دستورالعمل های جدیدی در مورد مدیریت علائم دیالیز منتشر شده

دستورالعمل های جدیدی در مورد مدیریت علائم دیالیز منتشر شده

دستورالعمل های جدیدی در مورد مدیریت علائم دیالیز منتشر شده

نکات کلیدی:

  • KDIGO دستورالعمل های جدیدی را در مورد مدیریت علائم مراقبت های دیالیز منتشر کرده است.
  • علائم شایع شامل خارش، خستگی، درد، خشکی پوست، بد خوابی، گرفتگی عضلات و افسردگی است.

Edwina A. Brown، از مرکز پیوند و کلیوی امپریال کالج، بیمارستان Hammersmit، لندن، و رئیس همودیالیز بیان کرد: فراوانی و بار علائم تجربه شده توسط افراد تحت همودیالیز و دیالیز صفاقی به طور فزاینده ای در جامعه پزشکی شناخته شده است. در کنفرانس مطبوعاتی (KDIGO) عوارض مبتنی بر علائم در بحث های دیالیز بیان شد این علائم گسترده شامل خارش، خستگی، درد، پوست خشک، کم خوابی، گرفتگی عضلات و افسردگی است.

syptomsDialysis

راجنیش مهروترا، استاد پزشکی و رئیس موقت بخش نفرولوژی در مرکز پزشکی هاربرویو در سیاتل و نویسنده اصلی دستورالعمل‌ها، با دیگر شرکت‌کنندگان در کنفرانس نوشت که تأثیر درمان دیالیز بر سلامت روانی و اجتماعی بیمار اغلب نادیده گرفته می شود.

«افراد مبتلا به نارسایی کلیه که تحت دیالیز قرار می‌گیرند، اغلب علائمی را گزارش می‌کنند که می‌تواند در عملکرد آنها اختلال ایجاد کند و کیفیت زندگی را کاهش دهد. تا همین اواخر، تمرکز مراقبت های نفرولوژی برای بیماران دیالیزی عمدتاً به مقادیر مطلوب نتایج آزمایشگاهی و پیامد های درمانی مانند قلب و عروق و مرگ و میر مربوط می شد».

ارزیابی روتین علائم در مراقبت های دیالیز همه گیر و استانداردسازی نشده است. حتی زمانی که علائم شناسایی می شوند، گزینه های درمانی تا حدی به دلیل کمبود شواهد در جمعیت دیالیز و پیچیدگی های تداخلات دارویی در نارسایی کلیه محدود هستند و به ندرت شروع می شوند. مهروترا در این بیانیه گفت که شناسایی و ارزیابی این علائم باید بخشی از اقدامات بالینی روتین باشد و می تواند از طریق چندین رویکرد، از جمله با پرسیدن سؤالات باز یا استفاده از نتایج درمانی که خود بیمار گزارش می دهد، (PROMs) به دست آید. مهروترا گفت: «PROMs به طور گسترده در تحقیقات اثربخشی بالینی استفاده شده است. برخی از PROMs ها، مانند غربالگری افسردگی یا ارزیابی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، به طور معمول در برخی از نقاط جهان استفاده می شوند و می توانند رابطه بیمار و ارائه دهنده را تقویت کرده، ارتباطات را بهبود بخشند و پشتیبان تصمیم گیری جمعی باشند. با این حال، برای بهینه‌سازی استفاده از PROMs در محیط‌های بالینی، شکاف‌های موجود بین اقدامات و شواهد باید برطرف شده و ارزش استفاده از آن‌ها، با توجه به منابع مورد نیاز از پزشکان و بیماران، باید تعیین شود.» براون اضافه کرد: «بسیاری از این علائم را می توان با ارزیابی مناسب و مدیریت فردی بهبود بخشید. ما معتقدیم که تیم‌های نفرولوژی می‌توانند و باید نقش مهمی در کمک به بیماران در مدیریت علائم بدون نیاز به مدیریت تمام جنبه‌های مراقبت ایفا کنند.» مهروترا، که همچنین رئیس مشترک کنفرانس است، گفت که تحقیقات بیشتری برای توسعه درمان ها و رویکردهایی برای بهبود مراقبت از بیماران دیالیز مورد نیاز است. وی گفت: «تحقیق باید بیماران، شرکای مراقبت، خانواده‌ها، پرسنل کلینیک دیالیز، اعضای تیم مراقبت نفرولوژی، کارآموزان، ارائه‌دهندگان دیالیز، شرکت‌های دارویی و پرداخت‌کنندگان را در تمام مراحل مشارکت دهد.» مطمئناً کاهش علائم برای افراد دیالیزی امکان پذیر است و مدیریت علائم باید در اولویت تحقیقات در نارسایی کلیه باشد. گزارش کامل کنفرانس جنجال‌های KDIGO را می‌توانید در اینجا دانلود کنید.