کلیه مصنوعی جدید می تواند آینده پیوند کلیه را متحول کند.

کلیه مصنوعی جدید می تواند آینده پیوند کلیه را متحول کند.

کلیه مصنوعی جدید می تواند آینده پیوند کلیه را متحول کند.

کلیه مصنوعی بیو راکتور جدید و توسعه یافته (دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو):

در حال حاضر، درمان‌های نارسایی کلیه با ساعت‌های گرانقدر زیادی که با دستگاه دیالیز هدر می روند و یا با پیوند کلیه امکانپذیر است. اما همچنان امیدواری به گزینه جدید، در آینده نه چندان دور وجود دارد: ایمپلنت کلیه مصنوعی.

دانشمندان اخیرا دستگاه بیو راکتوری ساخته‌اند که از سلول‌های کلیه انسان که در آزمایشگاه کشت‌شده اند، استفاده و برخی از عملکردهای کلیدی کلیه را تقلید می‌کند. این دستگاه به مدت یک هفته با موفقیت در خوک ها آزمایش شده است و هیچ عارضه جانبی یا مشکل مشخصی ندارد. این تیم به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF)، امیدوار است که دستگاه ابداعی آنها بتواند طیف وسیع تری از انواع سلول های کلیه را در بر بگیرد و با دستگاه های دیگر برای فیلتراسیون خون هماهنگ شود. آنها ادعا می کنند که:"کلیه مصنوعی ساخته شده، درمان بیماری های کلیوی را موثرتر و همچنین بسیار قابل تحمل تر و راحت تر می کند."

پروژه دستگاه کلیه:

دستگاه جدید برای توسعه بیشتر دردانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو آماده شده است. برای اینکه بتوانید مقیاس این مشکل مهم را درک کنید بهتر است که بدانید، بیش از نیم میلیون نفر تنها در ایالات متحده چندین بار در هفته نیاز به درمان دیالیز دارند. تنها حدود 25000 پیوند کلیه در سال انجام می‌شود و اغلب با درمان‌های دارویی بسیار سخت همراه هستند تا اطمینان حاصل شود که کلیه جدید توسط بدن دفع نمی‌شود.

kidney project

مهمتر از همه، هیچ نشانه ای وجود ندارد که بیو راکتورها سیستم ایمنی خوک ها را تحریک کرده باشند. دانشمندان غشاهای سیلیکونی را برای کمک به محافظت از سلول‌های کلیه ساخته شده در برابر دفاع سیستم ایمنی و حفظ کارکرد این دستگاه کوچک بی‌صدا و موثر، مانند دستگاه پیس میکر برای قلب، نصب کردند. این دستگاه که مستقیماً به عروق خونی بیمار متصل می‌شود، از سلول‌های توبول پروگزیمال انسان ساخته شده است. این سلول ها در تنظیم آب و املاح در بدن نقش دارند و به عنوان یک مورد آزمایشی در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته اند. این سلول ها قبلاً در درمان نارسایی کلیه در بیماران امیدوارکننده بوده اند. نشانه های اولیه امیدوارکننده هستند و آزمایشات یک ماهه بر روی حیوانات در مرحله بعدی قرار خواهد گرفت و در صورت موفقیت آمیز بودن، باید برای شروع آزمایش این دستگاه در تست بالینی انسانی مبتلا به نارسایی کلیه، مجوزهای لازم داده شود. دانشمندان همچنین مشغول بررسی گزینه‌های دیگر، مانند پیوند زنده اعضای حیوانات به بیماران هستند. در مورد این موضوع، مهم نیست که چه رویکردی داشته باشید، یک هدف یکسان برای همه وجود دارد که آن هم نجات جان افراد مبتلا به نارسایی کلیه است. Shuvo Roy می‌گوید: «ما باید ثابت می‌کردیم که عملکرد این بیو راکتور، به داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی نیاز ندارد و این کار را هم انجام داده ایم. هیچ عارضه‌ای در این زمینه نداشتیم و اکنون می‌توانیم این کار را تکرار کرده و به تمامی عملکرد کلیه در مقیاس بیولوژیک انسانی دست یابیم.»