آیا چشمان شما می توانند سلامت قلب و یا بروز بیماری های مزمن را به شما نشان دهند؟

آیا چشمان شما می توانند سلامت قلب و یا بروز بیماری های مزمن را به شما نشان دهند؟

آیا چشمان شما می توانند سلامت قلب و یا بروز بیماری های مزمن را به شما نشان دهند؟

جالب است که بدانید چشمان ما این توانایی را دارند که اطلاعاتی را در مورد سلامت جسمی آشکار کنند. در این مقاله در مورد اینکه چه بیماری هایی را می توان از این طریق شناسایی کرد اطلاعاتی داده است.

بیماری های قلبی:

به گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، چشم تنها عضوی است که پزشک می تواند عروق خونی آن را بدون یک روش تهاجمی ببیند. این بدان معناست که شواهدی از فشار خون بالا (که اغلب بدون علامت است) کلسترول بالا، سکته مغزی و سایر بیماری های مرتبط با سلامت قلب ممکن است ابتدا توسط چشم پزشک شما مشاهده شود. در تحقیقاتی که سال 2021 منتشر شده است، نشان می دهد که کاهش جریان خون ناشی از بیماری قلبی (ایسکمی) ممکن است باعث آسیب به شبکیه شود که در اسکن شبکیه قابل مشاهده است. بیماری قلبی اولین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است که هر چه زودتر تشخیص داده شود، میزان مورتالیتی بیماران کاهش خواهد یافت.

فشار خون بالا:

فشار خون بالا نه تنها منجر به بیماری های قلبی می شود، بلکه می تواند خطر برخی از بیماری های چشم از جمله گلوکوم و دژنراسیون ماکولا را نیز افزایش دهد و ممکن است در طول معاینه چشم به دلیل تاثیری که بر عروق خونی می گذارد، قابل مشاهده باشد.

دیابت:

دیابت بیماری بسیار شایعی است (حدود 1 نفر از هر 10 آمریکایی دیابت دارد) و علائم آن اغلب در چشم دیده می شود. دیابت می تواند منجر به از دست دادن نسبی بینایی، دو برابر شدن خطر ابتلا به گلوکوم، افزایش خطر آب مروارید و رتینوپاتی دیابتی شود. رتینوپاتی دیابتی زمانی رخ می دهد که سطوح بالای قند خون باعث تورم، نشت یا بسته شدن عروق خونی در چشم شود. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، از سال 2017، رتینوپاتی دیابتی عامل اصلی نابینایی در بین بزرگسالان در کشورهای توسعه یافته بود. به همین دلیل در افراد مبتلا به دیابت معمولاً به دلیل آسیب های شدید، اسکن شبکیه توصیه می شود.

کلسترول بالا:

لکه های رنگی اطراف قرنیه چشم ممکن است به معنای کلسترول بالا باشد، به خصوص اگر سن فرد کمتر از 40 سال باشد. همچنین می تواند در شبکیه به صورت لکه های خون و برجستگی های زرد رنگ در اطراف چشم ظاهر شود. اگر این علائم چشمی را دارید باید فوراً معاینه شوید، زیرا معمولاً می‌توانند منجر به بیماری‌های جدی‌تر یا حتی سکته مغزی شوند.

بیماری های خود ایمنی و ژنتیکی:

آرتریت روماتوئید، لوپوس، مولتیپل اسکلروزیس و سایر اختلالات خودایمنی می توانند چشم را تحت تاثیر قرار دهند. حدود 30 درصد از افراد مبتلا به لوپوس دچار خشکی چشم خواهند شد. بسیاری از افراد مبتلا به ام اس دچار مشکلات بینایی می شوند و ممکن است یکی از علائم اولیه این بیماری باشد. افراد مبتلا به پارکینسون اغلب لرزش چشم را به عنوان یکی از اولین علائم خود ذکر می کنند. افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل که یک اختلال هماتولوژیک است، ممکن است مشکلاتی در چشم یا بینایی خود از جمله آسیب شبکیه احساس کنند. به گفته انجمن متخصصان شبکیه آمریکا، غربالگری سالانه برای رتینوپاتی سلول داسی شکل برای افرادی که بیماری آنها تشخیص داده شده است، از سن 10 سالگی توصیه می شود. در حالی که مشکلات چشم ممکن است همیشه اولین علامت یک اختلال ژنتیکی یا خودایمنی نباشد، تشخیص زودهنگام آنها ممکن است به کاهش خطر آسیب به چشم یا پیامدهای جدی تر کمک کند.

کمبود ویتامین ها:

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، شب کوری (عدم دید در نور کم) یکی از اولین نشانه های کمبود ویتامین A است. در حالی که دلایل زیادی برای تجربه خشکی چشم وجود دارد، کمبود ویتامین A نیز می تواند باعث خشکی چشم شود. علاوه بر ویتامین A، بدن شما برای رشد، به یک رژیم غذایی متعادل پر از ویتامین ها و سایر مواد مغذی نیاز دارد. غذاهای غنی از روی، ویتامین E و ویتامین C همگی ممکن است برای سلامت بینایی مفید باشند. کمبود ویتامین A در ایالات متحده کمتر رایج است، اما می تواند بر افراد مبتلا به اختلالات کبدی یا کسانی که بدنشان به سختی ویتامین ها را جذب می کند، تاثیر بگذارد.

نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور یا تلفن همراه:

خیره شدن به صفحه نمایش در تمام طول روز، عواقب خوبی برای چشمان شما به دنبال نخواهد داشت. شواهدی وجود ندارد که مستقیماً نور آبی صفحه نمایش را با آسیب یا سلامت چشم مرتبط کند، اما مشخص شده است که خواب شما را مختل می کند و علائم خستگی چشم را به دنبال دارد که شامل خشکی چشم، سردرد و موارد دیگر می شود. اگر با علائم خستگی چشم ناشی از نگاه کردن به کامپیوتر در طول روز به پزشک مراجعه ‌کنید، ممکن است به شما پیشنهاد کند که استراحت بیشتری داشته باشید یا شروع به تمرین قانون 20-20-20 کنید. هر 20 دقیقه، به مدت 20 ثانیه به چیزی حدود 20 فوتی در فاصله دورتر نگاه کنید. این به چشمان شما کمک می کند تمرکز خود را تغییر داده و به آنها یک فرصت برای استراحت و پلک زدن بیشتر را خواهد داد.

سایر بیماری ها:

ویروس ها و عفونت های باکتریایی نیز می توانند در چشم تظاهر پیدا کرده و باعث ورم ملتحمه شوند که می تواند از یک ویروس تنفسی ناشی شود که باعث علائم سرماخوردگی می شود و حتی می تواند توسط یک عفونت مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک ایجاد شود.

سلامتی خود را با سلامت چشمان خود مدیریت کنید

در حالی که برخی از اثرات سلامتی که در چشم ظاهر می شوند قابل کنترل نیستند، مانند شرایط خودایمنی و ژنتیکی، که صرفا با تغییرات ساده در سبک زندگی مانند خوردن یک رژیم غذایی نمی توانید آنها را کنترل کنید اما انجام فعالیت بدنی منظم و خوردن غذاهای مغذی در بیشتر روزها به ویژه برای کنترل شرایط سلامتی که قابل پیشگیری یا مدیریت هستند، مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا، مهم و موثر است.