توصیه های کاربردی برای بیماران دیالیزی در سفر

توصیه های کاربردی برای بیماران دیالیزی در سفر

توصیه های کاربردی برای بیماران دیالیزی در سفر

بیماران دیالیزی در سفر با چالش های گوناگونی مواجه می شوند. سفر یکی از بزرگترین ماجراهای زندگی است، اما اگر دیالیز می کنید، ممکن است در سفرهای بیش از حد دور مردد باشید. اگر عاشق سفر هستید رویا خود را رها نکنید. از گشت و گذار در اماکن تاریخی گرفته تا استراحت در ساحل یا ملاقات با خانواده. اکثر افراد تحت دیالیز می توانند با کمی برنامه ریزی از سفرهای ایمن و رضایت بخش لذت ببرند. سفر علاوه بر یک تجربه بی نظیر، می تواند راهی عالی برای از بین بردن فشار و استرس شما باشد. انعطاف پذیری در برنامه های خود و در نظر گرفتن زمانی به موقع برای استراحت، به شما کمک می کند تا بیشترین استفاده را از سفر خود ببرید. به خودتان زمان دهید تا استراحت کنید. با کمی برنامه ریزی می توانید رویاهای سفر خود را زندگی کنید. در ادامه چندین توصیه برای بیماران دیالیزی در طول مسافرت شرح داده ایم تا سفری راحت و بدون دغدغه داشته باشید.

Price list

برنامه ریزی اولیه بیماران دیالیزی در سفر

به محض اینکه به مسافرت فکر می کنید، به تیم دیالیز خود خبر بدهید. آن ها به شما کمک می کنند تا برای سفر خود از سلامت کافی برخوددار باشید. تیم شما می تواند دیالیز را در مقصد شما ترتیب دهند یا به شما کمک کنند تا برنامه های خود را برای دیالیز تنظیم کنید. حداقل ۴ تا ۶ هفته قبل از سفر این اقدامات را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که درمان های شما به طور عادی ادامه خواهد داشت. برنامه ریزی اولیه باعث می شود به آرامش ذهنی رسیده و سلامتی شما را حفظ می کند تا بتوانید از سفر خود لذت ببرید.

نکاتی برای یافتن مرکز دیالیز برای بیماران دیالیزی در سفر

در سرتاسر ایران مراکز دیالیز بسیاری وجود دارد که می توانید در زمان سفر به آن ها مراجعه کنید. مراکزی تحت پوشش سامانه پرونده الکترونیک دیاسیس هستند با اعلام پذیرش میهمان به صورت الکترونیک درخواست های ثبت شده توسط شما را دریافت و در صورت ظرفیت، پذیرش ما را انجام و شیفت های جلسات دیالیز را به اطلاع شما می رساند. در حال حاضر 5 مرکز دیالیز در تهران و یک مرکز دیالیز در نوشهر تحت پوشش سامانه دیاسیس هستند برای مشاهده فرم درخواست میهمانی روی لینک زیر کلیک کنید درخواست دیالیز میهمان
برای تعیین وقت ملاقات با بیش از یک مرکز دیالیز تماس گرفته و حتما بعد از رسیدن به مقصد جهت گرفتن تائیدیه دوباره تماس بگیرید. همچنین بهتر است قبل از اولین معالجه خود به این مرکز مراجعه کنید تا بدانید که چطور به آنجا بروید و امکانات بخش دیالیز در چه حد است.

Price list

افرادی که تحت دیالیز صفاقی قرار دارند نیز می توانند به راحتی سفر کنند. هیچ دستگاهی وجود ندارد و لوازم آن بسیار کوچک و قابل حمل است. برای سفر تنها لازم است که لوازم و داروها کافی را به همراه داشته باشید. اگر با هواپیما مسافرت می کنید دارو های خود را در یک کیف دستی قرار دهید. همچنین در طول سفر بهتر است که به مراکز مربوطه مراجعه کرده تا به طور مکرر چکاپ شوید.

۲۰ توصیه کوتاه به بیماران دیالیزی در سفر

  1. قبل از سفر خود با پزشک متخصص خود صحبت کنید.
  2. هماهنگی های لازم را با مرکز دیالیز شهر مبدا، از قبل انجام دهید.
  3. از بخش دیالیز خود یک برگ معرفی نامه مهمان، اخذ نمایید.
  4. در صورت لزوم با مرکز دیالیز شهر مقصد جهت هماهنگی تماس بگیرید.
  5. نسخه کاغذی یا الکترونیکی جواب آخرین آزمایشات روتین خود را همراه داشته باشید.
  6. آزمایش هپاتیت را انجام داده و از بخش دیالیز گرفته و در طول سفر به همراه داشته باشید.
  7. برگه تعیین کننده گروه خونی خود را به همراه داشته باشید.
  8. یک روز پیش از حرکت حتما با بخش دیالیز خود هماهنگ کنید.
  9. سعی کنید بازه زمانی مسافرت را کوتاه انتخاب کنید.
  10. طبق برنامه دیالیز خود عمل کنید.
  11. به مدت زیاد در معرض آفتاب مستقیم نباشید و به مقدار کافی در روز های آفتابی آب بنوشید.
  12. رژیم غذایی خود را در طول سفر حفظ کنید.
  13. از خوردن غذاهای آماده به دلیل استفاده از نمک زیاد، بپرهیزید.
  14. بهتر است در طول سفر حداقل یک همراه حضور داشته باشد.
  15. شماره تماس مرکز دیالیز مبدا را بخاطر داشته باشید.
  16. داروهای خود را در یک ساک قابل دسترس به همراه داشته باشید.
  17. پانسمان کنتر خود را در مرکز دیالیز تعویض کنید.
  18. در صورت استفاده از گرفت در برگ مهمان باید محل سوزن های شریان و ورید مشخص شوند.
  19. بلافاصله بعد از برگشت از سفر به مرکز دیالیز خود خبر دهید.

نکات مهم غذا خوردن برای اردو زدن و سفرهای جاده ای

رعایت نکات غذا خوردن برای بیماران دیالیزی در سفر بسیار مهم است. اگر قصد دارید مدتی را در فضای باز سپری کنید یا یک سفر طولانی جاده ای را شروع کنید، چندین نکته برای کمک به شما در تهیه غذا مناسب افراد دیالیزی در حین حرکت یا هنگام برنامه ریزی غذا برای کمپینگ آورده شده است:

  • یک یخچال سفری مناسب تهیه کنید تا غذاها و نوشیدنی های بیشتری در اختیارتان قرار دهد.
  • از مصرف گوشت بسته بندی شده یا فرآوری شده خودداری کنید، زیرا ممکن است سرشار از سدیم و فسفر باشد. در صورت امکان از گوشت های تازه پخته شده، ماهی یا مرغ بدون نمک استفاده کنید.
  • به جای چیپس و پفک، چوب شورهای کم نمک یا کراکرهای کم سدیم را امتحان کنید.
  • اگر رژیم غذایی محدود به مایعات دارید، به یاد داشته باشید که غذاهای شور باعث می شود بیشتر تشنه شوید.
  • همیشه برچسب های تغذیه را بخوانید. از خوردن غذاهای حاوی فسفر، پروتئین (فقط اگر رژیم کلیوی کم پروتئین دارید) و پتاسیم زیاد پرهیز کنید.
  • از ایمنی غذا را مطمئن شوید: خوب بسته بندی کنید، دستان خود را بشویید و از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

نکات مهم غذا خوردن در مکان های تفریحی برای بیماران دیالیزی در سفر

گشت و گذار در مکان های تفریحی اشتها را باز خواهد کرد. این نکات ممکن است به شما کمک کند گزینه های مناسب غذایی برای افرادی با مشکلات کلیوی در مکانی مانند شهربازی پیدا کنید.

  • می توانید یک خنک کننده برای نگهداری مواد غذایی خود حمل کنید یا برای ناهار به سراغ خودروی خود بروید.
  • بجای خوردن سیب زمینی سرخ کرده می توانید شیرینی ها و نان های سالم محلی را امتحان کنید.
  • به جای نوشابه آب بنوشید.
  • اگر غذاهای حاوی سدیم بالا موجود است، آن ها را در سایر وعده های غذایی خود محدود کنید. صبحانه، ناهار یا شام سالم بخورید تا مواد مغذی را که در سایر وعده های غذایی از دست می دهید جبران کنید.

نکات مهم درباره غذا خوردن برای سفر به خارج از کشور

یکی از مزایای مربوط به سفرهای خارجی، فرصت امتحان کردن غذاهای محلی است. افراد دیالیزی نیز می توانند به راحتی در طول سفر حتی با توجه به محدودیت های غذایی خود، غذاهای جدید را امتحان کنند. اگر مسلط به زبان کشوری که می روید، نیستید یک کتاب دو زبانه مخصوص سفر به همراه داشته باشید و بخش مربوط به سفارش غذا را علامت گذاری کنید. با متخصص تغذیه خود صحبت کنید و لیستی از غذاهایی که مناسب شما هستند را تهیه کنید، با این لیست متوجه خواهید شد که چه غذاهایی را در طول سفر نباید بخورید.