اعتماد شاه کلید دلبستگی کارکنان

اعتماد شاه کلید دلبستگی کارکنان

اعتماد شاه کلید دلبستگی کارکنان

مقدمه:

همواره تغییرات قابل توجهی در منابع انسانی و نیروی کار مربوط به کادر درمان در حال رخ دادن است زیرا کارمندان همیشه به دنبال محیط‌های کاری هستند که احساس ارزشمندی کنند. مسئولیت پذیری کارفرمایان، برای حفظ کارکنان دارای عملکرد عالی ضروری است. طبق مطالعات و داده‌های جدید، نشان می‌دهند که اعتماد به مدیران با سابقه در تیم های درمان، بسیار مفید قلمداد می شود. محققان بر روی 4827 نفر از تیم درمان برای پویایی تغییر کارکنان و حمایت سازمان ها را مورد بررسی قرار داده و نظرسنجی کردند. این نظرسنجی در ایالت مریلند آمریکا بصورت ناشناس و از طریق ایمیل انجام شد. افراد مورد نظر در نظرسنجی شامل کارمندان اداری و غیر بالینی، کارکنان پشتیبان بالینی (پرسنل آزمایشگاه، تکنسین‌ها، مددکاران اجتماعی)، پرستاران، پزشکان و اساتید غیر پزشکی و سایر کارمندان شاغل در خدمات، تغذیه‌ و تاسیسات بودند. نتایج نظرسنجی نشان داد که حتی اگر کارمندان شاغل در یک مطب ارتباطات قوی با مدیر مستقیم خود داشته باشند، اما به مدیران باسابقه خود اعتماد نکنند، احساس امنیت نخواهند کرد. علاوه بر آن، احتمالاً امیدوار نخواهند ماند که شرایط در آینده بهبود یابد. مطابق یافته‌های مطالعات اخیر، در حال حاضر در بسیاری از مراکز درمانی، بیمارستان ها و مؤسسات بهداشتی با مشکلات نگهداشت نیروی انسانی مواجه هستند.

چرا کارمندان شاغل در مراکز درمانی محل خدمت خود را ترک می‌کنند

مطالعات نشان می دهد که همچنان مسائل مالی برای حفظ و نگهداری از کارمندان برتر، رکن اساسی بشمار می رود. بنابراین، تعادل بین تعیین استانداردها و ارتباط با نیروی انسانی ضروری است تا بتوان با چالش‌های مالی بدون تضعیف انگیزه کارکنان مقابله کرد. مشکلات ارتباطی و ابهامات مالی به عنوان تهدیدهای بالقوه برای اعتماد به مدیران ارشد شناسایی شده اند و بر روی حفظ کارمندان تأثیر می‌گذارند. برخی عوامل اصلی غیر مالی وجود دارند که پیش‌بینی می‌کنند که آیا افراد قصد ترک سازمان را دارند و یا خیر. این عوامل شامل فرهنگ کاری و سازمانی و رفتارهای مدیران ارشد هستند که به ۶ عامل کلیدی ختم می شوند: خستگی و فرسودگی شغلی، پشتیبانی سازمان، اعتماد به مدیران ارشد، دسترسی به منابع، تشویق و احساس تعلق خاطر به سازمان. کارمندان ارزش‌های مختلفی را ارزیابی می‌کنند. گاهی افراد فرآیند ناخوشایندی را تجربه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که سازمانی را که در آن احساس ارزش‌ نمی کنند و یا کارشان بدون پاداش و توجه باقی می ماند را ترک کنند. کارمندان به دنبال سازمانی هستند که امیدوارند تجربه بهتری را برایشان فراهم کند.

بنا به یافته‌های تحقیقاتی موسسه گالوپ، میزان اعتماد نقش اساسی در وابستگی و اعتماد کارکنان دارد. آمار نشان می‌دهد که تقریباً تمام کارکنان وفادار، به مدیران ارشد سازمان خود اعتماد دارند (۹۵ درصد)؛ در حالی که بیش از نصف کارکنان دلزده (۵۴ درصد) به مدیران سازمان اعتماد ندارند.

در مطالعات اخیر، یکی از نگرانی‌های اصلی این بود که آیا سازمان ارزش تلاش‌ها و مشارکت‌های اضافی کارمندان را ارزیابی می‌کند. نتیجه این موضوع شگفت‌آور بود چرا که در بازار کار امروز، اغلب نارضایتی از حقوق و دستمزد کارکنان به عنوان اصلی‌ترین عامل برای ترک محل خدمت شناخته می شود ولی در تحقیقات اخیر، نقش مدیران ارشد و رفتار سازمانی آنان بسیار برجسته تر بنظر می رسد. اگرچه رابطه معنی‌دار میان این دو وجود دارد، اما در مقایسه، اعتماد به افراد بالادست سازمان، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

یافته‌ها نشان می‌دهند که تقدیر و تشکر و ارزشیابی فعالیت‌های کارکنان با بازدهی بالا، از مهمترین عوامل در جذب، حفظ و نگهداری کارکنان بشمار می رود. در فرهنگ‌های سازمانی بارزش، موفقیت های کوچک به طور مکرر مورد تقدیر قرار می گیرند. رفع نواقص سیستم‌های معیوب یک نشانه از ارزش‌مندی نیروی انسانی است و که تجربه کاری پزشکان و تیم‌ درمان را به طور دائمی بهبود می‌بخشد. رفع فرآیندهای مشکل دار یا مبهم نشان می‌دهد که زمان برای شما ارزشمند است و تجربه شما از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین افزایش کیفیت سازمان نشان می دهد که به منابع انسانی خود نشان می دهیم که چقدر برای آنچه که هستند و آنچه را که به سازمان می بخشند، اهمیت و ارزش قائل هستیم.

تحولات مستمر سازمان:

پاندمی کووید-۱۹ مشکلاتی در ساختار آسیب پذیر سلامت جامعه وارد کرد. اگرچه این تأثیر ممکن است در سازمان های بزرگ‌تر با لایه‌های مدیریتی گسترده تر، واضح تر باشد، ولی بدون شک تمام نهادها و سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی تنش‌های بزرگی در نیروی انسانی، تجهیزات و خستگی و فرسودگی نیروی کار تجربه کردند. علاوه بر این، تحولات جامعه در مورد تعادل بین زندگی و کار، دورکاری و ... که همچنان بر انتظارات پرسنل و کارفرمایان موثر است. طی یکی از بررسی های های اخیر، نزدیک به دو سوم کارکنان (63٪) که در نظرسنجی در سال 2022 با موضوع استرس کارکنان در آمریکا شرکت کرده بودند، اعلام کردند که زندگی آن ها برای همیشه با همه گیری کووید-19تغییر کرده است. بسیاری این موارد را گزارش دادند:

• سلامت روان آن ها نسبت به گذشته بدتر شده است.

• فعالیت بدنی کمتری نسبت به قبل داشته اند.

• خواب آشفته افزایش یافته است.

• افزایش عادات ناسالم مثلا سیگار کشیدن و….. افزایش یافته است.

درک اولویت‌های انتظارات کارکنان بسیار حائز اهمیت است. آموزش و آگاه کردن پرسنل در مورد اهمیت نقش آنها بسیار حائز اهمیت است. افزایش قدرت سازگاری، تطابق و تحمل با روش های جدید بسیار مهم است اما ارزش‌ گذاری رفتار کارکنان در مواقع بحرانی، ماموریت اساسی که برای موفقیت سازمان ها است و اگر کارمندان این ارزش سازمانی را دریافت نکنند، بسرعت به این نکته خواهند رسید که ممکن است پایان دادن به این ارتباط کاری، برای هر دو طرف بهتر باشد.

راهکارهایی برای ایجاد اعتماد در کارکنان

همانطور که لیست زیر را می خوانید منقدانه رفتار خود را بررسی کنید و به دنبال بهره گیری از این روش‌ها برای بهبود اوضاع سازمان باشید.

  1. به حرف خود عمل کنید.
  2. اشتباهات ‏خود را بپذیرید.
  3. به زیردستان خود اعتبار دهید.
  4. انگشت اتهام را ابتدا به سمت خود نشانه روید.
  5. وقتی اتفاقات بد می‌افتد، خود را سرزنش کنید. کارکنان خود را از شکست نجات دهید.
  6. رک و پوست کنده صحبت کنید. وقتی اخبار بد یا احساس برای گفتن دارید، آن را خیلی سریع و به صادقانه ترین صورت ممکن انتقال دهید. اگر کارمند شما چیزی را که باید از شما می‌شنید از دیگران بشنود، اعتماد به طور جدی ضربه خواهد خورد.
  7. شفافیت در اطلاعات مدیرانی که اطلاعات را پنهان می‌کنند و فرآیندها را مخفی نگاه می‌دارند، از نظر کارکنان غیر قابل اعتماد هستند.
  8. برقراری ارتباط و در میان گذاشتن مسائل یکی از بهترین روش‌های ایجاد اعتماد، خصوصاً در شرایط اقتصادی کنونی، راحت بودن برقراری ارتباط است. کارکنان شما هر چقدر بیشتر احساس کنند که در جریان امور قرار گرفته‌اند، احساس احترام و اعتماد بیشتری می‌کنند.
  9. رازداری

به دیگران این اعتماد را بدهید که حرف‌های آنها منتقل نخواهد شد و رازدار آنها خواهید بود. پزشکان و سایر تیم درمان به احترام، عملکرد حرفه‌ای و ترویج فرهنگ سالم در محل کار خود نیاز دارند که همه این موارد از مدیر سازمان ناشی می‌شود. ارتباط و پیوند روزانه پرسنل و مدیران لازم و ضروری بنظر می رسد. 2-3 تعامل روزانه مورد تأیید کارمندان حتی تعامل ساده ای مثل لبخند زدن و صبح بخیر گفتن روزانه کافی است. مسئولیت پذیری برای حفظ استانداردهای رفتار و حفظ کارکنان با عملکرد عالی ضروری است.