آیا می توانم تصمیم بگیرم که دیالیز را متوقف کنم؟

آیا می توانم تصمیم بگیرم که دیالیز را متوقف کنم؟

آیا می توانم تصمیم بگیرم که دیالیز را متوقف کنم؟

مقدمه:

تصمیم گیری در مورد زمان توقف دیالیز یک انتخاب شخصی است. برای افرادی که از نارسایی کلیه در مراحل نهایی رنج می برند، دیالیز برای بقای بیمار ضروری است، زیرا کلیه ها دیگر به درستی کار نمی کنند و درمان جایگزین دیالیز بیماران را زنده نگه می دارد، بنابراین تصمیم به متوقف کردن درمان (یا کاهش آن در وهله اول) می تواند یک کار دشوار باشد. پایان دادن به دیالیز یک گزینه انتخابی است. در حالی که قطع دیالیز توسط بیمار به مرگ وی ختم می شود، می تواند روند بیماری را طولانی کند که بیمار علائم، عوارض و کاهش کیفیت زندگی را تجربه می کنند. در مورد این تصمیم باید با نفرولوژیست مشورت کنید. دیالیز یک روش پزشکی است که برای تصفیه خون هنگامی که کلیه های شخص دیگر به اندازه کافی عملکرد مناسبی ندارند، استفاده می شود. همودیالیز و دیالیز صفاقی که در منزل انجام می شود این اطمینان را ایجاد می کند که:

• سموم و مواد زائد از خون برداشته می شوند.

• الکترولیت ها مانند سدیم و پتاسیم در تعادل قرار می گیرند.

• استخوان ها محافظت می شوند.

• فشار خون بیمار کنترل می شود. مهم است که تشخیص دهیم که دیالیز نیز محدودیت های خاص خود را دارد. افراد هنوز هم علائمی مانند خستگی را تجربه می کنند.

نارسایی کلیه چیست؟

نارسایی حاد کلیوی از دست دادن ناگهانی توانایی کلیه در تصفیه خون است. این عارضه می تواند در اثر بیماری های خاص، فشار خون بسیار پایین در نتیجه بیماری، آسیب های جدی، جراحی یا عفونت های خاص ایجاد شود. نارسایی مزمن کلیوی از بین رفتن آهسته و تدریجی عملکرد کلیه ها به دلیل بیماری های زمینه ای مانند دیابت یا فشار خون بالا است.

علائمی که ممکن است نشان دهد که زمان توقف دیالیز فرا رسیده است:

زمان متوقف کردن دیالیز می تواند یک تصمیم پیچیده برای پایان دادن به دیالیز باشد. نفرولوژیست ها گاهی بیمارانی را توصیف کنند که فکر می کردند که در دیالیز موفقیتی نخواهند داشت، اما ماه‌ها بعد، پر از انرژی بودند؛ اما بیمارانی هم داشتند که احساس می‌کردند ادامه زندگی فقط مرگ را به تعویق انداخته است. به طور کلی توافق شده است که افراد زیر ممکن است دیالیز خود را متوقف کنند:

• وجود یک بیماری حاد که باعث ناتوانی بیش از حد بیمار می شود (سکته مغزی)

• وجود یک بیماری پیشرونده و غیرقابل درمان (دیابت یا سرطان)

• دمانس (زوال عقل) یا برخی از اختلالات عصبی شدید

مطالعه ای بر روی 1،077 بیمار که دیالیز را متوقف کردند، نشان می دهد که 36 ٪ پس از یک مشکل و بیماری حاد (ناگهانی) دیالیز بیمار و 27 ٪ به دلیل تغییرات مزمن در سلامتی و کیفیت زندگی دیالیز بیمار متوقف شده و در 78 ٪ موارد، درخواست قطع دیالیز توسط شخص یا خانواده وی انجام شده است.

با پایان یافتن دیالیز باید چه انتظاری داشته باشید؟

افرادی که نارسایی کلیه در مرحله نهایی دارند، اغلب مداخلات درمانی مانند لوله گذاری و تهویه مصنوعی تنفسی، مشکلات شدیدی را تجربه می کنند که منجر به بستری شدن در یک بخش مراقبت های ویژه می شود. همچنین ممکن است به احتمال زیاد در مراکز مراقبتی مانند خانه سالمندان زندگی کنند. نفرولوژی تسکینی، حوزه ای از مراقبت های کلیه است که بر مدیریت مراقبت های پایان زندگی در افرادی که تصمیم به قطع دیالیز دارند، متمرکز شده است که نه تنها بر روی علائم جسمی بیماران بلکه بر مشکلات روانی و عاطفی و برنامه ریزی پیشرفته در این زمینه تمرکز دارد زیرا در این مواقع بیماران و خانواده آنها با مرگ روبرو هستند. برخی از ملاحظات در تصمیم گیری توقف دیالیز عبارتند از:

• مشورت با تیم درمانی در مورد خطرات و مزایای ادامه دیالیز و توقف آن و کیفیت زندگی

• دستورالعمل هایی برای ارتباط با بیمار و یا عضو عزیزی از خانواده که می خواهد روزهای پایانی زندگی خود را بگذراند.

• ارتباط با خانواده و عزیزان نزدیک بیمار در مورد تصمیم اخیر و جلب حمایت آنان تا فرآیند تصمیم گیری را بسیار ساده تر خواهد کرد.

• درک اینکه چگونه مرگ می تواند در بیمارانی که همزمان به سرطان، بیماری ریوی، سکته مغزی و ... دچار هستند، ارجح باشد.

دستورالعمل پیش بینی شده پایان بخشیدن به زندگی چیست؟

  1. درد مراقبت تسکینی برای افرادی که دیالیز را متوقف کرده اند شامل مدیریت علائم درد است. شما همچنین می توانید داروهای دیگری مانند دیورتیک ها (مدرها) را برای درمان مایعات که در افرادی رخ می دهد که دیگر درمان های دیالیز را انجام نمی دهند، را دریافت کنید. مشکلات عاطفی نیز بسیار مورد توجه است. مددکاران اجتماعی و سایر متخصصان ممکن است بخشی از یک تیم مراقبت های بهداشتی باشند.
  2. رژیم غذایی اگر تصمیم دارید دیالیز را متوقف کنید، هیچ دلیل واقعی برای ادامه رژیم غذایی محدود برای مایعات و دریافت نمک وجود ندارد. همچنین ممکن است ملاحظات درمانی دیگری مانند فشار خون بالا و یا دیابت داشته باشید که به تصمیماتی که در مورد رژیم غذایی خود می گیرید، کمک کننده باشد.
  3. مراقبت مداوم به خاطر داشته باشید که افرادی که از دیالیز خودداری می کنند (یا هرگز آن را شروع نمی کنند) اغلب به عنوان شیوه های مراقبتی تسکینی مداوم رفتار می شوند.

اگر دیالیز را متوقف کردم دوباره می توانم به درمان برگردم؟

اگر نظر خود را در مورد قطع دیالیز تغییر دهید، می توانید مجددا به سایر درمان های دیالیز برگردید. اگر حداقل چند جلسه از دست داده باشید ممکن است ناراحتی و مشکلاتی را تجربه کنید و به خاطر داشته باشید که این عوارض در هر شخصی متفاوت خواهد بود.

بقا پس از دیالیز:

پس از تصمیم گیری برای متوقف کردن دیالیز، اینکه چه مدتی زنده خواهید ماند، به فرد و شدت بیماری کلیوی شما بستگی خواهد داشت. برخی از افراد ممکن است فقط یک روز زندگی کنند. برخی دیگر ممکن است چند هفته بدون درمان زنده بمانند.

نتیجه گیری:

برخی از افراد تصمیم به متوقف کردن دریافت درمان دیالیز خود می گیرند. عواملی از جمله سن، مشکلات زمینه ای، شخصی و خانوادگی می توانند این تصمیم را تحت تأثیر قرار دهند. قطع دیالیز به طور معمول طی چند هفته منجر به مرگ می شود، اما این بدان معنی نیست که هیچ مراقبت ارائه نمی شود. مدیریت شیوه های نفرولوژی تسکینی این اطمینان را حاصل می کند که افراد دارو، تغذیه مناسب و حمایت عاطفی و اجتماعی شایسته خود را دریافت می کنند. تصمیم‌گیری درباره زمان ترک دیالیز یک انتخاب شخصی است. برای افرادی که از بیماری نارسایی مزمن کلیه ها رنج می‌برند، روش درمانی دیالیز برای بقا ضروری است زیرا کلیه‌ها دیگر به درستی کار نمی‌کنند. درمان‌های دیالیز آنها را زنده نگه می‌دارند، بنابراین تصمیم به متوقف کردن درمان (یا انصراف از شروع آن از ابتدا) ممکن است یک تصمیم بسیار دشوار باشد.

منبع: Verywell health