تاثیر دیالیز خانگی بر نرخ مرگ و میر بیماران تحت دیالیز در ترکیه

تاثیر دیالیز خانگی بر نرخ مرگ  و میر بیماران تحت دیالیز در ترکیه

تاثیر دیالیز خانگی بر نرخ مرگ و میر بیماران تحت دیالیز در ترکیه

یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که نرخ مرگ و میر بیماران مبتلا به بیماری کلیه در مرحله نهایی(ESKD) در ترکیه وقتی که همودیالیز خانگی دریافت می‌کنند نسبت به بیمارانی که در مرکز درمانی همودیالیز دریافت می‌کنند، 40٪ کمتر است.

کنترل فشار خون و فسفر بهتر:

میانگین فشار خون سیستولی در بین بیماران همودیالیز خانگی کاهش یافت اما در گروه درمانی مرکزی تغییر نکرد. محققان همچنین یک بقاء تکنیکی 86.5٪ در بیمارانی که بیش از 5 سال در همودیالیز خانگی (HHD) بودند مشاهده کردند. به علاوه بهبود کنترل فشار خون، بیماران نشان دادند که التهاب کمتری داشتند، تغذیه بهتری داشتند و کنترل فسفر بهتری داشتند.

آمار دیالیز خونی خانگی (HHD) :در ترکیه

"با وجود اینکه همودیالیز خانگی اقتصادی‌تر از استفاده از همودیالیز در مرکز [in-center hemodialysis] است، استفاده از HHD در کشورهای با درآمد کم و متوسط هنوز کمیاب است"، دکتر ارجان اوک، استاد داخلی و نفرولوژی و رئیس بخش نفرولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه اجه در ازمیر، ترکیه، و همکاران شان به نمایندگی از " انیستیتو HHD خانگی ترکیه" نوشتند. "برنامه HHD که در ژوئن 2010 آغاز شد، به عنوان اولین تلاش این چنینی در ترکیه، تا تاریخ 31 دسامبر 2021 به توسعه قابل توجهی دست یافته و به تعداد 1218 بیمار دست یافته است. به نظر می‌آید که برنامه همودیالیز خانگی که اخیراً در ترکیه اجرا شده، بزرگ‌ترین برنامه در بین برنامه‌های اجرا شده در کشورهای با درآمد کم و متوسط (LMICs) باشد."

بیمارانی که همودیالیز خانگی را بین ژوئن 2010 تا دسامبر 2014 در کلینیک‌های همودیالیز شرکت Fresenius Medical Care در ترکیه انتخاب کرده بودند و بیش از 18 سال داشتند، برای مطالعه انتخاب شدند. بیمارانی که از همودیالیز در مرکز استفاده می‌کردند باید بیش از 3 ماه از این درمان بهره مند می بودند.

مطالعه شامل 349 بیماری بود که همودیالیز خانگی گسترده (3 بار در هفته به مدت 418 دقیقه) دریافت کردند در مقابل 1047 بیمار که همودیالیز در مرکز (3 بار در هفته به مدت 242 دقیقه) دریافت کردند. نتیجه اصلی مطالعه بقاء کلی بود؛ نتایج فرعی شامل بقاء تکنیکی، بستری‌شدن و تغییرات در پارامترهای بالینی، آزمایشگاهی و دارویی بودند.

اوک گفت که تمام بیماران به عنوان بیماران مرسوم همودیالیز در مرکز مورد مطالعه قرار گرفتند. او گفت: "قبل از تطابق امتیاز تمایل (propensity score matching) ، میزان هموگلوبین و CRP و دسترسی عروقی در دو گروه مطالعه مشابه بودند." وی ادامه داد: "بعد از تطابق امتیاز تمایل، دو گروه در مورد سن، جنسیت، طول مدت ESKD، دیابت، BMI، آلبومین، فسفر و فشار خون سیستولی به خوبی همتا شدند."

کاهش خطر مرگ و میر در همودیالیز خانگی:

در تحلیل هدف تحقیق، محققان، یک کاهش 40 درصدی در خطر مرگ ناشی از هر علت در گروه بیماران همودیالیز خانگی نسبت به بیماران همودیالیز در مرکز پیدا کردند. در ادامه پیگیری، نرخ مرگ ناشی از هر علت 3.76 در هر 100 نفر در سال در گروه HHD و 6.27 در هر 100 نفر در سال در گروه ICHD بود.

کیفیت زندگی مطلوبتر در HHD:

وزن بعد همودیالیز و سطح آلبومین در گروه HHD افزایش یافت. " تفاوت برای وزن بعد از همودیالیز معنی‌دار بود (P = .03) و برای آلبومین در مرز معنی دار بودن (P = .05)"، محققان نوشتند. " تفاوت تغییرات نسبت نوتروفیل/لنفوسیت در دو گروه معنی‌دار بود."

نرخ بستری سالانه در گروه HHD (2.2 روز در سال) نسبت به گروه ICHD (4.6 روز در سال) پایین‌تر بود.

بیماران در گروه همودیالیز خانگی (HHD) اعلام کردند که احساس سلامتی دارند، گرسنه و شاد هستند و مشکلاتی مانند فشار خون پایین در حین همودیالیز، خستگی پس از همودیالیز و ... ندارند. اوک به Healio گفت: "بیماران احساس اعتماد به نفس و انرژی بیشتری داشتند. محدودیت‌های رژیم غذایی کاهش یافت و در بسیاری از بیماران، استفاده از داروها پس از سال اول حذف شد."

ckd in Turkiye

داده‌ها از مقاله ای از اوک و همکاران گرفته شده‌اند، که در گزارش‌های KI منتشر شده است.