فناوری هوش مصنوعی جدید برای تشخیص بیماری قلبی در ماموگرافی

فناوری هوش مصنوعی جدید برای تشخیص بیماری قلبی در ماموگرافی

فناوری هوش مصنوعی جدید برای تشخیص بیماری قلبی در ماموگرافی

سینسیناتی - محققان اوهایو روی فناوری هوش مصنوعی جدیدی کار می‌کنند که به گفته آنها می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. این فناوری قرار است بتواند در طول معاینات بهداشتی معمول زنان، حمله قلبی یا بیماری قلبی را تشخیص دهد.

آنچه نیاز دارید بدانید:

Genexia Health، یک شرکت استارت‌آپ در سینسیناتی، روی فناوری هوش مصنوعی کار می‌کند که می‌تواند بیماری قلبی را در زنان در طول ماموگرافی معمول تشخیص دهد. محققان می‌گویند این هوش مصنوعی از یک الگوریتم خاص بر اساس تصاویر ماموگرافی برای تشخیص خطر بیماری قلبی استفاده می‌کند. محققان انتظار دارند این فناوری پس از دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو (FDA) تا سال ۲۰۲۷ در دسترس قرار گیرد.

کلی کوهن زمانی که دچار حمله قلبی شده بود، از این موضوع هیچ اطلاعی نداشت. کوهن گفت: «همسرم متوجه این علائم شد. من به شدت عرق می‌کردم و کمی هم سوزش معده داشتم، همین». همسرش آمبولانس خبر کرد و او به موقع به بیمارستان رسید و جانش نجات پیدا کرد. کوهن گفت: «بعد از اینکه از حمله قلبی جان سالم به در بردم، از پزشک متخصص قلبم پرسیدم که چه کار دیگری می‌توانستم انجام دهم؟ چه چیزی مرا نجات می‌داد؟ او گفت، اگر خطر را می‌دانستیم، شما را تحت درمان با استاتین قرار می‌دادیم و این کار می‌توانست تفاوت زیادی ایجاد کند». به همین دلیل است که او می‌گوید می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد. کوهن گفت: «زنان به اندازه مردان خوش‌شانس نیستند. علائم بیماری قلبی در آنها به وضوح قابل مشاهده نیست. امیدوارم فناوری ما بتواند این تفاوت را ایجاد کند و به زنان فرصتی بدهد که به من داده شد». کوهن یکی از بنیان‌گذاران جنکشیا هلث، یک شرکت استارت‌آپ در سینسیناتی است که به ایجاد نرم افزار هوش مصنوعی برای تشخیص خطر بیماری قلبی در طول ماموگرافی کمک می‌کند.

کوهن گفت: «ماموگرافی‌ها، همان ماموگرافی، تصویر همان تصویر است. چیزی که شما دارید این موجودیت هوش مصنوعی است که یک الگوریتم است. این الگوریتم به تصویر دسترسی پیدا می‌کند، اطلاعات را می‌گیرد، ارزیابی ریسک را انجام می‌دهد و آن را به صورت یک گزارش ارائه می‌دهد». او برای توسعه این فناوری با دینو مارتیس، مدیرعامل جنکشیا هلث، همکاری کرده است. مارتیس گفت: «با ضمیمه کردن این تشخیص به ماموگرافی، که زنان به راحتی و به طور منظم آن را انجام می‌دهند، اکنون می‌توانیم به طور پیشگیرانه بیماری عروق کرونر قلب را در زنانی که قبلاً تشخیص داده نشده‌اند، شناسایی کنیم». او در حال حاضر می‌گوید که آنها این فناوری را در بیمارستان‌های دانشگاهی در منطقه کلیولند آزمایش می‌کنند و در تلاش برای کسب تاییدیه از سازمان غذا و دارو (FDA) هستند تا بتوان از آن در سطح ملی و به صورت رایگان برای بیماران استفاده کرد. مارتیس گفت: «این یک فناوری جدید است، این فناوری در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. این اولین مورد از نوع خود خواهد بود». او می‌گوید انتظار دارند در چند سال آینده این فناوری در همه جا وجود داشته باشد و بتوانند قبل از اینکه خیلی دیر شود، علائم حمله قلبی را تشخیص دهند.

کوهن گفت: «این یک مزیت اضافی است که می‌تواند در زندگی مردم تفاوت ایجاد کند».

نویسنده: شینا الزای - سینسیناتی - ۳۰ مارس ۲۰۲۴