استان البرز مشکلات عدیده ای برای آنها به وجود آورد به نحوی که مراکز قادر به ثبت کد UID خود نبودند و قطعا تدوام این مسیر منجر به کسورات سنگین از سوی سازمان های بیمه می شد.

اجبار به عقد قرارداد مراکز دیالیز با داروخانه ها:

با پیگیری های مکرری که توسط مراکز استان های مختلف انجام شد تنها یک جمله پاسخ دریافت شد و آن اینکه GLN فقط به داروخانه ها داده می شود و مراکز می بایست بصورت اجباری با یک داروخانه قرارداد ببندند تا داروخانه ثبت ملزومات را با GLN خود انجام داده و به اصطلاح کد UID هر کالای پزشکی را بسوزاند. این امر شائبه وجود تعارض منافع در سازمان غذا و دارو را ایجاد می کند که گویی رسالت این سازمان ایجاد کسب و کار و سودآوری برای داروخانه ها است.

عدم آشنایی سیاست گذار با فرایند های مراکز دیالیز:

اتفاق های صورت گرفته بیانگر آنست که سیاست گذار مطلقا با فرایند کار بخش های دیالیز کشور آشنا نیست و به آن نپرداخته است و نمی داند که اغلب مراکز دیالیز خود و بدون دخالت داروخانه اقدام به خرید و تهیه ملزومات دیالیز از شرکت های تولید و پخش می کنند و در زنجیره تامین این دست ملزومات دیالیز داروخانه ها هرگز دارای نقش نبوده اند. عدم آشنایی سازمان غذا و دارو با فرایند تامین ملزومات دیالیز تا حدی است که یکی از کارشناسان آن سازمان بیان کرده اند که خود بیماران باید اقدام به تهیه این ملزومات از داروخانه نمایند!.

تاخیر در زنجیره تامین ملزومات دیالیز به همراه افزایش هزینه ها

افزودن داروخانه ها به زنجیره تامین ملزومات دیالیز برخلاف رویکردها امروزه روز در دنیا برای چابک سازی زنجیره تامین (Agile SCM) بوده و مدت زمان جابجایی ملزومات دیالیز از نقطه تولید به نقطه مصرف را طولانی تر کرده و ریسک را در کل طول زنجیره افزایش می دهند. علاوه بر این هزینه کل زنجیره نیز بیشتر شده و مراکز درمانی مجبور به پرداخت اضافه تری خواهند بود که بابت آن خدمات خاصی دریافت نمی کنند.

لذا ورود داروخانه ها به زنجیره تامین ملزومات دیالیز( صافی دیالیز، ست دیالیز، سوزن فیستولا، محلول دیالیز و انواع کیسه و کرتریج پودر بی کربنات) صرفا منجر به افزایش ریسک های زنجیره، طولانی شدن زنجیره تامین و همچنین افزایش هزینه ها به صورت کاذب در کل طول زنجیره می شود.

عدم سازماندهی نیروی انسانی مرتبط:

پرستاران درحالی مسئول ثبت UID ملزومات دیالیز شده اند که طبق شرح وظایف مصوب هرگز رسالتی در این خصوص نداشته اند و علاوه بر آن پرستاران طبق سرفصل های درسی خود هیچگونه دانش و مهارتی در خصوص انبارداری و مسائل مرتبط با آن ندارند. درگیر ساختن پرستاران در این موضوع بیش از گذشته آنها را از بالین بیمار دور کرده و علاوه بر افزایش غلظت وظایف غیر مرتبط باعث سرخوردگی و افسردگی شغلی آنها می شود. شیوه نامه اجرای اصالت سنجی دارو و ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی به گونه ای است که نیازمند یک ساختار متناسب از نیروی انسانی است بطور مثال نظام و سیستم انبارداری پزشکی در مراکز دانشگاهی و درمانی نیازمند مطابقت با سیستم جدید است یا دست اندرکاران مصرف دارو و تجهیزات مانند داروخانه ها و تدارکات و بخش های درمانی هر یک وضعیت خود را با کار جدید متناسب سازی کنند.

کد های UID تکراری در ملزومات دیالیز:

عدم رعایت الزمامات و بخش نامه های مرتبط با تولید و چاپ لیبل UID کد ها از سوی برخی از شرکت های تولیدی لوازم و تجیهزات دیالیز منجر به ایجاد قابلیت پیش بینی UID کدها شده و این امر از سوی برخی از مراکز دیالیز مورد سواستفاده قرار گرفته است به نحوی که پرسنل ثبت کننده UID کدها در مرکز الف متوجه می شوند که مرکز ب این UID کد را ثبت نموده است و در بررسی متوجه می شوند آن مرکز بدون در اختیار داشتن UID کد و صرفا از طریق پیش بینی و حدس UID کدها اقدام به ثبت آن نموده است.

مقاومت در برابر تغییر:

برخی از دست اندرکاران ممکن است در برابر استفاده از تکنولوژی‌های جدید مقاومت نشان دهند هر چند بخش بزرگی از این مقاومت ناشی از فقدان زیرساخت های متناسب سخت افزاری و نرم افزاری در این حوزه است ولی نبود آموزش های لازم و سطح پایین سواد دیجیتال در ارکان منابع انسانی حوزه سلامت باعث افزایش این مقاوت ها شده است.

فقدان سخت افزار و نرم افزار های مناسب:

عدم دسترسی به سامانه های نرم افزاری یکپارچه در کنار عدم وجود سخت افزارهای مربوطه دشواری های بسیار زیادی را ایجاد کرده که موجب استهلاک نیروی انسانی و ایجاد تزاحم های فراوان شده است. در حال حاضر سیستم های اطلاعات بیمارستانی یعنی همان HIS ها عملکرد ضعیفی در این خصوص داشته و جز تعداد معدودی، اقدامات فناورانه به موقع و کاربرپسندی را ترتیب نداده اند.

هزینه‌های پیاده‌سازی:

هزینه‌های اولیه برای خرید و نصب تجهیزات جدید ممکن است در مراحل اولیه بالا بنظر برسند هر جند که این دسته از تجیزات بسیار لازم است.

نتیجه‌گیری:

برچسب اصالت لوازم مصرفی دیالیز نقش حیاتی در تضمین کیفیت و ایمنی تجهیزات پزشکی ایفا می‌کند. با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن مانند بارکد خوان‌ها، اپلیکیشن‌های موبایل و تبلت، نرم افزارها و سیستم های مدیریت جامع مراکز دیالیز مانند دیاسیس، پرستاران می‌توانند فرآیند ثبت کد برچسب‌ها را تسریع و بهبود بخشیده و به ارتقای کیفیت خدمات دیالیز کمک کنند. این راهکارها نه تنها به کاهش خطاهای انسانی و افزایش دقت در ثبت اطلاعات کمک می‌کند، بلکه زمان پرستاران را آزاد کرده تا بتوانند به سایر نیازهای بیماران بپردازند. الزامی شدن ثبت UID Code برای دریافت هزینه‌های پزشکی، در صورتی که با بهبود زیرساخت‌ها و آموزش مناسب کادر درمان همراه باشد، می‌تواند به افزایش شفافیت و کاهش تقلب در سیستم بهداشتی ایران منجر شود. اما برای دستیابی به این هدف، باید به مشکلات و چالش‌های موجود توجه کرد و با ارائه راهکارهای مناسب، از بار اضافی بر دوش کادر درمان کاست. این امر نه تنها به بهبود کیفیت خدمات درمانی کمک می‌کند، بلکه رضایت شغلی پرستاران و سایر کادر درمان را نیز افزایش می‌دهد.

منابع:

https://ttac.ir

https://imedmt.ir

https://www.fda.gov.ir

https://psplabel.ir/estelam-label-esalat

https://salamatdarou.com