طول عمر در بیماران دیالیزی

طول عمر در بیماران دیالیزی

طول عمر در بیماران دیالیزی

مقدمه

دیالیز یک درمان نجات بخش برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی (ESRD) است. دیالیز فرآیندی است که زمانی که کلیه ها دیگر نمی توانند این کار را به تنهایی انجام دهند، مواد زائد، سموم و مایعات را از خون تصفیه می کند.
دو نوع اصلی دیالیز وجود دارد: همودیالیز و دیالیز صفاقی. همودیالیز معمولاً سه بار در هفته در یک کلینیک یا بیمارستان انجام می شود. دیالیز صفاقی در خانه انجام می شود و از لایه داخلی شکم به عنوان فیلتر استفاده می شود.

امید به زندگی

امید به زندگی افراد تحت دیالیز در چند دهه گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته است. در دهه 1970، میانگین امید به زندگی برای یک فرد دیالیز پنج سال بود. امروزه میانگین امید به زندگی 15-10سال است.

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند امید به زندگی یک فرد دیالیز را تحت تاثیر قرار دهد. این موارد شامل سن بیمار هنگام شروع دیالیز، نوع دیالیز، سلامت کلی بیمار و انطباق وی با درمان دیالیز است.

سوالات و ابهامات بیماران و خانواده آنها

در اینجا به برخی از رایج ترین سوالات و تردیدهایی که بیماران و خانواده هایشان در مورد دیالیز و مرگ یا طول عمر آنان دارند، پاسخ داده می شوند:

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی از جمله سن، سلامت کلی و پیروی از درمان بستگی دارد. با این حال، میانگین امید به زندگی برای بیماران دیالیزی 15-10سال است.

1. برای بهبود امید به زندگی چه کاری می توانم انجام دهم؟

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود امید به زندگی خود در دیالیز انجام دهید که شامل:

  • رژیم غذایی سالم

  • ورزش منظم

  • قطع سیگار

  • مدیریت استرس

  • مصرف داروها طبق دستور

2. آیا هرگز می توانم دیالیز را متوقف کنم؟

در بیشتر موارد، افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه باید تا پایان عمر خود تحت دیالیز باشند. با این حال، افراد می توانند پس از پیوند کلیه بتوانند دیالیز را متوقف کنند.

3. کیفیت زندگی در دیالیز چگونه است؟

کیفیت زندگی در دیالیز بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد. با این حال، بسیاری از افرادی که دیالیز می شوند می توانند زندگی فعال و رضایت بخشی داشته باشند.

4. چگونه می توانم با چالش های عاطفی و احساسی دیالیز کنار بیایم؟

دیالیز می تواند یک تجربه بسیار ناگوار باشد. انجمن های حمایت از بیماران و مشاوره با روان درمانگر، می توانند برای مقابله با چالش های احساسی دیالیز به شما کمک کنند.

نتیجه گیری

دیالیز یک درمان نجات بخش است که می تواند به افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه اجازه دهد زندگی طولانی و رضایت بخشی داشته باشند. با این حال، آگاهی از خطرات و چالش های دیالیز بسیار مهم است. با پیروی از یک سبک زندگی سالم، مصرف داروها طبق تجویز پزشک و حمایت خانواده و اطرافیان، می توانید کیفیت زندگی و طول عمر خود را در دیالیز بهبود بخشید.