تاثیر بیماری های کلیوی و دیابت بر پیش آگهی استنت گذاری قلب در زنان

 تاثیر بیماری های کلیوی و دیابت بر پیش آگهی استنت گذاری قلب در زنان

تاثیر بیماری های کلیوی و دیابت بر پیش آگهی استنت گذاری قلب در زنان

بر اساس داده‌های جدید، بیماری مزمن کلیوی و دیابت همزمان در بین زنانی که تحت کاشت استنت دارویی قرار می‌گرفتند، پیش بینی‌کننده مرگ به هر علتی و MI در طی 3 سال بود.

پایگاه داده زنان در نوآوری و استنت های دارویی (WIN-DES) شامل داده های تلفیقی در سطح زنان بیماری است که تحت PCI از 26 کارآزمایی تصادفی سازی شده قرار گرفته اند و بر اساس مطالعه منتشر شده در EuroIntervention، هم برای ارزیابی یافته‌های DES مربوط به جنس و هم برای رسیدگی به حضور ناکافی زنان در آزمایش‌های بالینی استفاده می‌شود.

Alessandro Spirito، پزشک متخصص قلب و پژوهشگر در موسسه قلب و عروق Zena and Michael A. Wiener، دانشکده پزشکی Icahn و همکارانش نوشتند: بیماری مزمن کلیه (CKD) و دیابت ملیتوس، دو بیماری مشترک شایع در بیمارانی هستند که تحت PCI قرار می گیرند و با افزایش عوارض و مرگ و میر همراه هستند، به خصوص زمانی که هر دو بیماری بطور همزمان وجود داشته باشند.

زنانی که تحت PCI قرار می‌گیرند، به دلیل سن بالاتر وتعداد بیشتر بیماری‌های همراه، از جمله CKD و دیابت نتایج بالینی ضعیف‌تری نسبت به مردان دارند. مطالعات قبلی در مورد اینکه چگونه حضور دیابت و CKD بر پیامدهای قلبی عروقی در زنان تحت PCI تأثیر می‌گذارد، تأثیر پیش‌آگهی این شرایط را به‌طور جداگانه و نه ترکیبی در نظر گرفته‌اند.

Spirito و همکارانش از پایگاه داده WIN-DES برای ارزیابی تأثیر CKD ( که به عنوان کلیرانس کراتینین کمتر از 60 میلی لیتر در دقیقه تعریف می شود ) و یا دیابت بر پیش آگهی در بین 4269 زن پس از کاشت DES (میانگین سن، 68 سال) استفاده کردند.

تأثیر CKD/دیابت بر پیامدهای PCI

در این مطالعه 42.7٪ از زنان نه CKD و نه دیابت داشتند. 22.9% به تنهایی CKD داشتند. 23 درصد به تنهایی دیابت داشتند. و 11.4% آنها هم CKD و هم دیابت داشتند.

نتایج اولیه ترکیبی از مرگ به هر علت یا MI در پیگیری 3 ساله بود.

در مقایسه با زنان مبتلا به بیماری مزمن کلیه و دیابت، خطر مرگ به هر علت یا MI بعد از PCI در بین آنهایی که به تنهایی CKD داشتند (adgustedHR = 1.19؛ 95% فاصله اطمینان (CI)، 0.88-1.61) یا دیابت به تنهایی (aHR = 1.27) به طور قابل توجهی بیشتر نبود. ؛ 95% فاصله اطمینان (CI), 0.94-1.7)؛ با این حال، خطر در میان زنان مبتلا به CKD و دیابت توام با هم بیش از دو برابر بود (aHR = 2.64؛ 95% فاصله اطمینان (CI)، 1.95-3.56؛ P برای تعامل <.001).

CKD و دیابت همزمان با افزایش خطر برای همه پیامدهای ثانویه، از جمله پیامدهای فردی اولیه و همچنین مرگ قلبی، ترومبوز مجدد قطعی یا احتمالی استنت و عروق هدف همراه بود. CKD به تنهایی و دیابت به تنهایی هر کدام با افزایش خطر مرگ به هر علت و مرگ قلبی پس از PCI مرتبط بودند، اما هیچ پیامد ثانویه دیگری نداشتند.

ویژگی های زنان مبتلا به CKD به همراه دیابت

بر اساس این مطالعه، زنان مبتلا به CKD به طور متوسط 10 سال مسن تر از زنان بدون CKD بودند و بدون در نظر گرفتن وضعیت دیابت، شاخص توده بدنی پایین تر و مقادیر کراتینین بالاتری داشتند.

علاوه بر این، زنان مبتلا به CKD و/یا دیابت بیشتر در معرض فشار خون بالا، کلسترول بالا، CAD ثابت شده، بیماری چندرگ، یا ضایعات نوع B2 یا C با کلسیفیکاسیون متوسط یا شدید و طول کل استنت کاشته شده بیشتر در مقایسه با زنانی که نه CKD و نه دیابت داشتند، بودند.

برای همه مجموع، مشاهدات ما نشان می‌دهد که حتی اگر دیابت و CKD به یکدیگر مرتبط هستند و مکانیسم‌های پاتوفیزیولوژیک مشترکی دارند که منجر به تسریع تصلب شرایین و افزایش لخته شدن خون می‌شود، دیابت به تنهایی ممکن است باعث پیشرفت سریع‌تر CAD شود و یک عامل خطر قوی تر برای عوارض مرتبط با استنت نسبت به CKD به تنهایی باشد.مشخص شده است که درمان دارویی بهینه همراه با خون رسانی مجدد کرونر از طریق پوست یا جراحی (به ویژه در بیماران دیابتی مبتلا به CAD طولانی مدت ) باعث کاهش عوارض و مرگ و میر مربوط به CAD، صرف نظر از دیابت یا CKD همزمان می شود.

محققان نوشتند: «مطالعه ما بینش‌های ارزشمندی در مورد اینکه چگونه پیش آگهی زنان تحت PCI تحت تأثیر تعامل بین دیابت و CKD قرار می‌گیرد ارائه می‌کند و سودمندی طبقه‌بندی زنان بر اساس این دو بیماری همراه را برای تصمیم‌گیری در مورد درمان و مدیریت بیشتر نشان می‌دهد».