همه چیز درباره بیمارستان سبز

همه چیز درباره بیمارستان سبز

همه چیز درباره بیمارستان سبز

مقدمه

بیمارستان سبز، بیمارستانی است که سلامت مردم را با کاهش مداوم پیامدهای زیست محیطی ارتقا دهد. در این راستا، بهبود سیستم تصفیه فاضلاب، دفع و دفن بهداشتی زباله های بیمارستانی، ایجاد و توسعه فضای سبز در بیمارستان ها، مصرف بهینه حامل های انرژی و افزایش بهره وری در مصرف انرژی در آن ها و سایر نوآوری های زیست محیطی می توانند به کاهش اثرات منفی زیست محیطی در بیمارستان ها کمک کنند. باتوجه به فقدان داده های آماری کافی در زمینه مدیریت سبز در بیمارستان ها، این مقاله به روش اسنادی و توصیفی سعی دارد اهمیت پیامدهای نامطلوب زیست محیطی و اقدامات صورت گرفته در بیمارستان های کشور را برجسته سازد. با توجه به اینکه تاکنون بیمارستان های معدودی توانسته اند گواهی IS0 14000 را دریافت نمایند، به طورکلی عملکرد بیمارستان ها در زمینه مدیریت محیط زیست ضعیف ارزیابی می شود.

بیمارستان های سبز بیمارستان هایی هستند که بر پایه سیستم بین المللی ISO14000 توانسته باشند: زباله های خطرناك بیمارستانی را مدیریت نموده باشند، پساب و فاضلاب های بیمارستانی را تصفیه و به طریق بهداشتی دفع کرده باشند و از آب حاصل از آن برای آبیاری فضای سبز و درختان غیر میوه ای و آنهایی که جنبه فضای سبز دارند استفاده کرده باشد. همچنین علاوه بر توسعه فضای سبز و مدیریت پسماندهای بیمارستانی، با اجرای طرح های مختلف از جمله انواع بازیافت ها، در مصرف سوخت و انرژی نیز صرفه جویی کرده باشند.

همچنین در مباحث آلودگی های صوتی، کنترل سیرکولاسیون هوای خارج از بیمارستان برای شهروندان مجاور شرایط محیطی و معماری داخلی، فضای کاری و توجه به ارگونومی کارکنان بیمارستان و بیماران و . . . تمهیدات ویژه ای را ملحوظ نظر داشته باشد . علاوه بر ان نوع مصالح بکار رفته برای احداث این بیمارستان ها، حتی، در دراز مدت و با بازیافت مواد حاصل از تغییرات و توسعه اماکن، عاری از مشکلات زیست محیطی بوده باشد.

بسیار خوشحال شدیم وقتی خبر تلاش و کوشش بعضی از بیمارستان های کشور، آن هم از مجموعه بیمارستان های بخش دولتی که معمولا رقابتی را برای خود ضروری نمی دانند، را برای کسب استانداردهای بین المللی آن هم از نوع زیست محیطی شاهد گشتیم . ضمن تبریک به تمامی دست اندرکاران این تحول کیفی در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی، آرزوی تاسی دیگر بیمارستان ها، به خصوص بیمارستان هایی که آنان را از قدیم الایام در داخل و خارج کشور، سانتر علمی مبحث درمان در کشور میدانند، را داریم.

در چند سال اخیر ، تشکل ها و سازمان های مختلف مرتبا برای کنترل محیط زیست به مراکز مراقبت بهداشتی برای حفظ انرژی و انهدام مناسب پسماندهای پزشکی و امثالهم فشار می آورند.اما این فشار های اجتماعی و حاکمیتی افزایش هزینه و کنترل های سطحی را در پی داشته اند. در همین راستا بیمارستان ها به رویکرد (( no harm)) عملکرد بی ضرر رو آورده اند، یعنی انجام اقداماتی که نه تنها برای بیماران بلکه برای اجتماعات اطراف آن ها و محیط زیست نیز مضر نیستند. چنانچه مدیریت مناسبی صورت نگیرد تولید زباله های پر خطر و بی خطر، انتشار هوا و آب های دفعی میتواند آلودگی خاك، آب و هوا را منجر شود. منافع بالقوه از یک سیستم مدیریت زیست محیطی در صنعت مراقبت بهداشتی به طور عام، بسیار مهم است . دفع مواد زاید، ذخیره انرژی و آب های دفعی بیشترین هزینه های بیمارستان با پتانسیلی قابل توجه از نظر زیست محیطی محسوب میشود. در همین راستا در برخی از سازمان ها رویکردی را انتخاب نموده اند که به آن سازمان سبز اطلاق می گردد. سازمان سبز سازمانی است که افکار عمومی آن را انتخاب می کنند و مدیران این سازمان ها پذیرفته اند که باید پارادایم های مدیریتی خود را تغییر دهند. بنابراین فرایندهای خود را بازنگری کرده اند و روی محصولات خود تغییراتی در راستای احترام به محیط زیست انجام داده اند که در این راستا بیمارستان سبز اقدامات زیر را انجام داده اند:

  • استفاده از سیستم های تصفیه هوا

  • ایجاد فضای سبز

  • استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته جهت نیل در صرفه جویی مصرف آب و برق

  • استفاده از دستگاه بی خطر سازی زباله
    -تصفیه خانه: تصفیه خانه فاضلاب مرکز در زمینی به مساحت 200 متر مربع در دو بخش جداگانه 1- تاسیسات و ابنیه حوضچه های سه گانه با کانال های سر ریز جداگانه -2 تاسیسات مکانیکی و برقی شامل پمپ های پخشان و هواده های اختصاصی می باشد.

  • کاهش آلودگی صدا : طراحی و نصب و اجرای سقف اکوستیک جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی صوتی در مرکز
    بیمارستان ها، به عنوان مؤسسات منابع فشرده، مقادیر زیادی از منابع طبیعی از جمله برق، آب غذا و مصالح ساختمانی را برای ارائه مراقبت های بهداشتی با کیفیت بالا و در عین حال تضمین بهداشت مصرف می کنند. با این حال، بیمارستان ها با به کارگیری اقدامات ساده، هوشمند و پایدار می توانند ردپای کربن خود را تا حد زیادی کاهش دهند. ما این مفهوم را بیمارستان سبز می نامیم. این مقاله در مورد اقدامات، چالش ها و راه حل های مختلف برای ایجاد بیمارستان های سبزتر و پایدار برای بهبود بشریت صحبت می کند.

رو به وخامت سلامت سیاره ما یک موضوع نگران کننده بین المللی است و تأثیر مستقیمی بر سلامت انسان دارد. صنعت مراقبت های بهداشتی از داروهای مدرن، تجهیزات و فناوری های پیشرفته برای درمان استفاده می کند ، اما از طریق فرآیندهای منابع فشرده.
بخش مراقبت های بهداشتی تعداد زیادی از منابع، تجهیزات انرژی بر را مصرف می کند و مجموعه ای از زباله ها را تولید می کند که تأثیر مستقیمی بر سلامت انسان دارد. در هند، تخمین زده میشود که بخش تجاری، که شامل بخش مراقبت های بهداشتی میشود، 7.58 درصد از کل برق را مصرف میکند و طبق گزارش هیئت مرکزی کنترل آلودگی (CPCB) هند، سالانه حدود 1.48 میلیون تن زباله بهداشتی تولید می کند.

طبق یک مجله آمریکایی، بخش سلامت یکی از قابل اعتمادترین و قابل احترام ترین بخش های جامعه است و همچنین یکی از بزرگترین کارفرمایان و مصرف کنندگان انرژی است. بی طرفی، کارایی و کاهش هزینه همه به طور همزمان این چشم انداز را می توان با بهبود طراحی بیمارستان، به حداقل رساندن زباله و دفع آن، استفاده از نور طبیعی و تهویه تا حد امکان، استفاده از تهویه مطبوع و سیستم تهویه مبتنی بر اینورتر (HVAC) به دست آورد.

با استفاده از دیاسیس می توان منابع را بهینه سازی کرد. دمو دیاسیس

تعریف بیمارستان سبز

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده ساختمان سبز را اینگونه تعریف می کند: "عمل ایجاد سازه ها و استفاده از فرآیندهایی که از نظر زیست محیطی مسئولیت پذیر هستند و منابع کارآمد در طول چرخه عمر ساختمان از مکان یابی تا طراحی، ساخت، بهره برداری، نگهداری، نوسازی، و بازسازی این عمل باعث گسترش و تکمیل دغدغه های طراحی ساختمان های کلاسیک در زمینه اقتصادی، کاربردی، دوام و راحتی میشود."

با توجه به شورای ساختمان سبز هند، ساختمان بیمارستان سبز را می توان به عنوان ساختمانی تعریف کرد که رفاه بیمار را بهبود می بخشد، به روند درمانی کمک می کند و در عین حال از منابع طبیعی به شیوه ای کارآمد و دوستدار محیط زیست استفاده می کند.

  • LEED رهبری در طراحی انرژی و محیطی (ایالات متحده، کانادا، چین و هند) ، روشهای ارزیابی محیطی

  • تأسیسات تحقیقاتی( BREEAM-Building بریتانیا و هلند)

  • ستاره سبز (استرالیا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی) ،

  • CASBEE-Comprehensive Assessment System for Building Environmental -(Efficiencyژاپن)

  • طرح علامت سبز (سنگاپور)

در مورد آنچه در هند دنبال می شود، رتبه های رهبری در طراحی انرژی و محیط یا LEED به چهار دسته طبقه بندی می شوند: دارای گواهیLEED ، نقره، طلا و پلاتین.
پلاتین بالاترین رتبه را دارد و برخی از عوامل پشت این طبقه بندی عبارتند از توسعه پایدار سایت، صرفه جویی در مصرف آب، بهره وری انرژی، انتخاب مواد و کیفیت محیط داخلی.
در زمینه هند ، بیمارستان کوهینور در بمبئی اولین بیمارستان در آسیا و دومین بیمارستان در جهان است که به گواهینامه پلاتین LEED تحت شورای ساختمان سبز هند دست یافته است.

از آنجایی که بیمارستان ها باید همیشه کار کنند، برخی از عواملی که پیچیدگی هایی را برای تغییر آن به بیمارستان سبز ایجاد می کنند مورد مطالعه قرار می گیرند مانند:

  • برای مواقع اضطراری نیاز به پشتیبان گیری تمام وقت است.
  • تمام ساعات کار بدون خاموشی است.
  • پروتکل های کنترل عفونت ها با پایداری مقابله می کند.
  • تغییرات هوای زیاد در ساعت برای جلوگیری از آلودگی
  • نیاز بالای انرژی و آب در مقایسه با سایر ساختمان ها
  • ضایعات زیاد تولید شده در هر تخت
  • بازسازی مداوم داخل ساختمان برای ارتقاء ماشین آلات.

برای صرفه جویی در منابع خود همین امروز دیاسیس را نصب کنید و بیمارستان خود را بهبود ببخشید. دمو دیاسیس

اجزای بیمارستان سبز

ذخیره انرژی

از آنجایی که یک بیمارستان 365 روز در سال، 24/7 کار می کند ، برای حفظ استانداردهای مراقبت به سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع (HVAC) نیاز دارد. این 40 تا 60 درصد کل انرژی را مصرف می کند.

همچنین انرژی قابل توجهی برای گرم کردن آب، کنترل دما و رطوبت هوای داخلی استفاده می شود
،روشنایی، تهویه و فرآیندهای پزشکی متعدد که انتشار گازهای گلخانه ای دارند. بدون هیچ گونه مصالحه ای در کیفیت مراقبت.
مراحل کوچکی مانند جابجایی به لامپ های فلورسنت فشرده و دیود ساطع کننده نور (LED) ، استفاده از دمای بهینه برای سیستم HVAC ، استفاده از محصولات کم مصرف، کاهش زمان آماده به کار تجهیزات پزشکی، و برخی اقدامات مقاوم سازی شده که توسط Energy پیشنهاد شده است. مشاوران می توانند تغییرات مثبتی ایجاد کنند. همچنین، همه ما شعارها، پوسترهایی را روی دیوارها مشاهده کرده ایم که میتوانند تاثیر زیادی داشته باشند. ممیزی انرژی همچنین می تواند با شناسایی نشتی در سیستم های HVAC و بررسی کارایی موتورها و کمپرسورهای تجهیزات الکتریکی به صرفه جویی در میلیون ها نفر کمک کند.

بیمارستان سبز

منبع سبزتر برای ایجاد انرژی

در هند بیشتر برق از زغال سنگ تولید می شود که تاثیر مستقیمی بر افزایش ردپای کربن دارد و همین امر در مورد بیمارستان ها به دلیل نیاز برق سنگین آنها صدق می کند. روغن کوره یا گاز مایع (LPG) برای تولید بخار برای فرآیندهایی مانند پذیرایی و لباسشویی استفاده می شود. برای پشتیبان گیری، از ژنراتورهای دیزلی برای تامین برق بدون وقفه استفاده می شود.

این مشکل با استفاده از منابع طبیعی و تجدیدپذیر مانند خورشیدی، باد و ژئوترمال قابل حل است. از آنجایی که نیاز به مهندسی، ساخت و ساز و هزینه های عملیاتی بالایی دارد، اما در موارد کوچک، کارهایی مانند استریل کردن تجهیزات پزشکی، ضدعفونی لباس های شسته شده بیمارستان، گرم کردن آب برای حمام ها با انرژی خورشیدی قابل انجام است.

کاهش مدیریت پسماند

در هند، اکثر کلینیک ها، بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی زیرساختی برای مدیریت پسماند ندارند و بیشتر زباله ها مستقیماً به فضای باز و سپس به آب های زیرزمینی میروند. این امر حتی مهم تر میشود زیرا 10 تا 15 درصد زباله ها سمی و مضر برای همه جانشین ها و محیط زیست هستند. رهاسازی این زباله ها به طور آشکار در محیط باعث می شود که بیماری های انتقالی شکوفا شوند که بر سلامت انسان ها تأثیر می گذارد.

این را می توان با به حداقل رساندن زباله از طریق کمپوست کردن، بازیافت و دفع آن به روش صحیح حل کرد. در اینجا، همه ما به یک تغییر رفتاری برای خرید بهتر نیاز داریم به حداقل رساندن بسته بندی، استفاده از محصولات قابل استفاده مجدد به جای یکبار مصرف، و خرید محصولات بازیافتی

همچنین پلاستیکی که منبع اصلی آلودگی است، ابتدا باید قبل از دفن زباله ضدعفونی شود. یک بیمارستان در آسیا با توسعه یک سیستم کمپوست که به طور طبیعی متان زیستی ایجاد میکند و آن را به گاز طبیعی زیستی تبدیل میکند، عملکرد فوق العاده ای داشته است که سپس برای تامین انرژی بیمارستان و سیستم های تصفیه آب استفاده می شود.

نورپردازی

از آنجایی که بیمارستان ها در طول سال کار می کنند، بیمارستان های سبز برای کاهش بار برق کار می کنند. این امر با استفاده از سنسورهای نور در پاساژ یا دستشویی ها و سایر مناطقی که می توانند اشغال را تشخیص دهند و نصب چراغ های LED کم مصرف امکان پذیر است. همچنین، معماری باید طوری کار کند که حداکثر نور طبیعی روز را برای کاهش بار وارد کند.

صرفه جویی در مصرف آب

از آنجایی که بیمارستان ها نیاز آبی زیادی دارند ، باید یک سیستم جمع آوری باران و تصفیه فاضلاب برای بازیافت آب برای استفاده غیر آشامیدنی داشته باشند. آب بازیافتی را می توان برای آبیاری، فعالیت های پاکسازی و غیره استفاده کرد. در هند ، بسیاری از مراکز بهداشتی درمانی از این رویکردها استفاده می کنند، اما ما نیاز به ساخت در مقیاس داریم.

کیفیت هوا

این یکی از حیاتی ترین اجزای هر ساختمان سبز است. شهرها از هوای بی کیفیت به دلیل افزایش آلودگی رنج می برند، به این معنی که یک بیمارستان سبز باید شرایطی برای هوای بهتر در داخل خانه داشته باشد. این را می توان با گیاهان داخلی، تصفیه کننده های هوای طبیعی و غیره به دست آورد. از آنجایی که منطقه بیمارستان در معرض عوامل بیماری زا و باکتری های زیادی است، داشتن یک سیستم تهویه و یک اتاق تمیز با طراحی خوب برای تامین مداوم هوای تازه و فیلتر شده حیاتی می شود.

تحقیقات ثابت کرده است که یک ساختمان سبز با طراحی خوب می تواند روند درمان را تسریع کند. از این رو، مشاوران و طراحان در راستای به کارگیری راهکارهای سبز برای تأثیر مثبت بر بیماران تلاش می کنند. به همین دلیل، یک بیمارستان سبز دارای ویژگی های مختلفی مانند کیفیت بهتر هوای داخل ساختمان، 40-20 درصد صرفه جویی در انرژی، 35-40 درصد صرفه جویی در مصرف آب، رعد و برق روز خوب، عدم وجود علائم بیماری در ساختمان، کنترل راحت دما و رطوبت برای بهبودی سریع تر است.

منابع:

sciencedirect

sid.ir

بیمارستان سبز، بیمارستانی است که با استفاده از فناوری‌ها و روش‌های پایدار، تلاش می‌کند تا تاثیرات منفی زیست‌محیطی را کاهش داده و سلامت عمومی را بهبود بخشد. این شامل مدیریت بهینه انرژی، آب، زباله و کاهش آلودگی‌ها است. 

بیمارستان‌های سبز از فناوری‌های مختلفی مانند سیستم‌های انرژی خورشیدی، بادی، سیستم‌های بازیافت آب، سیستم‌های تصفیه فاضلاب و تجهیزات مدیریت زباله‌های بیمارستانی استفاده می‌کنند. 

بیمارستان‌های سبز با کاهش آلاینده‌ها و مدیریت بهتر منابع، به حفاظت از محیط زیست و ارتقاء سلامت عمومی کمک می‌کنند. این بیمارستان‌ها همچنین می‌توانند به کاهش هزینه‌های انرژی و منابع در بلند مدت کمک کنند.

بله، در ایران نیز برخی بیمارستان‌ها تلاش کرده‌اند تا استانداردهای بین‌المللی زیست‌محیطی را پیاده‌سازی کنند و به سمت بیمارستان‌های سبز حرکت کنند. این بیمارستان‌ها با استفاده از روش‌های پایدار، به کاهش تاثیرات منفی زیست‌محیطی کمک می‌کنند.