پروانه صلاحیت حرفه ای گروه پرستاری

پروانه صلاحیت حرفه ای گروه پرستاری

پروانه صلاحیت حرفه ای گروه پرستاری

آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری چیست؟

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران برای تمام دانشجویان پرستاری، اتاق عمل و حتی دانشجویان بیهوشی هر 6 ماه یک بار (2 بار در سال) به صورت هماهنگ کشوری برگزار می شود. با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت در این آزمون اجباری نیست داوطلبان می توانند به راحتی ثبت نام نمایند و گواهی صلاحیت حرفه‌ای پرستاری خود را تا رقابت جدی تر نشده است، دریافت کنند. چرا که ممکن است در آینده این آزمون اجباری شود و وجود این گواهی در رزومه شغلی یک پرستار بسیار اهمیت دارد. آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری (Nursing Professional Qualification Test) یکی از مهم ترین آزمون های وزارت بهداشت برای دانشجویان علوم پزشکی است که شباهت زیادی به آزمون RN دارد. دانشجویانی که مدرک کارشناسی رشته هایی همچون پرستاری، اتاق عمل و هوشبری را اخذ کرده اند می توانند در این آزمون شرکت کنند. هم چنین افرادی نیز که قصد ارائه خدمات مراقبتی در مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستان ها و حتی منازل را دارند نیز می بایست در این آزمون شرکت نمایند.

مزایای کسب مدرک آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری:

همان طور که گفته شد این آزمون در حال حاضر اجباری نیست اما با این حال از متقاضیان زیادی برخوردار است. دلیل آن وجود مزایای فوق العاده اخذ مدرک این آزمون می باشد. از مهم ترین مزایای آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رزومه حرفه ای پرستاران
  • افزایش آگاهی اطلاعات حقوقی پرستاران
  • مصونیت پرستاران از مشکلات حقوقی و قانونی
  • به روز شدن اطلاعات و دانش پرستاران
  • افزایش کیفیت خدمات پرستاری

هدف صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری چیست؟

افرادی که قصد فعالیت در کادر بیمارستان، کلینیک ها، خیریه، مرکز مشاوره، تامین اجتماعی، مراکز بهداشتی، آموزشی، توانبخشی، منازل و مراکز درمانی دولتی و غیر دولتی را دارند می بایست در این آزمون شرکت کنند. بنابراین می توان گفت که کاربرد اصلی شرکت در این آزمون برای دانشجویان و فارغ التحصیلانی است که قصد ارائه خدمات مراقبتی در هر یک از مراکز گفته شده را دارند. کلیه فارغ التحصیلان پرستاری که در دانشگاه های معتبر و مورد تایید داخلی و یا تحصیل در خارج از کشور داشته و تحصیلات خود را به اتمام رسانده باشند، برای استخدام وزارت بهداشت در مراکز درمانی نیاز به گواهینامه، مدرک معتبر و یا به عبارت دیگر ارزیابی صحیح دارند. از این رو آزمون صلاحیت پرستاری به عنوان یک راه برای سنجش توانایی های شغلی افراد در این رشته در نظر گرفته شده است.

زمان ثبت نام آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران ۱۴۰۲

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران هر 6 ماه یک بار یعنی به تعداد 2 بار در سال و به صورت هماهنگ کشوری برگزار می گردد. این آزمون حاوی سوالاتی از سرفصل های دروس نظری رشته پرستاری است که دانش داوطلبان را در زمینه های روانشناختی، مراقبتی، ارتقای سلامت و غیره ارزیابی می کند. به دلیل اشتراکات منابع آزمون با دو رشته هوشبری و اتاق عمل، این آزمون برای هر 3 رشته یکسان بوده و فارغ التحصیلان رشته های هوشبری و اتاق عمل نیز امکان ثبت نام و شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران 1402 را خواهند داشت.

نحوه ثبت نام:

ثبت نام در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران در سال های اخیر به صورت کاملا اینترنتی و از طریق سایت سنجش آموزش پزشکی کشور به آدرس www.sanjeshp.ir صورت می گیرد. با توجه به اینکه آزمون در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، بازه زمان ثبت نام این آزمون، 2 تا 3 هفته قبل از تاریخ های برگزاری اوایل بهمن ماه 1402 خواهد بود. تاریخ شروع ثبت نام و همچنین بازه در نظر گرفته شده برای تکمیل و یا ویرایش اطلاعات داوطلبان توسط سایت سنجش آموزش پزشکی و یا وب سایت دانشگاه های علوم پزشکی کشور به اطلاع افراد خواهد رسید. لذا شایسته است متقاضیان همواره اطلاعیه های مربوط به این آزمون را در سایت های نام برده پیگیری نمایند تا در صورت تمدید مهلت ثبت نام نیز فرصت انجام این کار را داشته باشند.

فرآیندهای اخذ صلاحیت حرفه ای پرستاران:

الف: از مسیر آزمون صلاحیت حرفه ای

  1. شرکت در آزمون ( ثبت نام از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی) و در نهایت پرینت کارنامه قبولی
  2. مراجعه به کارشناس مسئول برنامه صلاحیت حرفه ای در دفتر پرستاری بیمارستان محل اشتغال
  3. و یا مراجعه به کارشناس مسئول برنامه صلاحیت حرفه ای در معاونت درمان /دفتر پرستاری دانشگاه محل اشتغال/ محل سکونت
  4. تکمیل فرم درخواست صدور پروانه و تحویل مدارک مورد نیاز به واحد صلاحیت حرفه ای

ب: از مسیر کسب امتیاز آموزش های مجاز

  1. کسب مجموع 75 امتیاز آموزش مداوم و 50 امتیاز آموزش شغلی تخصصی کارکنان در طول 5 سال اخیر منتهی به درخواست صدور پروانه ( مجموع 125 امتیاز) و پرینت کارنامه های آموزشی و ممهور به مهر بالاترین مقام آموزشی محل خدمت
  2. مراجعه به کارشناس مسئول برنامه صلاحیت حرفه ای در دفتر پرستاری بیمارستان و یا مرکز محل اشتغال
  3. و یا مراجعه به کارشناس مسئول برنامه صلاحیت حرفه ای در معاونت درمان /دفتر پرستاری دانشگاه محل اشتغال
  4. تکمیل فرم درخواست صدور پروانه و تحویل مدارک مورد نیاز به واحد صلاحیت حرفه ای
  5. پیگیری صدور پروانه مورد درخواست از واحد صدور پروانه دانشگاه محل اشتغال/ سکونت

ج: صدور پروانه اعضای محترم هیات علمی

  1. مراجعه به کارشناس مسئول برنامه صلاحیت حرفه ای در دفتر پرستاری بیمارستان و یا مرکز محل اشتغال
  2. و یا مراجعه به کارشناس مسئول برنامه صلاحیت حرفه ای در معاونت درمان /دفتر پرستاری دانشگاه محل اشتغال
  3. تکمیل فرم درخواست صدور پروانه و تحویل مدارک مورد نیاز به واحد صلاحیت حرفه ای ( ارائه حکم کارگزینی با مضمون ارتقاء پایه سالانه جایگزین ساعات آموزشی می باشد)
  4. پیگیری صدور پروانه مورد درخواست از واحد صدور پروانه دانشگاه محل اشتغال/ سکونت

سوالات رایج در مورد صلاحیت حرفه ای پرستاران:

آیا همه پرستاران باید مدرک صلاحیت حرفه ای پرستاری را داشته باشند؟

بزودی کسب پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری اجباری خواهد شد. در حال حاضر کسب پروانه صلاحیت حرفه اي جهت ایفای هرگونه نقش پرستاری و خدمات پرستاری در عرصه هایی چون جامعه و مراكز و موسسات بهداشتی، درماني، آموزشی و توانبخشی دولتی (کشوری و لشکری)، غیر دولتی (خصوصی، تامین اجتماعی، خیریه و...) و مراکز مشاوره و ارائه خدمات پرستاری در منزل به افراد، خانواده ها، گروهها و جوامع الزامی است ولی فعلا اجباری برای اینکه همه پرستاران باید پروانه صلاحیت حرفه ای دریافت کنند، نیست.

برای شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران چه مدرکی لازم است؟

مدرک فراغت از تحصیل از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از داخل و خارج از کشور(مورد تایید وزارت بهداشت)

اعضای هیات علمی پرستاری از چه طریقی می توانند پروانه صلاحیت حرفه ای دریافت کنند؟

اعضای هیات علمی پرستاری می توانند از سه طریق: ارتقای سالانه، کسب امتیاز بازآموزی یا شرکت در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری، پروانه صلاحیت حرفه ای دریافت کنند.

این آزمون چند وقت یکبار برگزار می شود؟

قرار است آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری، هر 6 ماه برگزار می شود و افرادی که نتوانسته اند شرکت کنند و یا مردود شوند، می توانند در دوره های بعدی شرکت کنند.

آیا بهیاران هم باید این آزمون را بگذرانند؟

در اطلاعیه مرکز سنجش فعلا فقط نام فارغ التحصیلان لیسانس و ارشد و دکتری پرستاری ذکر شده است.

آیا نیروی طرحی میتواند در آزمون صلاحيت حرفه اي پرستاري شرکت کند؟

نیروی طرحی میتواند شرکت کند و نمره آن دو سال معتبر است.

آیا برای ورود به طرح نیروی انسانی، قبولی در آزمون صلاحیت حرفه ای نیاز است؟

خیر، برای نیروی طرحی نیازی به صلاحیت نیست.

چه کسانی نمی توانند در این آزمون شرکت کنند؟

شرکت کنندگان با شرایط نابینایی یک چشمی، دوربینی اصلاح نشده، نارسایی تنفسی متوسط و شدید، کوادری پلژی. پاراپلژی، قطع یا فقدان اندام فوقانی و تحتانی، سایکوز، اختلال دو قطبی، افسردگی شدید، دمانس، آلزایمر، مصرف داروهای محرک یا مخدر سیستم عصبی مرکزی، اعتیاد به مواد مخدر، VF یا VT ناپایدار و اختلال شنوایی

اعتبار مدرک صلاحیت حرفه ای چقدر است؟

گواهی صلاحیت حرفه ای 5 سال اعتبار دارد.

سوالات آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری در چه زمینه ای است؟

سوالات آزمون صلاحیت پرستاری در چند بخش است: 22 درصد در حیطه محیط مراقبتی موثر و ایمن(مدیریت مراقبت + کنترل عفونت)، 12 درصد در حیطه حفظ و ارتقای سلامت، 10 درصد در حیطه تمامیت روانشناختی، 56 درصد در حیطه تمامیت فیزیولوژیک که شامل مباحث آسایش و مراقبتهای اساسی(10درصد)، درمانهای دارویی و تزریقی(14درصد)، کاهش خطر بالقوه(12درصد)، سازگاری فیزیولوژیک(20 درصد) است.

زمان برگزاری آزمون:

آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاران رأس ساعت 9 صبح روز پنج شنبه 12/11/1402 به صورت كاغذي یا الکترونیک برگزار مي شود.