کد سیام چیست؟ اخذ کد سیام چگونه انجام می شود؟

کد سیام چیست؟ اخذ کد سیام چگونه انجام می شود؟

کد سیام چیست؟ اخذ کد سیام چگونه انجام می شود؟

پیرو ابلاغیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کد سیام مدیریت تمامی شناسه های مراکز ارائه دهنده خدمت سلامت را بر عهده دارد. شناسه سیام شناسه منحصر به فرد مراکز ارائه دهنده خدمت سلامت است که در تبادلات الکترونیکی استفاده می شود. سامانه های صدور پروانه موسسات پزشکی، سامانه صدور پروانه تاسیس داروخانه، سامانه صدور پروانه طبابت از جمله سامانه هایی هستند که در ارتباط با سامانه سیام بوده و به روز رسانی برخط اطلاعات را انجام می دهند. مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعاتوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با ارائه یک سامانه یکپارچه اطلاعاتی مراکز ارائه دهنده خدمات حوزه بهداشت، سلامت و نسبت به معرفی تمامی مراکز فعال در این حوزه فعالیت دارند را معرفی کرده است. در این سامانه تمام کاربران بصورت مهمان می توانند مراکز مخلتف را جستجو نموده و اطلاعات متناسبی در خصوص مراکز ارائه دهنده خدمات را دریافت نمایند. اطلاعات مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت کشور در سامانه یکپارچه اطلاعات مراکز (سیام ) جمع آوری شده و بروز می شود. با استفاده از امکانات جستجوی مراکز موجود در این سامانه، می توانید اطلاعات جامع مرتبط با مراکز را بدست آورید. جهت دسترسی به این سامانه می توانید به آدرسhttp://siam.behdasht.gov.ir مراجعه کنید.

اخذ شناسه یکتای سپاس مراکز (سیام):

با توجه به طرح ملی پرونده الکترونیک سلامت، تخصیص شناسه سیام (سامانه یکپارچه تبادل اطلاعات مراکز ) به مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت جهت تبادل اطلاعات پرونده در بستر دیتاس (درگاه یکپارجه تبادل اطلاعات سلامت) الزامی است. جهت اخذ شناسه سیام لازم است مطابق با دستورالعمل شناسه گذاری مراکز اقدام شود.

هدف از اخذ کد سیام چیست؟

با توجه به اینکه درخواست ثبت و اخذ شناسه تبادل اطالعات از سوی نمایندگان دانشگاه ها و مراکز بسیار وسیع و گسترده می باشد و جهت جلوگیری از ارسال چندین باره اطلاعات از طریق ایمیل، مکاتبات و اتوماسیون اداری و حتی پیگیری به روش تماس تلفنی، روشی کاربردی تر و اصولی تر طرح ریزی شده است. فرایند جدید درخواست ثبت شناسه تبادل اطلاعات مراکز از طریق سرویس دسک جیرا صورت می پذیرد، که از این طریق امکان پیگیری روند آسانتر خواهد شد و از تکراری درخواست نمودن در ایمیل ها و مکاتبات جلوگیری بعمل می آید. فرایند درخواست شناسه تبادل اطلاعات اولین نکته مهمی که در خصوص درخواست شناسه تبادل اطلاعات می بایست دقت نمود و باید درخواست کننده شناسه تبادل اطلاعات در نظر داشته باشد داشتن پروانه بهره برداری، که آن مرکز می بایست داشته باشد. اگر مرکزی هنوز موفق به گرفتن مجوز پروانه بهره برداری نشده است امکان تخصیص شناسه تبادل اطلاعات برای آن مرکز وجود ندارد و از گردش کار درخواست در جیرا خارج و ایشو خاتمه داده می شود. بعد از بررسی نمودن مرکز درخواستی کاربر در ضمن داشتن پروانه بهره برداری، باید کلیه اطلاعات اجباری فایل درخواستی تمپلیت دریافتی از جمله داشتن کامل اطلاعات پستی ، نام ، نوع سازمان ، سازمان مالک و ... می توان به مرکز مورد نظر شناسه تخصیص داد.

تمپلیت اطلاعات مراکز:

سامانه سیام که متولی تجمیع اطلاعات مراکز با انواع مختلف می باشد، از طریق آدرس زیر قابل دسترس است: http://SIAM.behdasht.gov.ir

سامانه های متولی مراکز مختلف به چند دسته کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  1. سامانه صدور پروانه ها
  2. سامانه صدور پروانه مطب
  3. سامانه صدور پروانه داروخانه
  4. سامانه اطلاعات سطح 1 بهداشت

سامانه سیام وظیفه تجمیع اطلاعات مختلف با متولیان متنوع را بر عهده دارد. از طرفی از آنجا که هر مرکزی که قصد تبادل اطلاعات با سپاس را دارد، می بایست دارای شناسه تبادل اطلاعات باشد، کلیه مراکز چه دولتی و چه غیردولتی می بایست در این سامانه ثبت شوند.

برای ثبت اطلاعات در سامانه سیام تمپلیت اطلاعات مراکز با ستون هایی که در ادامه توضیح داده شده، طراحی گردیده است:

فرم کد سیام فرم کد سیام فرم کد سیام فرم کد سیام