فایننشال تایمز شخصیت سال 2023 را معرفی کرد؛ خالق داروی دیابت و چاقی، چهره سال شد

فایننشال تایمز شخصیت سال 2023 را معرفی کرد؛ خالق داروی دیابت و چاقی، چهره سال شد

فایننشال تایمز شخصیت سال 2023 را معرفی کرد؛ خالق داروی دیابت و چاقی، چهره سال شد

خالق داروی دیابت و ضد چاقی شخصیت سال 2023 از نگاه فایننشیال تایمز

لارس فروگارد یورگنسن مدیر عامل گروه دارویی دانمارکی نوونوردیسک (Novo Nordisk) و اقتصاددان حوزه سلامت به لطف معرفی دو داروی خود برای درمان دیابت و چاقی به اسم اوزمپیک و ویگاوی به عنوان چهره برتر سال 2023 از سوی مجله فایننشیال تایمز انتخاب شد.

فایننشیال تایمز (Financial Times) از سال1970 این جایزه را به تأثیرگذارترین شخص سال اهدا می‌کند. برخی از دریافت‌کنندگان گذشته این جایزه شامل بیل گیتس، استیو جابز، باراک اوباما، آنگلا مرکل، جک ما و دونالد ترامپ بوده‌اند.

فایننشیال تایمز او را اینچنین توصیف می کند:« مدیر عاملی که بیش از حد حرفه‌ای است و همان زمان که بیشتر رقبای او با جت‌های شخصی سر قرار های خود می‌روند، او منتظر روابط تجاری دقیق و آینده ساز است. یورگنسن، قد بلند، لاغر و متفکر، کاملاً با تصویر متداول یک مدیر عامل جذاب و اهل معامله متفاوت است: او حرفه‌اش را به عنوان یک اقتصاد دان در دپارتمان بهداشت و برنامه‌ریزی آغاز کرد».

فایننشیال تایمز می نویسد: «، یورگنسن نه تنها در نوآوری تجاری در عرصه بهداشت بلکه در حوزه های مختلف جامعه، مالیات و رابطه ما با غذا نیز پیشگام است».

Lars Fuergaard

هر ساله شاهد رشد روز افزون و بیش از گذشته روش های عجیب و غریب ضد چاقی هستیم مانند روش های پیکرتراشی، لایپوساکشن، جراحی دستگاه گوارش (bariatric surgery) و استفاده از داروهای محرک اعتیاد آور که اغلب پرخطر و گاها بدون شواهد کافی علمی هستند.

رویکرد و استقبال مردم یه این روش ها حاکی از آنست که چاقی برایشان یک درد سر بزرگ و یک ملاحظه جدی است حال اگر داروی ایمن و کم خطری توسط یک شرکت داروسازی معتبر تولید شود که این معظل را برطرف نماید قابل تصور است که به چه سود سرشاری دست پیدا خواهد کرد لذا شرکت نوونوردیسک هم اکنون به لطف دو داروی خود برای درمان دیابت و چاقی به اسم اوزمپیک(Ozempic) و ویگاوی (Wegovy ) که هر دو با استقبال بیماران مواجه شده اند و به روشی ایمن و با تزریق به مقابله با مشکل دیابت و چاقی رفته و به تازگی، بدون سر و صدای زیاد، به عنوان باارزش‌ترین شرکت در اروپا شناخته شده است.

گزارشی از دانشگاه کورنل نشان می‌دهد که تا سال 2030 تا یک میلیارد نفر تحت تأثیر چاقی قرار خواهند گرفت - با همه تأثیرات مرتبط با آن بر نرخ دیابت، بیماری قلبی و قابلیت حرکت - تنها در ایالات متحده، اقتصاد هر سال تا 30 میلیارد دلار به دلیل تعطیلات به علت این شرایط را از دست می‌دهد.

و این تنها درباره چاقی نیست، اکنون شواهد خوبی وجود دارد که داروهای شرکت ممکن است به جلوگیری از حملات قلب کمک کنند و حتی امیدهایی وجود دارد که ممکن است برای درمان آلزایمر با کاهش التهاب در مغز مؤثر باشند.

داروهای Novo Nordisk چند دهه است که در حال توسعه هستند و Wegovy برای اولین بار در سال 2021 در ایالات متحده تأیید شد.. بانک Barclays پیش بینی می کند که فروش Wegovy، که برای درمان چاقی استفاده می شود، امسال به 4.2 میلیارد دلار و سال آینده به 7.3 میلیارد دلار خواهد رسید و فروش Ozempic ، که برای دیابت تولید شده است اما اغلب برای درمان چاقی به صورت غیررسمی تجویز می شود، پیش بینی می شود که در سال 2023 به 13.3 میلیارد دلار و در سال 2024 به 16.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

یورگنسن به Financial Times اظهار کرده که احساس "مسئولیت بزرگی برای واقعاً موفق شدن به همراه جامعه" دارد. در یک نظر کتبی به Ritzau، گفته که این جایزه "تشکری از Novo Nordisk به عنوان یک شرکت، تاریخچه ما و تمام کارکنان ما" است.

او گفت: "در 100 سال گذشته، ما برای مبارزه و پیشگیری از دیابت و بیماری‌های مزمن دیگر کار کرده‌ایم و همانند زمانی که شروع کردیم همچنان متعهد هستیم. "اصل راهبردی ما همیشه این بوده که برای بیماران تأثیرگذار باشیم و این اعتراف نشان از تعهد قوی تمام همکاران ما در طول سالها است"،

در نوامبر، نوونوردیسک اطلاعات مالی 9 ماهه سال را منتشر کرد که نشان دهنده درآمد 166 میلیارد کرون دانمارکی با افزایش 29 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است. امروزه بزرگترین شرکت با سرمایه‌گذاری بازار در اروپا است. یورگنسن از سال 1991 با نوونوردیسک (Novo Nordisk) همکاری کرده است و از سال 2017 به عنوان مدیر عامل خدمت می‌کند.