آموزش دیالیز صفاقی(CAPD) با واقعیت مجازی(VR)

 آموزش دیالیز صفاقی(CAPD) با واقعیت مجازی(VR)

آموزش دیالیز صفاقی(CAPD) با واقعیت مجازی(VR)

مقدمه:

واقعیت مجازی (VR) چندین سال است که در آموزش پزشکان و پرستاران استفاده می شود. آموزش مبتنی بر واقعیت مجازی ما برای دیالیز صفاقی سرپایی مداوم (CAPD) یک گام فراتر می رود و نه تنها برای تیم درمان مناسب است، بلکه می تواند توسط کلینیک ها برای آموزش بیماران CAPD و حتی همودیالیز خانگی نیز استفاده شود. با پیشرفت های تکنولوژیک، واقعیت مجازی (VR) به یک ابزار قدرتمند در آموزش های پزشکی تبدیل شده است. یکی از کاربردهای نوین این فناوری، آموزش دیالیز صفاقی سرپایی مداوم (CAPD) برای بیماران دیالیز است. در این مقاله، به بررسی چگونگی استفاده از VR برای آموزش دیالیز در منزل و مزایای آن می پردازیم.

فناوری VR یا واقعیت مجازی چیست؟

در دیالیز خانگی، بیماران بیشتر درمان های خود را در خانه انجام می دهند و فقط به طور مرتب به مرکز دیالیز خود مراجعه می کنند تا بررسی کنند که بیمار از شرایط خوب و مناسبی برخوردار است. این بدان معناست که آموزش خوب به ویژه برای بیماران دیالیز خانگی اهمیت دارد. از آنجایی که دیالیز صفاقی متحرک مداوم (CAPD) از صفاق به عنوان غشای دیالیز استفاده می کند، بیماران می توانند این شکل از درمان را تا حد زیادی به تنهایی در خانه یا محل کار خود انجام دهند و به آنها امکان می دهد علی رغم نارسایی مزمن کلیه، کیفیت زندگی بالایی داشته باشند. در مرکز یا کلینیک دیالیز، بیمار و پرستار آموزش دهنده چندین روز را به تمرین نحوه استفاده از تجهیزات دیالیز می پردازند و بیمار با اقدامات بهداشتی و اقدامات قبل و بعد از درمان آشنا می شود.

این آموزش حضوری CAPD اکنون با آموزش مجازی تکمیل شده است. می تواند هر محیطی مانند اتاق نشیمن را شبیه سازی کند. بیمار برای تعامل با محیط مجازی و انجام کارهایی مانند آماده سازی اتاق درمان شبیه سازی شده از یک کنترل کننده برای تمیز کردن میز با دستمال ضدعفونی کننده، برداشتن و گذاشتن اشیایی مانند کیسه دیالیز و کپ ضدعفونی و تنظیم دستگاه دیالیز صفاقی استفاده می کند.

تصاویر با زبان و عناصر تعاملی ترکیب می شوند تا آموزش واقعیت مجازی را به ویژه جذاب و واقعی کنند. این بیماران را در تمام مراحل درمان دیالیز صفاقی با استفاده از یک سیستم و روش ایمن برای مراحل مختلف مانند تعویض کیسه راهنمایی می کند. بیماران میتوانند ماژول های آموزشی انفرادی را با سرعت خاص و مورد نظر خود انجام دهند و آنها را هر چند بار که لازم است تکرار کنند تا زمانی که در تکمیل درس های آموخته شده توسط پرستار، بر آنها مسلط شوند. این آموزش به چندین زبان موجود است تا بیماران بیشتری بتوانند به زبان مادری خود بیاموزند. هدف Stay safe My Training VR گسترش دامنه فرصت های آموزشی برای درمان خانگی و کمک به بیماران برای لذت بردن از شروع موفق دیالیز در منزل است. در حال حاضر، My Training VR فقط در آلمان در دسترس است، اما برای سال 2024 برای سایر کشورها نیز برنامه ریزی شده است.

آموزش VR چگونه عمل می کند:

Stay safe My Training VR و عینک واقعیت مجازی خود دستگاه های پزشکی نیستند. آنها برای تکمیل آموزش دیالیز صفاقی یا (CAPD) ایجاد شده اند. این آموزش مجازی استفاده از سیستم safe stay را نشان می دهد. واقعیت مجازی با شبیه سازی محیط های درمان و تعامل با تجهیزات دیالیز، امکان یادگیری را بهبود می بخشد. بیماران میتوانند در یک محیط شبیه سازی شده، فرآیندهای درمانی را به طور دقیق تمرین کنند. مباحث آموزشی VR شامل فعالیت هایی مانند آماده سازی اتاق درمان، استفاده از تجهیزات و رعایت اصول بهداشتی است. این ماژول ها به بیماران این امکان را می دهند که با سرعت مد نظر خود آموزش دیده و تکرار کنند.

Diasys Logo

در ادامه بخوانید

برای آشنایی بیشتر با فناوری آموزش واقعیت مجازی و نحوه بهبود تجربه دیالیز خانگی خود، با ما تماس بگیرید و یا از وبسایت شرکت فرزنیوس بازدید کنید.

مزایای آموزش VR برای بیماران :

1.بهبود کیفیت آموزش :

آموزش واقعیت مجازی به بیماران کمک میکند تا با تجهیزات و فرآیندهای دیالیز آشنا شوند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

2.دسترسی به چند زبان :

این آموزش ها به چندین زبان در دسترس است که به بیماران غیرانگلیسی زبان نیز امکان می دهد به راحتی آموزش ببینند.

آینده فناوری VR

پیشبینی میشود که با پیشرفت فناوریVR ، استفاده از آن در آموزش های پزشکی و درمان های خانگی به طور گسترده تری مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر، آموزش VR برای دیالیز صفاقی فقط در آلمان در دسترس است، اما برنام هایی برای گسترش این فناوری به سایر کشورها در سال های آینده وجود دارد.

آموزش واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار نوآورانه در آموزش دیالیز صفاقی، بهبود قابل توجهی در فرآیند یادگیری بیماران ارائه می دهد. با گسترش این فناوری، میتوان انتظار داشت که کیفیت زندگی بیماران با دیالیز خانگی به طور قابل توجهی افزایش یابد.

منبع:

freseniusmedicalcare.com