هفته پرستاران نفرولوژی

هفته پرستاران نفرولوژی

هفته پرستاران نفرولوژی

به منظور تجلیل از پرستاران اختصاصی نفرولوژی که از بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مراقبت می کنند، دومین هفته ماه سپتامبر هر سال به عنوان هفته پرستاران نفرولوژی تعیین شده است. در سال 2023، هفته پرستاران نفرولوژی از 10 تا 16 سپتامبر است. در هفته پرستاران نفرولوژی، از پرستاران متخصص در مراقبت از عملکرد کلیه تجلیل می شود.

هفته پرستاران نفرولوژی به این منظور تعیین شده است تا به کارفرمایان، بیماران و سایرین این فرصت را بدهد که از پرستاران نفرولوژی به خاطر کار نجات بخششان تشکر کنند. علاوه بر این، همچنین امید است با این مناسبت، سایر پرستاران در مورد فرصت های شغلی موجود در نفرولوژی، علاقه مند شوند. یکی از متنوع‌ترین تخصص‌های پرستاری، پرستاران نفرولوژی هستند که از بیماران در هر سنی که مبتلا به بیماری کلیوی هستند یا در معرض خطر ابتلا به آن هستند، مراقبت می‌کنند. پرستاران نفرولوژی از بینش، دانش و مهارت های خود برای بهبود شرایط بیمار استفاده می کنند. مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری کلیوی مستلزم آن است که پرستاران بسیار ماهر، تحصیلکرده و با انگیزه حضور داشته باشند و از تنوع و چالش های این تخصص به عنوان مشوق مداوم آنها استفاده شود.

امروزه چه مسائلی برای پرستاران نفرولوژی مطرح است؟

در پرستاری نفرولوژی، مسائلی که در کانون توجه قرار دارد، عدم ورود پرستاران به سمت تخصص نفرولوژی است. این تخصص در دانشکده پرستاری به هیچ وجه مورد توجه قرار نگرفته است که این موضوع به بیماران نیازمند آسیب می رساند. در پرستاری نفرولوژی، به ویژه دیالیز، که یک روش تهاجمی است و تنها روشی است که پزشک دستور می دهد و پرستار انجام می دهد. آگاهی بخشی در مورد تخصص پرستاری نفرولوژی، یک اولویت بزرگ برای نظام پرستاری و یا انجمن نفرولوژی کشور است.

چگونه فناوری، پرستاری نفرولوژی و رویکردهای درمان را در دنیا تغییر داده است؟

فن‌آوری های جدید و نوآوری در این حوزه، در حال تغییر شیوه‌های پرستاری نفرولوژی و رویکردهای درمانی آن از طرق مختلف است. دستگاه های دیالیز به جای اینکه بزرگ و حجیم باشند کوچکتر و ظریف تر می شوند و می توان بیماران را با فناوری های مختلف تحت نظر داشت تا امکان درمان های بهتر را فراهم کرد و می توان عوارض را قبل از وقوع با استفاده از فناوری تشخیص داد.

دیدن چه پیشرفت‌های پزشکی برای پرستاران هیجان‌انگیزتر و امیدوارکننده‌تر است؟

پرستاران نفرولوژی عاشق نوآوری‌ هستند. دیالیز همان فرآیندی است که 40 سال پیش انجام می شد، اما دستگاه‌های جدید به پرستاران اجازه می‌دهند تا از یک رویکرد مراقبت بیمار محور استفاده کنند. ایمنی بیمار در دستگاه ها راه طولانی را طی کرده است، که برای پرستاران و بیماران مهم‌ است.

آیا پرستاری نفرولوژی گزینه شغلی مناسبی است؟

پرستاری نفرولوژی یک گزینه شغلی عالی است. که فرصت های زیادی برای رشد در حرفه پرستاری و همچنین چالش های آن به ارمغان می آورد. پرستاران نمی دانند که پرستاری نفرولوژی یک اصطلاح گسترده است، زیرا تخصص های مختلفی وجود دارد که می توان به آنها پرداخت. می توان در حوزه دیالیز (حاد یا مزمن)، نفرولوژی، پیوند، آموزش، مدیریت، اطفال و موارد دیگر اشتغال ایجاد کرد.

پرستاری نفرولوژی یک تخصص پرستاری است که شبیه هیچ یک از سایر تخصص ها نیست زیرا روابط متفاوتی با بیماران ایجاد می شود. پرستار نفرولوژی در زندگی این بیماران تفاوت ایجاد می کند زیرا آنها را بیشتر از خانواده خود می بیند.

چرا هفته پرستاران نفرولوژی مهم است؟

پرستاران نفرولوژی همواره الهام بخش و مشوق بیماران خود برای ادامه حیات و غلبه بر بیماری کلیوی خود هستند. مراقبت از بیماران کلیوی به سطح مهارت استثنایی و خاصی نیاز دارد.

پرستاران نفرولوژی از بینش، دانش و مهارت های خود برای بهبود شرایط بیمار استفاده می کنند. آنها تنوع و چالش های این تخصص را به عنوان مشوق مداوم خود ذکر می کنند.

دانشجویان پرستاری این فرصت را دارند که بدانند رشته نفرولوژی چیست؟ این هفته ممکن است به آنها انگیزه دهد تا یکی از مسیرهای متعدد در این زمینه را دنبال کنند.

بیمار دیالیزی به دلیل تداوم بیماری و درمان با دیالیز و تغییر الگوی زندگی مانند مشکلات مالی، عدم اشتغال، محدودیت در مصرف مایعات و مواد غذایی، تغییر در وظایف و نقش‌های خانوادگی و کاهش توانایی در انجام اهداف طولانی مدت زندگی، نقش یک بیمار دائمی را ایفا می‌کند؛ از این رو مراقبت از این بیماران به مهارت و توانایی در زمینه‌های مختلف تخصصی نیاز دارد و کار تیمی و گروهی وسیع و همه جانبه‌ای را می‌طلبد. افراد شاخص در این تیم عبارتند از نفرولوژیست، پرستار نفرولوژی، متخصص تغذیه، مددکار اجتماعی، تکنسین دیالیز، روانکاو و از همه مهمتر خود بیمار.

پرستار نفرولوژی با داشتن دانش کافی و تخصص لازم و کسب تجربه می‌تواند؛ وظایف مهمی را در تیم مراقبتی و بخش همودیالیز به عهده بگیرد. از جمله این وظایف می‌توان به ارزیابی بیمار قبل، حین و بعد از دیالیز، ارزیابی ماشین دیالیز، ثبت وضعیت فیزیولوژیکی بیمار و پارامترهای ماشین، آموزش بیمار، هماهنگی وظایف سایر اعضای تیم و… اشاره کرد. اقدامات اولیه پرستاری با بررسی دستورات کتبی پزشک در رابطه با بیمار و نحوه دیالیز شروع می شود و با جمع آوری اطلاعات در دو گروه کلی یعنی اطلاعات مربوط به بیمار و اطلاعات مربوط به دستگاه دیالیز ادامه می‌یابد.

ورود شرکت‌ها و تیم درمان غیرمتخصص به حوزه دیالیز کشور، می تواند این بیماران را در معرض خطر جدی قرار دهد. مطابق تحقیقات و مطالعات انجام شده، تاکنون رشته تخصص پرستاری نفرولوژی در کشور وجود ندارد و متاسفانه ظاهرا هیچ اراده ای نیز برای ایجاد و تربیت نیروی متخصص پرستاری در این زمینه وجود ندارد.

چگونه می توان در آمریکا یک پرستار نفرولوژی شد؟

با داشتن یک مدرک پرستاری عمومی و سپس اخذ مدرک RN می توان با کار به عنوان یک پرستار رجیستر شده، با به دست آوردن 3000 ساعت تجربه در نفرولوژی و 30 ساعت آموزش مداوم مدرک پرستاری نفرولوژی در آمریکا را کسب کرد. دوره تخصصی پرستاری نفرولوژی با هدف ارائه دانش، مهارت ها و تجربیات به پرستاران متخصص در این رشته برای توسعه دانش نظری و عملی پیشرفته به منظور ارائه مراقبت های پرستاری نفرولوژی طراحی شده است که شامل فیزیولوژی، پاتوفیزیولوژی، داروسازی و تغذیه، آسیب شناسی بیوشیمیایی و عوارض ناشی از مدیریت بیماری های کلیوی است.

پرستاران نفرولوژی از نزدیک با بیمارانی که نیاز به مراقبت مداوم یا درمان پایدار دارند، کار می کنند. این پرستاران با استفاده از دیالیز، پیوند کلیه و سایر روش‌های درمانی، بیماری‌هایی مزمن کلیوی و ESRD را مدیریت می‌کنند. تخصص آنها به طور مستقیم بر کیفیت زندگی و مراقبت های پایان عمر بیماران کلیوی تأثیر گذار است.

ماژول های آموزشی مراقبت از بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیه (CKD) در هر شرایطی برای حمایت از نیازهای آموزشی پرستارانی که از بیماران مبتلا به CKD مراقبت می کنند، طراحی شده اند. با توجه به بزرگی جمعیت مبتلا به CKD و آمار بالای این بیماران، تربیت نیروی متخصص پرستاری در این حوزه سودمند خواهد بود.

محورهایی که در حال حاضر در این رشته تدریس می شود شامل:

ماژول 1: مقدمه ای بر بیماری مزمن کلیه: مروری بر علل، مراحل و درمان CKD و ESRD

ماژول 2: بیماری مزمن کلیه: مراحل 1 تا 3

ماژول 3: بیماری مزمن کلیه: مراحل 4 و 5 و مروری بر گزینه های درمانی

ماژول 4: آسیب حاد کلیه: علل، درمان و پیامدهای آن

ماژول 5: درمان جایگزین کلیه: پیوند

ماژول 6: درمان جایگزین کلیه: دیالیز در منزل

ماژول 7: درمان جایگزین کلیه: دیالیز در مرکز

ماژول 8: مراقبت تسکینی و پایان زندگی در بیماران مبتلا به CKD

ماژول 9: بیماری مزمن کلیه در کودکان

جدول زمانی پیشرفت نفرولوژی در دنیا:

سال1963:

داروهای نجات دهنده زندگی در پیوند بیماران معرفی شدند که شامل سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی بودند. داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند تا بدن را از رد کلیه جدید از طریق پیوند بازدارند.

سال1954:

اولین پیوند موفق، اگرچه پیوند کلیه قبلاً انجام شده بود، جوزف ای. موری، جراح پلاستیک آمریکایی، اولین پیوند موفقیت آمیز کلیه را در بوستون روی دوقلوهای همسان انجام داد.

سال1945:

پیشرفت در زمینه نفرولوژی ویلم کولف، پیشگام در زمینه اندام های مصنوعی، اولین استفاده موفقیت آمیز از همودیالیز را به پایان رساند، ابزاری که خون را تصفیه می کرد و می توانست عملکرد کلیه را بهبود بخشد.

سال1896:

ابزارهای فشار خون بهبود یافتند، Scipione Riva-Ricc متخصص داخلی و متخصص اطفال ایتالیایی، از یک کاف دور بازو برای تعیین فشار خون بیمار استفاده کرد.

سال1827:

بیماری کلیوی برای اولین بار شناخته شد، ریچارد برایت، یک پزشک انگلیسی، تشخیص داد که بیماری کلیوی از سایر مشکلات پزشکی مجزا است.