دیالیز و تعدد داروهای بیماران

دیالیز و تعدد داروهای بیماران

دیالیز و تعدد داروهای بیماران

شکایت بیماران از تعداد زیاد داروهای مصرفی

بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در Kidney Medicine بیماران تحت دیالیز، تعدد زیاد داروها را علیرغم تاثیرمثبت آنها به عنوان بخشی مضراما ضروری می‌دانند.

شکایاتی که بیماران در مورد تعدد داروهای مصرفی بیان می کنند اغلب شامل :

  • احساسات ناخوشایند در هنگام مصرف داروها

  • عوارض جانبی ناخوشایند

  • احساس اینکه نفرولوژیست، نگرانی آنها را در مورد داروهایی که مجبور به مصرف آنها هستند را درک نمی کند.

عوارض مصرف زیاد داروها توسط بیماران دیالیزی

جولیا ام. کلمبیجن، کارشناسی ارشد مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت در هلند و همکارانش می گویند: "بیماران باید با عوارض متعدد و ناخواسته دارویی مانند عوارض جانبی، حس شرمساری، وابستگی دارویی و مقاومت دارویی که می توانند به طور قابل توجهی منجر ایجاد احساس ناخوشایند در بیمار شوند، مقابله کنند. از سوی دیگر، بیماران ممکن است اثرات مثبت دارو بر کیفیت زندگی خود را دست کم بگیرند، از این جهت که اغلب داروها علائم بیماری آنان را کاهش نداده و صرفا سرعت پیشرفت بیماری را در آنها کاهش می دهند.

نوع مطالعه وتعداد شرکت کنندگان

مطالعه کوهورت آینده نگر شامل مصاحبه با 28 بیمار تحت درمان دیالیز در مراکز پزشکی هلند و بلژیک انجام شد. 20 بیمار مرد و 8 نفر زن بودند. میانگین تعداد داروها حدود 10 دارو بود. بیماران در طول روز مجبور به مصرف حدود 14 قرص بودند.

تقریباً همه بیماران مصرف دارو را به نسبت فرایند دیالیز سخت تر گزارش کردند. آنها دارو را "یک معضل ضروری" می‌دانستند. اکثر بیماران متوجه اثرات مثبت داروهای خود نشدند و فقط در قالب نتایج آزمایشگاهی شاهد بهبودی وضعیت خود بودند.

نتایج مطالعه

بر اساس نتایج این مطالعه، بیمارانی که قبلاً داروهای بیشتری مصرف می‌کردند، با کم شدن تعداد داروهای مصرفی خود،حس مثبت تری در مورد رژیم فعلی داروهای خود داشتند. بیمارانی که داروهای بیشتری نسبت به گذشته مصرف می‌کردند، در مقایسه با دیدگاه خود نسبت به رژیم قبلی، احساس منفی‌تری نسبت به رژیم دارویی فعلی خود نداشتند.

نتیجه گیری

محققان اذعان داشتند: "این مطالعه چندین فرصت را برای بهبود تجربه بیماران دیالیزی و داروهای مصرفی آنان شناسایی کرد. نفرولوژیست ها و بیماران باید به طور مشترک تأثیر منفی دارو بر سلامت و سایر جنبه های زندگی بیماران را به طور مداوم ارزیابی کنند تا تصمیمات مشترکی در مورد مؤثرترین و کم هزینه ترین درمان بگیرند. در طول آموزش در مورد داروهای بیماران، آگاهی از این موضوع که بیماران ممکن است درک متفاوتی از "دارو" داشته باشند، می‌تواند از سوء تفاهمات جلوگیری کند. اشاره به اثرات مثبت دارو که ممکن است بیماران خودشان احساس نکنند، می تواند به تقویت انگیزه آنها کمک کند. تغییرات جزئی در نوع دارو یا نحوه مصرف آنها می تواند به کاهش تاثیر دارو بر کیفیت زندگی یا حتی بهبود آن کمک کند.