سوالات متداول در مورد بیماری های کلیوی

سوالات متداول در مورد بیماری های کلیوی

سوالات متداول در مورد بیماری های کلیوی

بیماری مزمن کلیوی چیست؟

بیماری مزمن کلیوی به عنوان کاهش سطح عملکرد کلیه یا شواهد آسیب کلیه برای بیش از سه ماه تعریف می شود. افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری کلیوی کسانی هستند که دیابت، فشار خون بالا یا سابقه خانوادگی بیماری کلیوی دارند.

5 مرحله بیماری مزمن کلیه چیست؟

هنگامی که CKD تشخیص داده شد، تعیین سطح عملکرد کلیه مهم است. بنیاد ملی کلیه 5 مرحله بیماری مزمن کلیه را شناسایی کرده است. هر مرحله نشان دهنده سطح عملکرد کلیه است که با کلیرانس کراتینین تعریف می شود.

این 5 مرحله عبارتند از:

مرحله 1 Cr.Cl > 90 :

مرحله 2 Cr.Cl= 60-89 :

مرحله 3 Cr.Cl= 30-59 :

مرحله 4 Cr.C=l 15-29 :

مرحله 5 Cr.Cl <15 :یا مرحله شروع دیالیز

چرا کلیه ها اینقدر مهم هستند؟

کلیه ها شیمیدانان ماهر بدن هستند. آنها مواد زائد را از خون پاک و حذف می کنند، آب اضافی بدن را حذف می کنند، سطح مواد معدنی و مواد شیمیایی را در بدن شما تنظیم می کنند و هورمون هایی تولید می کنند که به کنترل فشار خون کمک می کند و به ساخت گلبول های قرمز کمک می کند.

برای محافظت از کلیه هایم چه کاری می توانم انجام دهم؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از کلیه‌های خود محافظت کنید و پیشرفت بیماری های مزمن کلیوی را کاهش دهید. کنترل فشار خون، اصلاح رژیم غذایی، ترک سیگار و اگر دیابتی هستید، نگه داشتن قند خون در محدوده نرمال، همه راه هایی هستند که می توانید بر عملکرد کلیه خود، تأثیر مثبت داشته باشید. علاوه بر این، از همیشه از نتایج آزمایشات خود مطلع باشید، سؤال بپرسید و در برنامه درمانی خود مشارکت کنید. شما مهمترین عضو تیم مراقبت های سلامت و درمان خود هستید.

نفرولوژیست کیست؟

نفرولوژیست پزشکی است که بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی و فشار خون مرتبط با مشکلات کلیوی یا فشار خون بالا را درمان می کند. هنگامی که بیماری کلیوی شما تشخیص داده شد، ارجاع زود هنگام به یک نفرولوژیست برای حفظ و محافظت از عملکرد کلیه شما مهم است. به عنوان یک متخصص بیماری کلیوی، نفرولوژیست شما دانش و مهارت لازم را دارد تا با شما در تهیه یک برنامه مراقبت ویژه برای نیازهای شما همکاری کند.

چه آزمایشاتی برای ارزیابی و نظارت بر عملکرد کلیه من انجام می شود؟

آزمایش خون: کراتینین، الکترولیت ها و BUN

آزمایشات ادرار: میکروآلبومین، نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR)

آزمایشات تصویربرداری: ممکن است سونوگرافی کلیه برای ارزیابی اندازه، شکل و آناتومی کلیه شما توصیه شود. علاوه بر این، سی تی اسکن، MRI یا MRA ممکن است برای تعیین دلایل احتمالی بیماری کلیوی شما توصیه شود.

بیوپسی کلیه: بیوپسی کلیه آزمایشی است که در آن یک قطعه کوچک از بافت کلیه توسط یک سوزن برداشته می شود. بافت زیر میکروسکوپ بررسی می شود تا علت بیماری کلیوی مشخص شود.

چگونه کنترل دیابت با عملکرد کلیه من مرتبط است؟

دیابت شایع ترین علت بیماری مزمن کلیه (CKD) در دنیا است. سطح بالای قند خون می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و بر توانایی تصفیه کلیه تأثیر بگذارد. کنترل قند خون می تواند به کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی شما کمک کند.

چگونه کنترل فشار خون من با عملکرد کلیه من مرتبط است؟

فشار خون بالا به رگ های خونی آسیب می رساند و خون رسانی به کلیه ها را کاهش می دهد. فشار خون بالا باعث مشکلات کلیوی شده و مشکلات کلیوی می تواند باعث فشار خون بالا شود. فشار خون کنترل نشده، می تواند باعث کاهش عملکرد کلیه و آسیب غیرقابل برگشت کلیه شود.

چرا به مصرف چند داروی فشار خون نیاز دارم؟

فشار خون بالا ممکن است با ترکیبی از کاهش وزن، ورزش، تغییر در رژیم غذایی، کاهش استرس و ترک سیگار کنترل شود. اگر این مراحل فشار خون شما را کنترل نکرد، در دارودرمانی، اغلب ترکیبی از داروها توصیه می شود. هر نوع داروی فشار خونی که مصرف می کنید مزایای متفاوتی برای کنترل فشار خون و کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی دارد.

چگونه رژیم غذایی بر عملکرد کلیه تأثیر می گذارد؟

یکی از راه های حفظ عملکرد کلیه، اصلاح رژیم غذایی است. تغذیه مناسب می تواند حجم کار کلیه ها را کاهش دهد و پیشرفت بیشتر بیماری کلیوی شما را حفظ یا به تاخیر بیندازد. یک متخصص تغذیه کلیه می تواند به شما کمک کند تا با غذاهایی که به طور معمول می خورید، انتخاب های خوبی داشته باشید و در مورد غذاهایی که باید اضافه کنید و غذاهایی را که می توانید در رژیم غذایی خود متعادل کنید، پیشنهاداتی ارائه دهد. متخصص تغذیه بخش مهمی از تیم مراقبتی شما است و می تواند به شما در زندگی خوب با بیماری مزمن کلیوی کمک کند.

آیا داروهایی وجود دارد که برای بیماری مزمن کلیه باید از آنها اجتناب کنم؟

داروهای رایجی که باید از آنها اجتناب کنید عبارتند از NSAIDs (داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی)، مسهل ها و ملین‌ها، مگر اینکه توسط نفرولوژیست‌ها تجویز شده باشد، برای مصرف هر نوع داروی عمومی و مکمل‌های غذایی مختلف، داروهای گیاهی و ویتامین‌ها. پیشنهاد می شود که قبل از شروع هر کدام و داروهای جدید بدون نسخه با نفرولوژیست خود مشورت کنید.

چرا کم خونی دارم؟

کم خونی بدلیل کاهش گلبول های قرمز خون رخ می دهد. گلبول های قرمز اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند و کاهش گلبول های قرمز می تواند منجر به خستگی، تنگی نفس، افسردگی، کم اشتهایی و بیماری های قلبی شود. کلیه ها هورمونی به نام اریتروپویتین می سازند که به تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند.

تولید این هورمون در بیماری های مزمن کلیه انجام نمی شود و در نتیجه گلبول های قرمز خون کاهش می یابد. درمان کم خونی مربوط به بیماری مزمن کلیه، با تزریق شکل مصنوعی هورمون اریتروپویتین و با انفوزیون آهن وریدی است.

اگر کلیه هایم از کار بیفتند، گزینه های درمانی من چیست؟

همودیالیز، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه همه گزینه های درمانی هستند. پیوند کلیه با جراحی یک کلیه سالم از فرد اهداء کننده انجام می شود. کلیه اهدایی کاری را انجام می دهد که کلیه های از کار افتاده شما قبلا انجام می دادند.

آیا عدم ادامه و یا قطع دیالیز می تواند یکی از گزینه ها باشد؟

برای بسیاری از افراد دیالیز و پیوند باعث افزایش و بهبود کیفیت زندگی می شود. برای برخی دیگر، این گزینه های درمانی بدلیل ادامه دار بودن، ممکن است رنج به نظر برسند. اگر احساس می کنید هیچ امیدی به بهبود کیفیت زندگی یا زندگی با عزت نفس ندارید و یا فکر می کنید که هیچ معنایی برای زندگی تان وجود ندارد، حق دارید از دیالیز امتناع کرده و یا آن را کنار بگذارید.

دیالیز چیست؟

دیالیز فرآیندی است که خون شما را تمیز و تصفیه می کند. دو نوع دیالیز وجود دارد، همودیالیز و دیالیز صفاقی.

همودیالیز: همودیالیز خون شما را با استفاده از یک دستگاه و فیلتر مخصوص به نام صافی دیالیز تصفیه می کند. در طول درمان همودیالیز، خون از بدن شما از طریق لوله‌هایی به ماشین دیالیز می‌رود که مواد زائد و آب اضافی را فیلتر می‌کند. خون تصفیه شده از طریق لوله های دیگری به بدن شما باز می گردد.

دیالیز صفاقی: در دیالیز صفاقی مواد زائد و آب اضافی با استفاده از پرده داخل شکم (صفاق) از بدن شما خارج می شود. یک محلول مخصوص از طریق یک لوله نرم وارد شکم شما می شود. این محلول مواد زائد و آب اضافی را از رگ های خونی کوچک موجود در صفاق، به محلول برگردانده و سپس از طریق یک لوله از شکم شما تخلیه می شود.

دسترسی عروقی چیست؟

برای همودیالیز، ایجاد یک دسترسی عروقی یا مسیری به خون شما ضروری است. این دسترسی معمولاً طی یک جراحی کوچک در دست شما ایجاد می شود. فیستول و گرفت نوعی از دسترسی های عروقی هستند. در برخی موارد ممکن است یک کتتر در وریدهای قفسه سینه یا گردن شما وارد شود. کتترها معمولا موقت بوده و با فیستول یا گرفت جایگزین می شوند.

آیا همیشه دیالیز موقتی است؟

خیر. شرایط مختلفی وجود دارد که در آن دیالیز فقط برای یک دوره زمانی خاص تا بازگشت عملکرد کلیه ها مورد نیاز است. اگر از دیالیز برای نارسایی مزمن کلیه استفاده شود، به طور دائم یا تا زمانی که بیمار پیوند کلیه را دریافت کند، انجام می شود.

آیا درمان موثر دیگری به جز دیالیز، برای نارسایی کلیه ها وجود دارد؟

تنها درمان مؤثر برای نارسایی کلیه به غیر از همودیالیز یا دیالیز صفاقی، پیوند کلیه است.