اولین فرد دریافت کننده پیوند کلیه از خوک، از بیمارستان مرخص شد

اولین فرد دریافت کننده پیوند کلیه از خوک، از بیمارستان مرخص شد

اولین فرد دریافت کننده پیوند کلیه از خوک، از بیمارستان مرخص شد

سی ان ان گزارش داد: دو هفته پس از انجام عمل جراحی در بیمارستان عمومی ماساچوست، اولین فردی که با استفاده از کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی تحت پیوند موفقیت آمیز قرار گرفت، از بیمارستان مرخص شد.

پزشکان امیدوارند که جراحی پیوند انجام شده در ماساچوست، راه را برای سایر روش‌های مشابه هموار کند. زیرا سالانه هزاران نفر در انتظار پیوند عضو مانده و در نهایت فوت می کنند.

این بیمار 62 ساله، پس از اینکه کلیه ای که در سال 2018 دریافت کرده بود، پس از 5 سال شروع به نشان دادن علائم پس زدن پیوند کلیه کرد، مجبور به بازگشت به دیالیز شد. با توجه به بررسی وضعیت بیمار و رضایت وی، واجد شرایط برای اولین عمل جراحی در نوع خود در نظر گرفته شد.

در این جراحی برای اولین بار کلیه خوک اصلاح شده ژنتیکی، به یک فرد زنده پیوند زده شد. پیش از این، کلیه خوک به طور موقت به اهداکنندگان مرگ مغزی پیوند زده شده بود. در گذشته دو مورد پیوند قلب از خوک هم وجود داشته که متاسفانه منجر به مرگ بیماران در عرض چندماه پس از جراحی شد.

دکتر تاتسو کاوای، جراح پیوند گفت که تیم بر این باور است که کلیه خوک حداقل برای دو سال کار خواهد کرد. دکتر وینفرد ویلیامز، متخصص کلیه گفت: اگر پیوند شکست بخورد، امکان دوباره دیالیز شدن بیمار وجود دارد. او خاطر نشان کرد که برخلاف دریافت‌کنندگان قلب خوک که بسیار بیمار بودند، فردی که تحت عمل جراحی پیوند کلیه قرار گرفته، بسیار قوی است. پزشکان در کنفرانس خبری اعلام کردند که این عمل جراحی پیوند، چهار ساعت طول کشید و توسط تیم 15 نفره انجام شد. زمانی که کلیه صورتی رنگ شد و شروع به تولید ادرار کرد، همگی با خوشحالی کف زدند. کاوایی گفت: "این واقعا زیباترین کلیه ای است که تا به حال دیده ام."

رئیس بخش پیوند و جراحی مرکز پزشکی UT Southwestern، این خبر را "گامی بزرگ به سوی آینده" خواند. این عمل جراحی نشان‌دهنده آخرین پیشرفت در پیوند اعضاء از حیوانات است که تلاشی برای درمان بیماران توسط سلول‌ها، بافت‌ها و یا اندام‌های حیوانات به شمار می رود. برای چندین دهه، این نمونه پیوندها ناموفق بودند. سیستم ایمنی انسان بلافاصله بافت و یا عضو پیوندی حیوان را از بین می برد. تلاش‌های اخیر شامل خوک‌هایی است که اصلاح شده‌اند تا شباهت بیشتری به اندام‌های انسان پیدا کند.

بیش از یکصد هزار نفر در لیست انتظار ملی برای پیوند هستند که اکثر آنها بیماران کلیوی بوده و هزاران نفر هر ساله قبل از رسیدن نوبت پیوند، جان خود را از دست می دهند. خوک‌ها از سالها قبل در پزشکی، از جمله پیوند پوست و کاشت دریچه‌های قلب خوک مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما پیوند اندام های اصلی مانند قلب و کلیه ها بسیار پیچیده تر و دشوارتر است. در حال حاضر سازمان غذا و دارو مجوز ویژه ای برای پیوند بیمار مذکور تحت پوشش قوانین در موارد خاص را صادر نموده است.