کرندیا برای بیماری کلیوی مرتبط با دیابت

کرندیا برای بیماری کلیوی مرتبط با دیابت

کرندیا برای بیماری کلیوی مرتبط با دیابت

انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا پیشنهادی در سطح A را برای استفاده از کرندیا در بیمارانی که مشخصا مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مرتبط با دیابت نوع 2هستند، صادر کرده است. این توصیه بخشی از به روز رسانی گسترده تر راهنمای AACE در مورد مراقبت از دیابت است که شامل 170 توصیه جدید و به روز شده در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان است.

آخرین دستورالعمل انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا، به بیماران و تیم های درمانی کمک می کند تا درمان ها و منابع در دسترس را بهتر بشناسند، همچنین، آنها را برای مدیریت بهتر بیماری به آخرین شواهد علمی برای کمک به تصمیم گیری های حیاتی شان مجهز می کند. آخرین به روز رسانی دستورالعمل AACE، جایگاه کرندیا را به عنوان یک رکن اساسی در الگوریتم درمانی برای حفظ عملکرد کلیه و کاهش خطر دوگانه قلبی - کلیوی درطیف گسترده ای از شدت های بیماری مزمن کلیوی مرتبط با دیابت نوع 2 را قدرت می بخشد.

کرندیا یک آنتاگونیست گیرنده مینرالوکورتیکوئید غیراستروئیدی درجه یک است. این دارو برای اولین بار در ژوئیه 2021 توسط FDA برای بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مرتبط با دیابت نوع 2 تایید شد تا خطر ابتلا به مرحله پیشرفته بیماری کلیوی، مرگ ناشی از عوارض قلبی - عروقی، کاهش پیوسته نرخ فیلتراسیون گلومرولی (eGFR)، بستری شدن در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی و انفارکتوس میوکارد غیر کشنده را کاهش دهد. بر اساس مطالب منتشر شده، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مرتبط با دیابت نوع 2 به تنهایی سه برابر بیشتر از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر مرگ ناشی از علل قلبی عروقی هستند.

اوایل ماه اکتبر سال 2022، انجمن دیابت و بیماری کلیوی آمریکا اعلام کرد:

در بیمارانی که علیرغم دریافت حداکثر دوز قابل تحمل یک مهارکننده سیستم رنین آنژیوتانسین دارای eGFR 25ml/min یا بیشتر و غلظت پتاسیم سرم طبیعی و آلبومینوری هستند، کرندیا (finerenone) نتایج بهتری را نشان می دهد.