کاهش وزن پس از جراحی چاقی و کاهش جلسات دیالیز خانگی (HHD)

کاهش وزن پس از جراحی چاقی و کاهش جلسات دیالیز خانگی (HHD)

کاهش وزن پس از جراحی چاقی و کاهش جلسات دیالیز خانگی (HHD)

کاهش وزن پس از جراحی چاقی ممکن است به کاهش تعداد جلسات دیالیز خانگی (HHD) منجر شود

نکات کلیدی:

• بیماری که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بود، توانست جلسات دیالیز خانگی خود را از پنج بار در هفته به چهار بار در هفته کاهش دهد.

• محققان گفتند که کاهش وزن بیمار منجر به کاهش حجم بدن شده است.

• محققان در این کنفرانس گفتند، یک بیمار دیالیزی که پس از جراحی چاقی وزن کم کرده است، توانسته تعداد جلسات دیالیز خانگی خود را از پنج به چهار بار در هفته بدون عوارض جانبی کاهش دهد.

جراحی چاقی (BS) یک درمان شناخته شده برای دستیابی به کاهش وزن در بیماران چاق بیمارگونه است. بیمارانی که مبتلا به [بیماری مزمن کلیه] هستند اما دیالیز نمی شوند و تحت عمل BS قرار گرفته اند، در مقایسه با گروه کنترل شاهد، مرگ و میر کمتری را تجربه کرده اند.

نگرانی هایی در مورد عوارض [بعد از عمل] از جمله مرگ و میر و سکته قلبی وجود دارد. علاوه بر این، همچنان در مورد نقش مداخلات کاهش وزن در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه تحت دیالیز اختلاف نظر وجود دارد... مطالعات مشاهده ای ارتباط محتاطانه شاخص توده بدنی (BMI) بالا [در مقابل] مرگ در بیماران دیالیزی را نشان می دهد.

بیمار، یک زن 36 ساله که به مدت 5.5 سال دیالیز شده بود، پنج بار در هفته تحت HHD نگهدارنده قرار گرفت و پس از انجام عمل لاپاراسکوپی اسلیو گاسترکتومی (LSG) به کاهش وزن بیش از 40 درصد دست یافت.

دکتر Onuigbo گفت: "وزن بیمار قبل از جراحی چاقی 181.1 کیلوگرم بود و در حال حاضر از ماه می 2024، 96.5 کیلوگرم وزن دارد. او ادرار زیادی تولید نمی کرد. تجویز دیالیز خانگی قبل از جراحی چاقی او، همودیالیز از طریق فیستول AV ساعد چپ، به مدت 4 ساعت، پنج روز در هفته بود و Kt/V هفتگی او معمولا حدود 2.2 تا 2.3 واحد بود."

در بازدید از کلینیک دیالیز در اواسط نوامبر 2022، Kt/V هفتگی بیمار 2.91 واحد بود، و این "ما را قادر ساخت تا تصمیم به کاهش درمان های دیالیز خانگی او بگیریم Onuigbo گفت: "این Kt/V بالاتر پس از جراحی چاقی، به خصوص در فاز ابتدایی، پیش بینی نمی شد."

بیمار به طور کلی Kt/V هفتگی معادل 2.2 تا 2.3 واحد را حفظ کرده است. "فرض بر این است که با کاهش توده کلی بدن و وزن بدن، حجم کل بدن به طور قابل توجهی تغییر کرده است. او اکنون با آمدن بهار به طور فعال در حال باغبانی است، هر روز پیاده روی های طولانی می رود و یک قدم با قرار گرفتن در لیست فعال پیوند کلیه فاصله دارد."

نویسندگان نتیجه گرفتند: " BS گزینه عالی برای کمک به بیمار برای کاهش وزن با پتانسیل رسیدن به اهداف BMI برای پیوند کلیه است. علیرغم کمبود منابع در مورد رویکردهای عمدی برای کاهش وزن در [بیماری کلیوی مرحله نهایی] ESRD، LSGبه طور فزاینده ای برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه و چاقی شدید استفاده می شود. برای ارزیابی نتایج بلندمدت قلبی عروقی و پیوند کلیه پس از BS به تحقیقات بیشتری نیاز است. در نهایت، مفهوم جدید همودیالیز کاهش یافته شخصی سازی شده با بیمار ما تایید شد. این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر است."