پرونده الکترونیک پزشکی(Electronic Medical Record)چیست و چه مزایایی دارد؟

پرونده الکترونیک پزشکی(Electronic Medical Record)چیست و چه مزایایی دارد؟

پرونده الکترونیک پزشکی(Electronic Medical Record)چیست و چه مزایایی دارد؟

مقدمه:

از چه زمانی تا به حال پزشکی را که دستورات خود را روی یک برگ کاغذ یادداشت می کند، ندیده اید؟ احتمالاً به این دلیل است که در حال حاضر ثبت یادداشت ها و دستورات پزشکی به صورت الکترونیک، در پزشکی رایج شده است. بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و درمانی به سوابق پزشکی الکترونیک (EMR) برای ذخیره داده ها و اطلاعات مهم در مورد سلامت وابسته هستند. در این راهنما، دقیقاً توضیح خواهیم داد که چه اطلاعاتی در EMR ذخیره می شود، مزایای آن، نمونه های رایج در سیستم EMR چیست؟

EMR نسخه دیجیتالی مراقبت های بهداشتی و درمانی بیمار است. سیستم‌های EMR برنامه‌های نرم‌افزاری هستند که کلیه اقدامات و مراقبت‌های بهداشتی - درمانی در آن ایجاد، ذخیره و دریافت می شوند.

EMR می تواند اطلاعات ارزشمندی درباره یک بیمار را ارائه دهد، از جمله:

  • اطلاعات دموگرافیک

  • اطلاعات دارویی

  • نتایج تست آزمایشگاهی

  • سوابق ایمن سازی

  • اطلاعات آلرژی

علاوه بر ذخیره و سازماندهی اطلاعات پزشکی بیمار، EMR می تواند برای موارد زیر نیز استفاده شود:

  • امکان دسترسی بیماران به داده های پزشکی خود را از طریق پورتال های آنلاین بیمار فراهم می کند.

  • به پزشکان امکان می دهد تا داروها را تجویز کنند.

  • برای دستور انجام تست های آزمایشگاهی استفاده می شود.

  • با ادغام سیستم نرم افزار کدگذاری و صورتحساب، صورتحساب های پزشکی راحت تر انجام می شود.

EMR و EHR تفاوت چیست؟

در حالی که EMR و پرونده الکترونیک سلامت (EHR) هر دو اطلاعات بیمار را ذخیره می کنند، برخلاف EHR ، EMR به گونه ای طراحی نشده است که به راحتی به سایر مراکز و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی قابل انتقال باشد. EMR عمدتاً در مطب پزشکی استفاده می شوند و بیماران نمی توانند EMR خود را به راحتی از یک محیط به کلینیک، بیمارستان یا مطب متفاوت انتقال دهند.

مزایای EMR:

سیستم های EMR چندین مزیت کلیدی را هم برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و درمانی و هم برای بیماران فراهم می کند، از جمله:

  • کاهش و پیشگیری از خطاهای پزشکی

  • افزایش بهره وری عملیات روزانه

  • هماهنگی بهتر مراقبت بین کارکنان

  • درمان کلی قوی تر و سریعتر

انواع سیستم های EMR:

  1. سیستم های EMR تایید شده:

وقتی صحبت از هر دو سیستم EMR و EHR می شود، برخی از آنها تایید شده و گواهینامه دارند. هنگامی که یک سیستم تایید شده است، به این معنی است که دارای عملکرد بالا و الزامات امنیتی تعیین شده توسط دفتر هماهنگ کننده ملی فناوری اطلاعات سلامت است. گواهینامه ها سختگیرانه هستند و بسیار جدی گرفته می شوند. هر نوع نقض قانون می تواند گواهینامه آن نرم افزار را لغو و یا باطل کند.

  1. سیستم های EMR مبتنی بر ابر داده ها(Cloud) :

نرم افزار مبتنی بر فضای ابری به شما امکان دسترسی از راه دور به اطلاعات را می دهد. برای رویت و بازیابی فایل ها نیازی به حضور فیزیکی در دفتر کار خود ندارید. از آنجایی که سرورها توسط شرکت نرم افزاری خارج از محل ذخیره و نگهداری می شوند، نرم افزار EMR مبتنی بر ابر نسبت به سیستم های داخلی ارزان تر هستند.

  1. سیستم های EMR مختص سلامت روان:

برخی از سیستم های EMR برای درمانگران، روانشناسان، روانپزشکان و سایر متخصصان سلامت روان طراحی شده اند. این EMR ها دارای ویژگی های تخصصی مانند یادداشت برداری پیشرفته و مشارکت بیمار هستند که متخصصان سلامت روان، بیشتر به آن نیاز دارند.

در پایان اینکه EMR نیاز به نگهداری سوابق کاغذی را از بین برده و به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی افق وسیع و دقیق تری را در تاریخچه بیمار می دهند و این امکان را برای بیماران فراهم می کند که مراقبت های بهتری دریافت کنند. همچنین امنیت بیشتری را فراهم می کنند و می توانند سرمایه گذاری ارزشمندی برای رضایت بیماران و پزشکان باشند.

سوالات متداول:

داده های EMR کجا ذخیره می شوند؟

داده های EMR را می توان در محل ارائه خدمات، در رایانه یا سرور یک پزشک ذخیره کرد. با این حال، برخی از نرم‌افزارهای EMR مبتنی بر ابر هستند، به این معنی که داده‌ها در سرورهای خارجی و خارج از محل ذخیره می‌شوند و می‌توان خارج از محل ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی و درمانی به آن دسترسی داشت.

آیا اطلاعات EMR امنیت دارند ؟

EMR ها ایمن تر از سوابق کاغذی هستند، زیرا هم به صورت الکترونیکی ذخیره می شوند و هم با رمز عبور محافظت می شوند. تا زمانی که رمزهای عبور ایمن دارید و به شخص ثالث ناایمن دسترسی ندارید، EMR ها دراکثر موارد در امنیت کامل هستند.

نرم افزار EMR و EHR چه تفاوتی دارند؟

اصطلاحات EMR و EHR اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما از نظر مزایایی که هر کدام ارائه می دهند بسیار متفاوت هستند EMR (سوابق الکترونیکی پزشکی) و EHR (سوابق الکترونیکی سلامت) هر دو توسط پزشکان برای بهبود کیفیت مراقبت و کمک به کاهش هزینه ها استفاده می شوند. با این حال، EMR یک سیستم داخلی است که برای به اشتراک گذاشتن طراحی نشده است. آن را به عنوان یک رکورد از هر مراجعه به یک پزشک در نظر بگیرید.

برای داشتن EHR باید EMR وجود داشته باشد. EHR یک سیستم بین سازمانی است که مجموعه ای از سوابق EMR از تعداد زیادی ویزیت پزشک و بیمارستان است و به راحتی با مطب های متعدد پزشکان به اشتراک گذاشته می شود و معمولاً حاوی اطلاعات بیشتری در مورد سابقه کامل سلامت بیمار است.

سیستم‌های پرونده الکترونیک پزشکی (EMR) می‌توانند کیفیت مدیریت بیماری را بهبود بخشند، از عوامل مرتبط با بیماری پیشگیری کنند و خطر خطاهای دارویی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. این نرم افزارها همچنین می تواند به طور قابل توجهی اسناد بالینی و زمان های تکمیل مجدد داروهای بیماران را کاهش دهند و همچنین بر کیفیت مراقبت از بیمار تأثیر مثبت بگذارند. کل سیستم مراقبت های بهداشتی می تواند از نرم افزار EMR سود ببرد.

بهترین سیستم های EMR را پیدا کنید که می تواند در مدیریت بهتر سلامت بیمار،ارائه مراقبت بهتر و راهکارهای خودمراقبتی(Self-Care) کمک کننده باشد.

بهترین نرم افزار های EMR در سال 2023:

DrChrono: بهترین برای صورتحساب های پزشکی

Kareo : بهترین برای مطب های کوچک

NextGen : بهترین برای مدیریت سلامت جمعیت

Allscripts : بهترین برای سازمان های بزرگ

EClinicalWorks : بهترین برای سلامت از راه دور

Valant : بهترین عملکرد برای سلامت روان

TherapyNotes : بهترین برای سلامت رفتاری

Athenahealth : بهترین برای گزارش دهی

Cerner : بهترین برای چندین سازمان وابسته

RXNT: بهترین برای چندین تخصص

نرم افزار EMR کارایی عملیات روزانه را با استانداردسازی و ساده کردن نحوه ذخیره داده ها افزایش می دهد. اکثر سیستم‌های EMR دارای ابزارهایی مانند پشتیبانی تصمیم‌گیری، نسخه‌های الکترونیکی و گزینه‌های بهداشت از راه دور هستند که به ارائه‌دهندگان زمان بیشتری برای مراقبت مستقیم از بیمار و هماهنگی بهتر مراقبت بین کارکنان می‌دهند.

ویژگی نرم افزار EMR به شما این امکان را می دهد که کدهای تشخیص و روش را استخراج کنید. کدهای تشخیص و روش مورد استفاده در کدگذاری EMR از اصطلاحات طبقه بندی بین المللی بیماری ها (ICD-10) هستند. کدهای ICD-10 فعالیت‌ها را تسهیل می‌کند و محققان را قادر می‌سازد تا آمارهای سلامت را جمع‌آوری کنند و روند سلامت را نظارت کنند. این کدها برای ارسال مطالبات بیمه ای و صورتحساب بیماران به صورت الکترونیکی استفاده می شود.

نحوه انتخاب بهترین سیستم EMR:

سیستم های EMR توانسته اند با افزایش دقت در ثبت اطلاعات بیمار، مراقبت های بهداشتی را متحول کرده و در نتیجه خطاهای پزشکی را کاهش دهند. از منظر عملیاتی، یک سیستم EMR باید داده های مهم مراقبت های بهداشتی و درمانی را برنامه ریزی و مدیریت کند.

ویژگی های ضروری نرم افزار EMR:

ارائه دهندگان خدمات باید نیازهای مختص کار خود را در نظر گرفته و یک سیستم EMR را انتخاب کنند که عملیات روزانه را آسان تر می کند. زمینه های مختلف که برای انتخاب ویژگی های نرم افزار EMR وجود دارد در زیر آورده شده آست:

ثبت:قابلیت ذخیره اطلاعات دموگرافیک و اطلاعات بیمه را داشته باشد.

زمان‌بندی: قرار ملاقات‌ها را تنظیم و مدیریت کرده، یادآوری‌های بیمار را ارسال کند.

صورتحساب: اسناد صورتحساب را ایجاد و پرداخت ها را مدیریت کند.

کاربران: پیگیری و تولید گزارشات مرتبط را براحتی انجام دهد.

رضایت نامه ها: اسناد مربوطه را ایجاد و ذخیره کند.

گزارش های تجاری: قابلیت تولید گزارش های مرتبط با مدیریت فعالیت ها

ارائه دهندگان خدمات: توانایی برقراری ارتباط موثر و به اشتراک گذاری گزارش ها پس از ارائه خدمات به بیمار برای هماهنگی مراقبتهای انجام شده، امکان مستندسازی و به اشتراک گذاری اطلاعات

بیماران: امکان دسترسی بیماران به اطلاعات پزشکی و موارد آموزشی خود از طریق پورتال های بیمار و برقراری ارتباط ایمن با تیم مراقبت های بهداشتی خود

ابزار غربالگری بالینی: توانایی تولید، ذخیره و اجرای فرم ها یا پرسشنامه های مختلف غربالگری بالینی

قابلیت سفارشی سازی: امکان سفارشی سازی برای کاربران مختلف.

ثبت سفارش: امکان مدیریت ورود کالا و انجام سفارش گذاری

بازیابی نتایج: امکان دسترسی به نتایج آزمایشات و تصویربرداری ها

نسخه نویسی الکترونیکی: امکان نوشتن نسخه الکترونیکی و ارسال الکترونیکی آن به داروخانه ها

پشتیبانی فرمولری: توانایی نگهداری و استفاده از فرمول های مختلف همراه با تجویز

تداخلات دارویی/آلرژی: توانایی شناسایی خودکار تداخلات دارویی یا آلرژی ها بر اساس آنچه تجویز شده است.

هزینه سیستم EMR چقدر است؟

برای تعیین هزینه واقعی یک سیستم ,EMR اکثر نرم افزارهای EMR بر اساس نیازهای کاربران قابل تنظیم هستند. هزینه های اضافی برای پیاده سازی سیستم وجود دارد. به طور معمول این هزینه برای هر ارائه دهنده 15000 تا 70000 دلار است. بسته به نوع فضای ذخیره سازی انتخاب شده، قیمت می تواند متفاوت باشد. حتی ممکن است هزینه های سخت افزاری اضافی وجود داشته باشد.

هزینه های غیر مستقیم شامل آموزش و پرسنل می باشد. از آنجا که ارائه دهندگان زمان کمتری را برای مراقبت از بیماران در طول فرآیند پیاده سازی صرف می کنند، باید قیمت بهره وری از دست رفته در نظر گرفته شود.

بهترین سیستم EMR چیست؟

سه انتخاب برتر ما برای بهترین سیستم ها DrChrono ، Kareo و NextGen هستند. هرکدام بر اساس نحوه رتبه بندی برای قیمت، ویژگی ها، بررسی ها و عملکرد کلی انتخاب شدند.

نرم افزار EMR باید شامل چه مواردی باشد؟

نرم افزار EMR باید این اجزای اساسی زیر را ارائه دهد:

  • ثبت بیمار

  • برنامه ریزی

  • نسخه های الکترونیکی

  • مدیریت اسناد پزشکی

  • یکپارچگی با آزمایشگاهها

  • پشتیبانی اتخاذ تصمیمات بالینی

یکپارچگی EMR چیست؟

یکپارچه‌سازی سیستم EMR بستری را برای متخصصان پزشکی و بیمارانشان ایجاد می‌کند تا به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، خطاها را کاهش دهند و پزشکان را قادر می‌سازد تا زمان بیشتری را برای انجام مراقبت مستقیم از بیمار صرف کنند و در عین حال داده‌های مراقبت‌های بهداشتی فرد را ردیابی کنند. ساده‌سازی مراقبت‌های پزشکی به معنای صرف زمان کمتری برای مدیریت بیماران و زمان بیشتر برای مراقبت از آنان است.

چگونه EMR ها می توانند در بازاریابی پزشکان کمک کننده باشند؟

  • تقویت برند: بسیاری از EMR ها لوگوی مطب ها را به اسناد پزشکی ایجاد شده متصل می کنند و آنان را حرفه ای جلوه می دهند.

  • ارجاعات: جذب بیماران جدید معمولاً از ارجاعات EMR ناشی می شود. گزارش ارجاع نام مطب یا پزشک را به پرونده بیمار پیوست کرده و برای شما ارسال می کند.

  • رضایت بیمار: سیستم های EMR به نظارت خدمات ارائه شده به بیماران با استفاده از فرآیندهای خودکار کمک می کنند. این فرآیندهای خودکار می توانند حجم کاری شما را کاهش و کارایی شما را افزایش دهند و زمان بیشتری را برای ارتباط با بیمار در اختیار شما بگذارند.

چگونه EMR می تواند تداوم مراقبت ها را تسهیل کند؟

EMR حاوی گزارشات استاندارد از اطلاعات سلامت است که برای تداوم مراقبت ضروری است. پزشک می‌تواند روش‌ درمانی، داروها و آزمایشگاه‌ها و مراحل بعدی در ادامه درمان بیمار را رویت نموده و دنبال کند.