کاهش عملکرد کلیه با افزایش خطر مرگ ناگهانی قلبی مرتبط است

کاهش عملکرد کلیه با افزایش خطر مرگ ناگهانی قلبی مرتبط است

کاهش عملکرد کلیه با افزایش خطر مرگ ناگهانی قلبی مرتبط است

جملات کلیدی:
  • بر اساس داده های منتشر شده در مجله کلینیکی کلینی، در جمعیت عمومی در هلند، کاهش عملکرد کلیه با افزایش خطر مرگ ناگهانی قلبی مرتبط است.

  • علاوه بر این، eGFR بر اساس سطوح سیستاتین C (eGFRcys) می تواند به مدل های پیش بینی برای پیشگیری از مرگ ناگهانی قلبی (SCD) اضافه شود.

Anna C. van der Burgh ، از بخش پزشکی داخلی در مرکز پزشکی اراسموس در مرکز پزشکی دانشگاه روتردام در هلند، و همکارانش نوشتند: در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، SCD عامل 16 درصد مرگ و میر است و چندین مطالعه نشان داده اند که خطر ابتلا به SCD در بیماران با عملکرد کلیه کاهش یافته ، بیشتراست. با این حال، هنوز تا حد زیادی اینکه آیا عملکرد کلیه با SCD در جمعیت عمومی نیزمرتبط است یا خیر ناشناخته است. آنها افزودند، "از این رو، ما قصد بررسی ارتباط بین عملکرد کلیه، تعریف شده توسط eGFR بر اساس سطح کراتینین سرم و/یا سیستاتین C، و خطر ابتلا به SCD در افراد میانسال و مسن شرکت کننده در یک گروه مطالعه کوهورت آینده نگر مبتنی بر جمعیت را داشتیم. "

نوع مطالعه ومیانگین سنی جمعیت مورد بررسی در طول مطالعه :

محققان 9687 شرکت‌کننده (میانگین سنی 65.3 سال؛ 56.7 درصد زن) را از مطالعه آینده‌نگر مبتنی بر جمعیت روتردام که بین سال‌های 1997 و 2014 در هلند انجام شد، ارزیابی کردند.

متغیرهای بررسی شده در مطالعه:

محققان با استفاده از مدل‌های متناسب کاکس و مدل‌های مشترک، رابطه بین ارزیابی عملکرد کلیه، مانند eGFR بر اساس کراتینین سرم (eGFRcreat)، eGFRcys یا هر دو (eGFRcreat-cys) و SCD را بررسی کردند. محققان از تحلیل‌های ریسک رقابتی برای محاسبه ریسک‌های مطلق ۱۰ ساله استفاده کردند و سپس در زمان متوسط ​​8.9 سال پیگیری کردند. در طول این مطالعه، 2764 شرکت‌کننده از جمله 808 شرکت‌کننده که مرگ‌شان ناشی از حوادث قلبی عروقی و عروق مغزی بود، جان خود را از دست دادند. به طور کلی، محققان 243 رویداد SCD را در طول پیگیری با نرخ بروز 2.6 در هر 1000 نفر در سال ثبت کردند.

نتایج آنالیزتحقیق:

آنالیزها نشان داد که eGFRcys کمتر و eGFRcreat-cys با افزایش خطر SCD مرتبط است. به طور مشابه، eGFRcys 90میلی لیتر در دقیقه در هر 1.73 متر مربع در مقایسه با 60 میلی لیتر در دقیقه در هر 1.73 متر مربع نشان داد که خطرات 10 ساله مطلق از 1٪ به 2.5٪ افزایش یافته است.

نتایج مطالعه

محققان تشخیص دادند زیرگروه‌هایی مانند شرکت‌کنندگان مسن‌تر و شرکت‌کنندگان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بدون در نظر گرفتن بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا یا دیابت، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

یافته‌های ما می‌تواند از نظر بالینی مرتبط باشد، زیرا راه‌های جدیدی را برای تحقیقات آینده باز می‌کند. این شامل تحقیقات بیشتر در مورد مکانیسم های پاتوفیزیولوژیکی مرتبط با عملکرد کلیه و SCD می شود. آنها افزودند: "علاوه بر این، تحقیقات آینده باید تعیین کند که آیا eGFRcys می تواند در برنامه های غربالگری در جمعیت عمومی برای CVD زمینه ای اما هنوز تشخیص داده نشده استفاده شود یا خیر."