هشدار FDAدر مورد مصرف دنوزومب در بیماران تحت همودیالیز

هشدار  FDAدر مورد مصرف دنوزومب در بیماران تحت همودیالیز

هشدار FDAدر مورد مصرف دنوزومب در بیماران تحت همودیالیز

سازمان FDA هشدار می دهد که داروی دنوزومب خطر هیپوکلسمی شدید را برای بزرگسالان مبتلا به CKD پیشرفته افزایش می دهد.

FDA به این نتیجه رسیده است که دنوزومب (Prolia، Amgen) خطر هیپوکلسمی شدید را برای افراد مبتلا به CKD پیشرفته، به ویژه آنهایی که دیالیز می کنند، افزایش می دهد. این هشدار کمتر از 2 ماه پس از آن منتشر شد که قبلا اعلام کرده بود که در حال بررسی خطر هیپوکلسمی شدید در بین افرادی است که دنوزومب دریافت می کنند. ارتباط ایمنی دارو پس از انتشار مطالعه‌ای منتشر شد که نشان داد خطر هیپوکلسمی شدید در میان زنان مسن‌تر مبتلا به CKD پیشرفته با شروع داروی دنوزومب، بیشتر است.

fda helodialysis alarm

سازمان غذا و داروی آمریکا در گزارش خود اعلام کرد: «بر اساس بررسی کامل FDA آمریکا از اطلاعات موجود، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که داروی پوکی استخوان Prolia خطر هیپوکلسمی شدید، سطوح بسیار پایین کلسیم خون را در بیماران مبتلا به CKD پیشرفته، به‌ویژه بیماران تحت دیالیز افزایش می‌دهد». به نظر می رسد هیپوکلسمی شدید در بیماران مبتلا به CKD که همچنین دچار اختلالات کلسیم ومشکلات استخوانی هستند، شایع تر است. در بیماران مبتلا به CKD پیشرفته که Prolia مصرف می‌کنند، هیپوکلسمی شدید منجر به آسیب‌های جدی از جمله بستری شدن در بیمارستان، حوادث تهدیدکننده زندگی و مرگ می‌شود. به همین دلیل FDA در حال بازنگری تجویز این دارو است.

خطر هیپوکلسمی شدید با دنوزومب:

محققان داده ها و اطلاعات مربوط به زنان 65 ساله و بالاتری که دیالیز مداوم دریافت می‌کردند و درمان را با 60 میلی‌گرم دنوزومب یا بیس فسفونات خوراکی بین سال های 2013 تا 2020 آغاز نموده اند، بررسی کردند.

نحوه انتخاب افراد در مطالعه:

زنانی که حداقل 15 ماه به طور مداوم در بخش های A، B و D ثبت نام کرده بودند، حداقل دو نتیجه آزمایشگاهی در سه ماه قبل داشتند و سطح سرمی کلسیم اصلاح شده با آلبومین حداقل 7.5 میلی گرم در دسی لیتر در شروع درمان داشتند، وارد مطالعه شدند. هیپوکلسمی شدید به عنوان سطح کلسیم سرم کمتر از 7.5 میلی گرم در دسی لیتر یا تشخیص هیپوکلسمی در بیمارستان یا بخش اورژانس تعریف شد. تجزیه و تحلیل به 12 هفته اول درمان محدود شد.

تعداد افراد شرکت کننده در مطالعه:

در این مطالعه 1523 بیمار خانم، دنوزومب (با میانگین سنی 74.5 سال) و 1281 بیمار خانم، بیس فسفونات خوراکی (میانگین سنی 73.8 سال) دریافت کردند. از گروه بیس فسفونات خوراکی، 91.8 درصد آلندرونیت دریافت می کردند.

روند مطالعه:

نسبت زنان مبتلا به پوکی استخوان در گروه دنوزومب 98.4 درصد و در گروه بیس فسفونات 97.8 درصد بود. میانه سطح کلسیم کل سرم بین گروه ها در ابتدا مشابه بود.

نتایج مطالعه:

پس از شروع درمان، زنان در گروه دنوزومب کاهش شدیدی در سطح متوسط کلسیم سرم داشتند که به مدت 4 ماه زیر سطح پایه باقی ماند. سطوح برای مصرف کنندگان دنوزومب به 4.7 میلی گرم در دسی لیتر رسید. گروه بی فسفونات خوراکی هیچ تغییری در سطوح نداشت. در این داده‌ها، هیپوکلسمی شدید در 39.9 درصد از گروه دنوزومب و 1.8 درصد از گروه بیس فسفونات رخ داد. بروز تجمعی هیپوکلسمی شدید در گروه دنوزومب در مقابل 41.1 درصد بود. 2% در گروه بیس فسفونات خوراکی در 12 هفته و هیپوکلسمی بسیار شدید در 10.9 درصد از گروه دنوزومب در مقابل 0.4 درصد از گروه بیس فسفونات خوراکی در هفته 12 رخ داد. در میان گروه تحت درمان با دنوزومب، زنانی که سطح سرمی کلسیم 7.5 میلی گرم در دسی لیتر تا 8.4 میلی گرم در دسی لیتر در شروع درمان داشتند، نسبت به آنهایی که کلسیم سرم 8.5 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر داشتند، بیشتر دچار هیپوکلسمی شدید شدند.

نتیجه گیری:

استیون تی برد، دکترای فارماکواپیدمیولوژیست در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارو FDA و همکارانش نوشتند: با توجه به پیچیدگی تشخیص پاتوفیزیولوژی استخوانی در بیماران وابسته به دیالیز، خطر بالای ناشی از دنوزومب در این جمعیت، و استراتژی های پیچیده مورد نیاز برای نظارت و درمان هیپوکلسمی شدید، دنوزومب باید پس از انتخاب دقیق بیمار و با برنامه ریزی برای درمان ونظارت مکرر، تجویز شود و لازم است سطح کلسیم را در طول درمان با دنوزومب به دقت کنترل کنید. در ارتباط با ایمنی دارو، FDA به بیمارانی که دنوزوماب را برای درمان پوکی استخوان در نظر می گیرند توصیه کرد تا در مورد عملکرد کلیه و خطر هیپوکلسمی شدید با پزشک خود صحبت کنند. به کسانی که قبلاً دنوزومب مصرف می‌کردند توصیه می‌شود در حین دریافت دارو، مصرف کافی کلسیم و ویتامین D را حفظ کنند. بزرگسالان مبتلا به CKD پیشرفته، به ویژه آنهایی که دیالیز می شوند، باید مرتباً سطح کلسیم خود را به ویژه برای 2 تا 10 هفته اول پس از هر تزریق دنوزومب، کنترل کنند.

علائم هشدار دهنده:

بزرگسالانی که دنوزومب دریافت می کنند نباید بدون مشورت با پزشک، مصرف دارو را قطع کنند. بیماران باید در صورت داشتن علائمی از هیپوکلسمی، از جمله گیجی، تشنج، ریتم نامنظم قلب، غش، پرش صورت، اسپاسم یا ضعف کنترل نشده عضلانی، گزگز یا بی حسی در قسمت هایی از بدن، به پزشک خود اطلاع دهند.