رژیم غذایی گیاهی ناسالم واحتمال پیشرفت بیماری مزمن کلیوی

رژیم غذایی گیاهی ناسالم واحتمال پیشرفت بیماری  مزمن کلیوی

رژیم غذایی گیاهی ناسالم واحتمال پیشرفت بیماری مزمن کلیوی

مقدمه

بر اساس داده های منتشر شده اخیر، بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که از یک رژیم غذایی گیاهی سالم پیروی می کنند، نسبت به افرادی که از رژیم غذایی گیاهی ناسالم پیروی می کنند، خطر مرگ و میر کمتری دارند.

تاثیر الگوهای تغذیه ای بر سلامتی

Saira Amir، از دانشگاه کارولینای شمالی و همکارانش می گویند: «رژیم‌های گیاهی الگوهای غذایی سالمی هستند که خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می دهند». با این حال، تاثیر رژیم های غذایی گیاهخواری بر نتایج بالینی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، هنوز به خوبی اثبات نشده است.

نوع مطالعه

این مطالعه کوهورت آینده نگر، شامل 2539 بیمار مبتلا به CKD بود که بخشی از مطالعه کوهورت نارسایی مزمن کلیه بودند. محققان پاسخ های بیماران را در پرسشنامه رژیم غذایی آنان مورد ارزیابی قرار دادند و غذاهایی با ارزش غذایی با امتیاز منفی یا مثبت را در سه شاخص امتیازدهی کردند:

  • رژیم کاملا مبتنی بر گیاه
  • رژیم گیاهی سالم (به عنوان مثال، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات)
  • رژیم گیاهی ناسالم (به عنوان مثال، آب میوه، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و غلات تصفیه شده)

لازم بذکر است در این مطالعه تمام غذاهای گیاهی در شاخص کلی امتیاز مثبت داشتند، در حالی که غذاهای با منشاء حیوانی امتیاز منفی داشتند. محققان نتایج اصلی پیشرفت CKD مانند کاهش eGFR، دیالیز، پیوند کلیه و مرگ و میر را دنبال کردند.

روش مطالعه

محققان 977 مورد پیشرفت بیماری مزمن کلیه را طی یک دوره پیگیری متوسط 7 ساله و 836 مورد مرگ را طی یک دوره 12 ساله ثبت کردند. خطر مرگ و میر ناشی از همه علل 17٪ کمتر برای هر 10 امتیاز بالاتر در شاخص کلی رژیم غذایی گیاهی بود.

نتایج رژیم گیاهی سالم وتاثیر بر مرگ ومیر

بیمارانی که از یک رژیم غذایی گیاهی سالم پیروی می کردند، با هر 10 امتیاز بالاتر، 17% خطر کمتری درمرگ و میر ناشی از همه علل را نشان دادند.

نتایج رژیم گیاهی ناسالم در پیشرفت بیماری مزمن کلیه

یک رژیم غذایی گیاهی ناسالم با 14٪ خطر بیشتر پیشرفت بیماری مزمن کلیه به ازای هر 10 امتیاز بالاتر و همچنین با خطر بیشتر مرگ و میر ناشی از همه علل در ارتباط بود. علاوه بر این، هر 10امتیاز بالاتر با 10٪ خطر بیشتر برای نیاز بیماربه درمان جایگزینی کلیه همراه بود.

کوین لونگینو، مدیر عامل بنیاد ملی کلیه آمریکا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: "از نظر کلی درجامعه، رژیم گیاهی متعارف به نظر می‌رسد، اما نتایج این مطالعه می‌تواند پیام گسترده‌ و متفاوتی را در اذهان عمومی ایجاد کند".

نتیجه گیری

یافته‌های اخیر برخی از اطلاعات موجود در راهنمایی‌های تغذیه‌ای را به چالش کشیده و در عین حال راهکارهای عملی جدیدی را برای متخصصان، مراقبین بهداشت و سلامت وهمچنین بیماران CKD ارائه می‌دهد و پتانسیلی برای افزایش رفاه و حتی بقای این بیماران فراهم می‌کند.