دیابت، بیماری کلیوی و خطر پنهان

دیابت، بیماری کلیوی و خطر پنهان

دیابت، بیماری کلیوی و خطر پنهان

افزایش خطر نارسایی کلیه:

مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی (ESRD)، دیالیز و پیوند کلیه در بیماران مبتلا به DME نسبت به افراد بدون آن به طور قابل توجهی بیشتر است. به نظر می رسد این خطر مستقل از عواملی مانند عملکرد اولیه کلیه و کنترل قند خون باشد.

دلایل احتمالی ارتباط:

مکانیزم دقیق این ارتباط به طور کامل شناخته نشده است، اما برخی از نظریه ها عبارتند از:

  1. فرآیندهای التهابی مشترک در ایجاد DME و CKD نقش دارند.

  2. اختلال در جریان خون (میکروسیرکولاسیون) در دیابت ممکن است بر چشم و کلیه تأثیر گذارد.

این مطالعه بر ارتباط بین ادم ماکولای دیابتی (DME) و بیماری کلیوی دیابتی (DKD) در بیماران مبتلا به دیابت ملیتوس (DM) و بیماری کلیوی مزمن (CKD) تمرکز داشت. قند خون بالا در بیماران دیابتی می تواند منجر به آسیب شبکیه و ادم که در نهایت باعث کاهش بینایی می شود. در حالی که اغلب بین رتینوپاتی دیابتی و DKD همبستگی وجود دارد، ارتباط بین DME و DKD به خوبی شناخته نشده بود. محققان در این مطالعه به دنبال بررسی این موضوع بودند که آیا وجود DME می تواند نشانگر پیش‌بینی کننده ‌ای برای ابتلا به نارسایی کلیه، به ویژه بیماری کلیوی مرحله نهایی (ESRD) در بیماران مبتلا به DM و CKD باشد.

این مطالعه کوهورت گذشته‌نگر از داده‌های 120 سازمان مراقبت بهداشتی در شبکه TriNetX استفاده کرد و پرونده‌های پزشکی الکترونیکی تقریباً 90 میلیون بیمار را مورد بررسی قرار داد. بیماران به دو گروه مبتلا به DME و بدون DME تقسیم شدند.

در مقایسه با گروه بدون DME، گروه مبتلا به DME مصرف داروی بیشتر، عملکرد کلیوی ضعیف‌تر و کنترل قند خون نامناسب‌تری را نشان داد. با این حال، پس از ایجاد همسانی بر اساس اطلاعات جمعیتی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سبک زندگی، بیماری‌های زمینه ای و مصرف دارو، دو گروه از نظر این عوامل متعادل شدند. گروه مبتلا به DME در مقایسه با گروه بدون DME ، میزان خطر بالاتری برای ابتلا به ESRD، دیالیز و پیوند کلیه نشان داد. علاوه بر این، گروه مبتلا به DME در مقایسه با گروه بدون DME ، خطر پایین‌تری برای مرگ و میر ناشی از تمام علل داشتند.

نتیجه گیری:

این مطالعه، افزایش قابل توجهی از نظر آماری در خطر ابتلای همزمان به ESRD، دیالیز و پیوند کلیه در بیماران مبتلا به DME در طول ۵ سال نشان داد. بنابراین، نظارت دقیق و پیگیری عملکرد کلیه در بیماران دیابتی مبتلا به DME امری ضروری است و اکیدا توصیه می شود. بنابراین:

• در بیماران دیابتی مبتلا به DME ، نظارت دقیق بر عملکرد کلیه ضروری است.

• مدیریت زود هنگام و همزمان DME و دیابت برای بهبود بالقوه نتایج مربوط به کلیه ضروری است.

• برای بیان رابطه بین DME و CKD به تحقیقات بیشتری نیاز است.

• دانش موجود می تواند منجر به استراتژی های درمانی بهتر برای پیشگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی در بیماران دیابتی مبتلا به DME شود.