پریشانی روانی با خود مدیریتی ضعیف بیماری مزمن کلیوی مرتبط است

پریشانی روانی با خود مدیریتی ضعیف بیماری مزمن کلیوی مرتبط است

پریشانی روانی با خود مدیریتی ضعیف بیماری مزمن کلیوی مرتبط است

نتایج تحقیق:

  • محققان دریافتند 27.2 درصد از بیماران دچار ناراحتی روانی بودند.
  • پریشانی ( اضطراب) بیشتر با رژیم غذایی ضعیف، فعالیت بدنی کمتر و تبعیت کمتر از دارو مرتبط بود.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً بر روی بیماران مبتلا به CKD که دیالیز نشده‌اند منتشر شده است، پریشانی روانی ممکن است با خود مدیریتی ضعیف بیماری مزمن کلیوی مرتبط باشد.

با شروع تشخیص بیماری مزمن کلیه (CKD) به بعد، بیماران با تغییرات عمیقی مواجه می شوند که نیازمند مهارت های عاطفی گسترده ای است. سیندرلا کی کاردول، سرپرست تیم تحقیق از واحد سلامت، پزشکی و عصب روانشناسی در دانشگاه لیدن در هلند و همکارانش نوشتند که پایبندی به توصیه های خود مدیریتی بیماری بار دیگری بر دوش این دسته از این بیماران است.

"هدف اول مطالعه ما ارزیابی رابطه پریشانی روانی با پایبندی به خود مدیریتی CKD بود."

psychological distress

محققان یک کارآزمایی مقطعی را انجام دادند و داده ها را از 460 بیمار مبتلا به CKD به عنوان بخشی از مطالعه E-GOAL جمع آوری کردند. بیماران مبتلا به eGFR بین 20 میلی لیتر در دقیقه به ازای 1.73 متر مربع سطح بدن و 89 میلی لیتر در دقیقه به ازای 1.73 متر مربع، پرسشنامه های غربالگری آنلاین را برای ارزیابی پریشانی روانی، علائم افسردگی، اضطراب، رژیم غذایی، فعالیت بدنی، پایبندی به دارو، سیگار کشیدن، BMI و شاخص خود مدیریتی CKD تکمیل کردند.

به طور کلی، 27.2٪ از بیماران ناراحتی روانی را گزارش کردند و 69.8٪ از بیماران مبتلا به پریشانی به توصیه های خود مدیریتی پایبند نبودند. محققان همچنین دریافتند که پریشانی بیشتر با پیروی ضعیف تر از رژیم غذایی، فعالیت بدنی کمتر و تبعیت کمتر از دارو مرتبط است. ارتباط معنی داری بین پریشانی روانی و سیگار کشیدن یا BMI وجود نداشت.

بر اساس این مطالعه، علائم افسردگی با پیروی ضعیف تر از توصیه های خود مدیریتی نیز همراه بود. اضطراب با پیروی ضعیف تر از رژیم غذایی و دارو مرتبط بود.

نویسندگان نوشتند: «مداخلات متناسب برای غربالگری و درمان مشکلات روانی و خود مدیریتی به طور موازی ممکن است در بهبود نتایج جسمی و روانی مؤثر باشد.