بحران جهانی بیماری کلیه فراخوانی برای اقدام فوری

بحران جهانی بیماری کلیه فراخوانی برای اقدام فوری

بحران جهانی بیماری کلیه فراخوانی برای اقدام فوری

درخواست اقدام فوری برای رسیدگی به بیماری مزمن کلیه در بیانیه اجماع بین المللی منتشر شده در مجله Nature Reviews Nephrology در دستور کارسازمان بهداشت جهانی قرار دارد.

واشنگتن دی سی، ۴ آوریل ۲۰۲۴ (نیوزوایز) - در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۲۴، مجله معتبر Nature Reviews Nephrology بیانیه اجماع بین المللی با عنوان "بیماری مزمن کلیه و دستور کار بهداشت جهانی: یک اجماع بین المللی" منتشر کرد. این نشریه که توسط ائتلافی از کارشناسان برجسته، ذینفعان و انجمن های نفرولوژی تألیف شده است، بر نیازهای اساسی سیاستگذاری، حمایت و اجرایی برای کاهش بار فزاینده بیماری کلیه در سراسر جهان تأکید می کند.

ماسائومی نانگاکو، رئیس انجمن بین المللی نفرولوژی، خاطر نشان می کند: "برخلاف بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و بیماری های تنفسی، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کلیه (CKD) به طرز نگران کننده ای در حال افزایش است. در حال حاضر، بیماری کلیه به عنوان سومین عامل مرگ و میر با سرعت رشد در جهان قرار دارد و مرگ و میر ناشی از بیماری کلیه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، ۵۰ درصد افزایش یافته است."

بیماری مزمن کلیه (CKD) و آسیب حاد کلیوی (AKI) چالش های قابل توجهی را برای سلامت جهانی به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط (LMIC) ایجاد می کند، جایی که دسترسی به مراقبت های بهداشتی و خدمات پیشگیری محدود است. بانک جهانی تأکید می کند که بیماری مزمن کلیه سالانه مسئول بیشترین تعداد افرادی است که هزینه های سرسام آور مراقبت های بهداشتی را متحمل می شوند، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط. سالانه بیش از یک میلیون نفر با آسیب حاد کلیوی که به طور بالقوه قابل برگشت است، به دلیل عدم دسترسی به درمان های به موقع، از جمله دیالیز، جان خود را از دست می دهند که این موضوع، فوریت رسیدگی به شکاف های موجود در دسترسی به خدمات بهداشتی را برجسته می کند.

توصیه های کلیدی اجماع بین المللی عبارتند از:

  • بهبود دسترسی به مراقبت: افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی مقرون به صرفه و در دسترس برای رفع نیازهای تشخیصی، درمانی و پیشگیری افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه و آسیب حاد کلیوی، به ویژه در محیط های با منابع محدود، ضروری است.

  • استراتژی های پیشگیری بهتر: استراتژی های موثر برای پیشگیری از بیماری مزمن کلیه و آسیب حاد کلیوی باید از طریق تحقیقات چند رشته ای و مشارکت جامعه با تمرکز بر درک عوامل خطر و تطبیق مداخلات با شرایط محلی توسعه یابد.

  • توسعه و گسترش مدل های مراقبتی: اجرای مدل های مراقبتی متوازن، قابل توسعه و پایدار نیازمند تلاش های مشارکتی با جوامع ذینفع و رویکردهای نوآورانه مانند اشتراک وظیفه، فناوری های دیجیتال و پلتفرم های آنلاین برای آموزش و نظارت است.

  • اافزایش آگاهی و آموزش: کمپین های آگاهی سازی برای آموزش افراد و ارائه دهندگان مراقبت های اولیه در مورد اهمیت تشخیص زودهنگام و مدیریت بیماری مزمن کلیه ضروریاست تا از پیشرفت آن و عوارض مرتبط با آن جلوگیری شود.

  • پرداختن به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت کلیه: شناسایی و رسیدگی به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، مانند فقر و عدم دسترسی به امکانات اولیه، گام های اساسی برای کاهش بار بیماری های کلیوی، به ویژه در جوامع محروم، هستند.

  • افزایش بودجه برای تحقیق و توسعه: برای حمایت از ابتکارات تحقیقاتی با هدف توسعه درمان های جدید، بهبود درک بیماری های کلیوی و رسیدگی به نابرابری های جهانی در دسترسی و نتایج مراقبت های بهداشتی، تأمین بودجه کافی مورد نیاز است.

  • همکاری و هماهنگی بین المللی: تلاش های مشترک در سطح بین المللی برای ترویج سیاست ها، برنامه ها و اشتراک دانش موثر برای پیشگیری، تشخیص و مدیریت بیماری های کلیوی در سراسر جهان ضروری است.

  • جذب بیشتر جوامع بیماران: مشارکت معنادار جوامع بیماران برای طراحی سیاست ها، برنامه ها و خدمات بیمار محور که به نیازها و اولویت های متنوع افراد مبتلا به بیماری های کلیوی رسیدگی می کند، ضروری است.

بیانیه اجماعی بر کمبود توجه به بیماری کلیه در رسانه ها و گفتمان عمومی با اختلاف ۱۱ برابری بین علل مرگ و میر مورد بحث و علل واقعی مرگ و میر تأکید می کند.

دکتر دِیدرا کروز، رئیس انجمن نفرولوژی آمریکا، اعلام می دارد: "این بیانیه اجماعی گام مهمی در به رسمیت شناختن تأثیری است که بیماری های کلیه بر بیش از ۸۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان دارد و همچنین بر ضرورت رفع نابرابری های موجود در سلامت کلیه و دستیابی به عدالت در مراقبت های کلیوی برای همه افراد، صرف نظر از موقعیت اجتماعی، تأکید می کند. من معتقدم که سازمان جهانی بهداشت (WHO) و دولت های سراسر جهان برای پاسخ به این فراخوان به اقدام، پیش قدم خواهند شد."

هدف شماره ۳.۴ از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵، کاهش یک سوم مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیر واگیر (NCDs) تا سال ۲۰۳۰ است. برای دستیابی به این هدف، سازمان جهانی بهداشت سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری مزمن ریوی و دیابت را به عنوان عوامل اصلی مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری های غیر واگیر (NCDs) به رسمیت شناخته است. عدم گنجاندن بیماری کلیه در این ابتکار عمل، فرصتی را برای رسیدگی به یکی از عوامل اصلی مرگ و میر زودرس و قابل پیشگیری از دست می دهد.

کریستوف وانر، رئیس انجمن اروپایی نفرولوژی، در پایان خاطر نشان می کند: "بیماری کلیه به درستی شناخته نشده و منابع کافی برای آن اختصاص نیافته است. با به رسمیت شناختن تأثیر خاموش اما فراگیر بیماری کلیه به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری های غیر واگیر (NCDs)، سه انجمن ما می توانند تلاش های مشترکی را برای نجات جان انسان ها و ارتقای نتایج بهداشتی در سطح جهان به کار گیرند. از طریق تلاش های مشترک، می توانیم آگاهی را افزایش دهیم، منابع را اختصاص دهیم و اولویت را به سلامت جهانی کلیه در راستای دستیابی به آینده ای سالم تر و عادلانه تر برای همه بدهیم."