3 روش مدیریت سلامت روان برای بیماران با نارسایی کلیوی

3 روش مدیریت سلامت روان برای بیماران با نارسایی کلیوی

3 روش مدیریت سلامت روان برای بیماران با نارسایی کلیوی

مقدمه:

زندگی با بیماری کلیوی می تواند تأثیر زیادی بر سلامت روان شما داشته باشد. شما در حال حاضر مسئولیت های زیادی مانند مصرف داروهای خود، حفظ یک رژیم غذایی مناسب و پیروی از درمان های دیالیز دارید که هر کدام عوارض خود را بر سطح استرس شما می گذارد. افسردگی، اضطراب و سایر مسائل مربوط به سلامت روان در هنگام زندگی با بیماری کلیوی رایج است. همان قدر که سلامت جسمی از اهمیت بالایی برخوردار است، مدیریت سلامت روانی و عاطفی نیز به همان اندازه دارای اهمیت است. در اینجا سه راه ساده وجود دارد که می توانید هر روز بر سلامت ذهنی خود تمرکز کنید:

1.با عزیزان خود در ارتباط باشید:

بر کسی پوشیده نیست که بیماری شما باعث افزایش احساس انزوا و تیرگی روابط با عزیزانتان شده است. برای مدت طولانی، نمی‌توانید بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی را که شما را خوشحال می‌کند، انجام دهید. افرادی که با بیماری کلیوی زندگی می کنند بدلیل نقص سیستم ایمنی، در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری های مختلف هستند. هنگامی که سلامت روانی تحت تأثیر قرار می گیرد و موجب انزوا و گوشه گیری خواهد شد. سازگاری با بیماری اولین راهکار است. حتما تا جایی که می توانید زمان بگذارید تا با عزیزان خود ملاقات کنید.

ارتباط با عزیزان، یکی از مهم ترین عوامل در حفظ سلامت روان است.

2.خود را از دنیای اخبار منفی دور نگه دارید:

علاوه بر آنچه که در زندگی شخصی برای مدیریت نارسایی کلیوی خود، کار، روابط بین فردی و موارد دیگر انجام می دهید، در دنیای امروز اغلب، رسانه های اجتماعی، تلویزیون و اخبار با خبرهای نه چندان خوب، مغز ما را فعال و هوشیار نگه می دارند. برای مدیریت بهتر استرس و آسایش عاطفی ضروری است که هر روز کمی مغز خود را از برق بکشید و خود را از این موارد دور نگه دارید. موسیقی مورد علاقه خود را بگذارید و ده دقیقه استراحت کنید. انجام تمرینات تنفس عمیق و یا مدیتیشن؛ از پنجره به بیرون نگاه کردن؛ برای هوای تازه بیرون رفتن؛ با یک دوست صحبت کردن و یا هر فعالیتی که به شما امکان می دهد موضوعات دیگر را متوقف کنید و به آنها فکر نکنید، می تواند موثر باشد.

هر روز کمی مغز خود را از برق بکشید و خود را از اخبار منفی دور نگه دارید. موسیقی مورد علاقه خود را بگذارید و ده دقیقه استراحت کنید. مدیتیشن کنید و در هوای تازه با دوستان خود قرار ملاقت بگذارید

3.خوب بخندید:

آیا می دانستید خنده می تواند استرس را کاهش دهد؟ وقتی می خندید، نه تنها از لحاظ احساسی به شما کمک می کند، بلکه خندیدن باعث تغییرات فیزیکی می شود که ثابت شده است به سلامت جسمی نیز کمک می کند. خنده می تواند گردش خون را تحریک کرده و به تقویت عضلات کمک کند و علائم فیزیکی استرس را کاهش دهد. همچنین می‌تواند اندام‌های دیگر مانند ریه‌ها و قلب شما را تحریک کند، زیرا مصرف هوای غنی از اکسیژن را افزایش می‌دهد و اندورفین آزاد شده توسط مغز را افزایش می‌دهد. در دراز مدت، خنده نه تنها خلق و خوی شما را بهبود می بخشد و رضایت شخصی شما را افزایش می دهد، بلکه به بهبود سیستم ایمنی و تسکین درد نیز کمک می کند.

"خنده بر هر درد بی درمان دوا ست" سلامت روانی و عاطفی، کلید سلامت کلی انسان است، بنابراین مهم است که عادت های عملی مراقبت از خود و تمرین برای انعطاف پذیری را در خود ایجاد کنیم. گذراندن وقت با عزیزان، حذف اخبار منفی و خنده سه راه برای حفظ سلامت روان هستند که می توانند شادی و رضایت از زندگی را بهبود بخشند.

مقداری طنز را در برنامه هر روز خود بگنجانید، چه از طریق گفتگو و شوخی خوب با دوستان، خانواده و تیم مراقبتی شما باشد یا از طریق نمایش، فیلم و کتاب های مورد علاقه خود.

سلامت روانی و عاطفی، کلید سلامت کلی انسان است، بنابراین مهم است که عادت های عملی مراقبت از خود و تمرین برای انعطاف پذیری را در خود ایجاد کنیم. گذراندن وقت با عزیزان، حذف اخبار منفی و خنده سه راه برای حفظ سلامت روان هستند که می توانند شادی و رضایت از زندگی را بهبود بخشند.