باورهای نادرست در دیالیز

باورهای نادرست در دیالیز

باورهای نادرست در دیالیز

< نارسایی کلیه می تواند هر فردی را در هر سنی از جمله مردان، زنان و کودکان مبتلا کند. دیالیز، درمان نجات دهنده ای است که سموم بدن را تصفیه می کند. افرادی که این درمان را دریافت می کنند می توانند به زندگی خود ادامه دهند، اما باورهای نادرست زیادی در مورد دیالیز وجود دارد. بنیاد ملی کلیه برای کمک به رفع برخی از رایج ترین تصورات غلط در مورد دیالیز، 8 واقعیت را از این باورها متمایز کرده است.

باور نادرست 1 : تنها گزینه در درمان دیالیز این است که حداقل سه بار در هفته به مدت چند ساعت به یک مرکز دیالیز بروید.

 واقعیت: دیالیز را می توان به روش های مختلفی انجام داد: شما می توانید همودیالیز را انجام دهید که در یک مرکز دیالیز، یک بیمارستان یا حتی در منزل انجام می شود. یا می توانید دیالیز صفاقی را که در خانه امکانپذیر است، انجام دهید. شما و پزشکتان بر اساس وضعیت پزشکی و خواسته هایتان تصمیم می گیرید که کدام نوع دیالیز و کجا برای شما بهترین است.

باور نادرست 2 : دیالیز دردناک است.

 واقعیت: اگر تحت درمان با همودیالیز هستید، ممکن است هنگام وارد کردن سوزن ها در فیستول یا گرفت کمی درد و سوزش احساس کنید، اما اکثر بیماران معمولاً هیچ مشکل دیگری ندارند. درمان دیالیز بدون درد است. با این حال، برخی از بیماران ممکن است افت فشار خون داشته باشند که می تواند منجر به حالت تهوع، استفراغ، سردرد یا گرفتگی عضلات شود. با این حال، اگر مراقب رژیم غذایی و محدودیت مایعات خود باشید، می توان از این عوارض جلوگیری کرد.

باور نادرست 3 : دیالیز حکم اعدام است.

 واقعیت: خیر، دیالیز حبس ابد است. هنگامی که شما، خانواده و پزشکتان تصمیم می گیرید که زمان آن فرا رسیده است که دیالیز را آغاز کنید.

باور نادرست 4 : دیالیز برای بیماران عادی گران یا غیرممکن است.

 واقعیت: دولت تمام هزینه های دیالیز را برای بیماران پرداخت می کند. بیمه درمانی مکمل نیز به هزینه ها کمک می کند.

باور نادرست 5 : به دلیل محدودیت زمان، بیماران دیالیزی نمی توانند سفر کنند.

 واقعیت: مراکز دیالیز در هر استان و شهر از کشور قرار دارند و درمان دیالیز در همه جا استاندارد شده است. فقط لازم است قبل از مسافرت در آن مرکز وقت بگیرید.

باور نادرست 6 : بیماران دیالیزی زمان یا انرژی لازم برای کار کردن را ندارند.

 واقعیت: بسیاری از بیماران دیالیزی پس از انطباق با دیالیز خود، می توانند به محل کار یا مدرسه برگردند.

باور نادرست 7 : بیماران دیالیزی در درمان خود حق انتخاب ندارند.

 واقعیت: شما به عنوان یک بیمار می توانید کنترل زیادی بر روی روش های درمان خود داشته باشید. بیماران دارای منشور حقوقی هستند که شامل مراقبت با کیفیت، حفظ حریم خصوصی، اطلاعات پزشکی، مددکاری اجتماعی و مشاوره رژیم غذایی است.

باور نادرست 8 : من به عنوان یک بیمار دیالیزی احساس تنهایی می کنم و سربار خانواده ام خواهم بود.

 واقعیت: بسیاری از بیماران دیالیزی، هنگامی که به درمان‌ دیالیز خود عادت می‌کنند، در واقع احساس بسیار بهتری نسبت به قبل از شروع دیالیز دارند و بار کمتری برای دوش خانواده‌های خود احساس می‌کنند. بیماران می توانند مدتی پس از شروع دیالیز به کار و فعالیت اجتماعی خود باز گردند. حتی می توانند اگر دوست دارند در فعالیت‌های داوطلبانه برای کمک به بیماران دیگر شرکت کنند و با آنها در مورد بیماری های کلیوی و روشهای پیشگیری و تشخیص زودهنگام صحبت کنند.