تاثیرات نارسایی کلیوی بر محیط زیست جهانی

تاثیرات نارسایی کلیوی بر محیط زیست جهانی

تاثیرات نارسایی کلیوی بر محیط زیست جهانی

مقدمه:

در پاسخ به بحران محیط زیست کره زمین، گروهی بین‌المللی از نفرولوژیست‌ها، جوامع جهانی را فرا خوانده اند تا در موافقت با اصول سازمان ملل متحد، مراقبت و درمان های جایگزین کلیوی را یکپارچه و هماهنگ سازند. ابتکار جهانی و جامع، با نام"GREEN-K" و یا تکامل محیط زیست جهانی در نفرولوژی و مراقبت از کلیه ها، با شعار "مراقبت پایدار از کلیه ها برای یک سیاره سالم و کلیه‌های سالم" و ماموریت "ترویج و حمایت از مراقبت‌های زیست محیطی پایدار و انعطاف‌پذیر در حوزه نفرولوژی جهانی" از تمامی فعالان این حوزه دعوت به همکاری کرده است. این رویکرد بیمارمحور، موجب کاهش بحران و سازگاری با تغییرات اقلیمی خواهد شد. با توجه به تأثیرات گسترده زیست محیطی درمان‌های جایگزین کلیوی، باید از فرصت همکاری در این مسئولیت مشترک نسبت به بیماران و محیط زیست استقبال نمود.

درمان نارسایی کلیه و بحران تغییرات اقلیمی

در گزارش ارزیابی بین المللی تغییرات آب و هوا که اخیرا ‌منتشر شده، بحران اقلیمی ناشی از انسان به سرعت پیش رفته و حداقل تا نیمه قرن آینده بدتر نیز خواهد شد. بدون توجه به سناریوهای آینده، پیش‌بینی می‌شود تأثیرات گسترده، بی‌سابقه و متوالی بر سلامت سیاره زمین و انسان ها خواهد داشت. یک گروه بین‌المللی از نفرولوژیست‌هایی که به تغییرات اکولوژیکی زمین توجه دارند، به طور گروهی خطرات تغییرات اقلیمی را به عنوان بحران‌های سلامت و انصاف، مورد توجه قرار داده و از جوامع جهانی درخواست کرده اند تا مراقبت‌های بهداشتی و به ویژه مراقبت از کلیه را مطابق با اصول سازمان ملل متحد هماهنگ کنند. در این رابطه توسعه سیستم‌های مراقبت از کلیه حساس به تغییرات اقلیمی و مراقبت های پایدار و با ‌کربن کمتر پیشنهاد می شوند.

بیماری های کلیوی و تغییرات اقلیمی رابطه دوطرفه‌ای دارند. هر یک از آنها موجب بدتر شدن دیگری می شود. گرمای بیش از حد، بدلیل کاهش حجم ادرار، خطر بروز بیماری های حاد و مزمن کلیوی را افزایش می‌دهد. آلودگی هوا و ذرات معلق که از منابع اصلی احتراق سوخت‌های فسیلی هستند، احتمالا حجم بزرگی از بار مرتبط با بیماری کلیه مزمن و مرگ و میر بیماران را در برمی گیرد. درمان نارسایی کلیه، به ویژه از طریق مصرف انرژی، آب و پلاستیک یکبار مصرف دیالیز، بالاترین اثرات اکولوژیکی در میان مراقبت‌های درمانی و بالینی را داراست. به طور مثال، گاز کربن تولید شده در یک جلسه دیالیز معادل ۱۰۰ کیلومتری رانندگی با خودرو است.

بحران‌های اقلیمی در هزاران شهر در سراسر جهان اعلام شده‌؛ اما به طور ناامید‌کننده، "احساس تکرار اشتباهات بطور معمول" با وجود تقاضاهای مکرر از سوی متخصصان، پزشکان و با وجود افزایش خشم عمومی ادامه دارد. متخصصان در زمینه مراقبت‌های بالینی از پزشکان خواسته‌اند که به ترتیب به تحول در مراقبت‌ها و درمان پایدار زیست‌محیطی از طریق نوآوری‌های در روش های درمانی و همچنین ارتقاء‌های زیرساخت های جامعه که شامل منابع انرژی تجدیدپذیر برای تولید انرژی‌، ساختمان، حمل‌ونقل و زنجیره تأمین می‌شود، کمک کنند.

تعداد زیادی از افراد متخصص در حوزه نفرولوژی و انجمن‌های وابسته، به تأثیرات زیست‌محیطی درمان‌های بیماری های کلیوی اذعان دارند. هنگامی که نگرانی ها در مورد مراقبت اورژانس از بیمار رفع شده باشد، حفاظت از محیط زیست دیگر نمی‌تواند به عنوان یک درمان ساده تلقی شود. این باور وجود دارد که بازطراحی مراقبت‌های درمانی در نارسایی کلیه ها، نیازمند آن است که به نوآوری واقعی برای ارائه مراقبت‌های بهتر، کم‌هزینه‌تر و کم‌آسیب‌تر به محیط منجر شود. رویکرد بیمار محور و کاهش تغییرات اقلیمی و سازگارسازی آن با شرایط بیمار ضروری است. ابتدا باید منابع انتشار کربن در فرآیند دیالیز و مراقبت‌های درمانی را شناسایی کرده و پیشنهاد می‌ شود که با ترویج پیشگیری، شناسایی زودرس بیماری و افزایش بهره‌وری درمان‌های موثر موجود برای کاهش پیشرفت بیماری و جلوگیری از نیاز به ویزیت‌های بیمارستانی، نارسایی کلیه ها را به تاخیر انداخت. در مرحله دوم، برای بهبود دسترسی به پیوند کلیه برای افراد مبتلا به نارسایی کلیوی، گسترش برنامه‌ها و پروتکل های پیش از پیوند و اهداء عضو از فرد زنده و فوت شده را توسعه داده و در مرحله سوم، درمان‌ دیالیز با تأثیرات زیست‌محیطی کمترپیشنهاد می شود. تمام جنبه‌های مراقبت‌های کلیوی، حمایت از بیمار، مراقبت‌های بالینی، که در این چارچوب قرار می گیرند، نیازمند این است که تمام اعضاء و تیم مشترک درمان، اقدامات و اهداف خود را با اصول فوق هماهنگ کرده و تطابق دهند.

environmental effects

نفرولوژی سبز

ابتکار "GREEN-K" با دیدگاه"مراقبت پایدار از کلیه برای یک سیاره سالم و کلیه‌های سالم" طراحی شده است. این ابتکار باید جهانی و جامع بوده و بر تلاش مشترک برای توسعه یک برنامه هماهنگ برای دستیابی به مراقبت های کلیوی با رویکرد کاهش کربن تمرکز داشته باشد. با توجه به مشارکت‌های تأثیرگذار جامعه جهانی موارد زیر پیشنهاد می شود:

1.آموزش

• "نفرولوژی سبز" را به عنوان یک حوزه اختصاصی اعلام کرده و برنامه‌های آموزش محیط‌زیستی را برای تمامی تیم ارائه دهنده خدمات به بیماران کلیوی(مدیران، پرستاران و پزشکان) حتی در مراحل دانشجویی را توسعه دهید.

• ترویج و تخصیص اعتبارات مالی جهت انجام تحقیقات در حوزه نفرولوژی سبز

• افزودن جلسات نفرولوژی سبز به تمامی کنگره‌های نفرولوژی

• تشویق، آموزش و توانمندسازی بیماران کلیوی برای مطالبه گری مراقبت و درمان پایدار مراقبت از کلیه

• ایجاد انگیزه در انجمن‌های نفرولوژی و حمایت از بیماران کلیوی برای توسعه برنامه‌های عملیاتی نفرولوژی سبز

• توسعه، گسترش و به‌روزرسانی بهترین روش‌ها در مراقبت پایدار از کلیه ها در تمامی سطوح مراقبتی

2. تدارکات، زیرساخت و نوآوری

• توسعه استاندارد داروها، تجهیزات دیالیز و لوازم مصرفی و اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص این استانداردها با هدف نهایی چرخه پسماند صفر در زنجیره تامین

• اطمینان از کارایی زیست محیطی کامل تولیدکنندگان برای پاسخگویی به مراجع قانونی

• حمایت از تولیدکنندگان و ترویج دهندگان درمان‌ دیالیز با کربن پایین و پسماند صفر

• تغییر پارادایم از اقتصاد‌ درمان "یکبار مصرف" به اقتصاد‌ درمان"دایره‌ای" برای درمان‌های جایگزین کلیه (تعمیر، بازسازی، تولید مجدد و بازیافت)

3. روش های بالقوه برای مراقبت‌های پایدار کلیه

• بررسی منافع بیمار، هزینه‌ها و محیط زیست در تشخیص زودرس، پیشگیری از پیشرفت بیماری و انجام سریعتر پیوند کلیه

• تشویق سیستم‌های نظارت بر انرژی، سیستم‌های جمع‌آوری و گزارش داده ها و اطلاعات و به اشتراک‌گذاری این داده‌ها

• توسعه و گسترش آموزش و ترویج روش های مراقبت از کلیه ها با انتشار کربن پایین (تجویز، تجهیزات و روش های بالینی) با تاثیرات بسیار زیاد

• تسهیل گفتگوها و تعامل جامعه جهانی نفرولوژی برای توسعه سیستم‌های مراقبت از کلیه ها در برابر بحران های آینده اقلیمی و اجتماعی

• ترویج و توسعه فرآیندها و روش های جدید برای کاهش اثر کربن در روش های درمانی نفرولوژی

نتیجه گیری

امروزه نمایندگان جوامع جهانی که به بهبود سلامت افراد مبتلا به بیماری‌های کلیه متعهد هستند، باید ضرورت، الزام و فرصت های موجود را برای انتقال سریع سیستم‌های و روش های مراقبتی خود در چارچوب زیست‌محیطی پایدار و بیمار محور درک کرده و اقدامات عاجل را به عمل آورند.