خارش پوست بیماران دیالیزی کیفیت زندگی را کاهش می دهد ؟

خارش پوست بیماران دیالیزی کیفیت زندگی را کاهش می دهد ؟

خارش پوست بیماران دیالیزی کیفیت زندگی را کاهش می دهد ؟

بر اساس داده های منتشر شده اخیر، خارش متوسط ​​تا شدید همچنان یک مشکل مزمن در بیماران تحت همودیالیز است که می تواند کیفیت کلی زندگی را کاهش دهد.

محققین به رهبری Nidhi Sukul، دستیار رئیس بخش کلیه در سیستم مراقبت بهداشتی و Ann Arbor استادیار بخش نفرولوژی در دانشگاه میشیگان "شیوع خارش و درمان دارویی .... برای ارزیابی ارتباط بین تغییر در CKD-aP (خارش مزمن مرتبط با بیماری کلیوی) و تغییر همزمان در مقادیر آزمایشگاهی و (پیامدهای گزارش‌شده توسط بیمار) را مورد مطالعه قرار دادند.

مطالعه کو هورت آینده نگر نتایج دیالیز و الگوهای تمرینی (DOPPS) شامل 7976 بیمار تحت همودیالیز از سال 2009 تا 2018 بود که در 21 کشور در فازهای 4 تا 6 DOPPS قرار داشتند. CKD-aP بیماران دو بار با فاصله تقریباً 12 ماه ارزیابی شدند.

چهار گروه مواجهه

محققان قرار گرفتن در معرض خارش را در ابتدای مطالعه و یک سال بعد ارزیابی کردند. آنها با استفاده از یک مدل ترکیبی خطی، تغییرات در مقادیر آزمایشگاهی و پیامدهای گزارش شده توسط بیمار را در طول مطالعه در چهار گروه مواجهه بررسی کردند:

خارش برطرف شده

خارش موجود

عدم وجود خارش

خارش مقاوم

محققان دریافتند که 51 درصد از بیماران CKD-aP، خارش متوسط ​​تا شدید را در هر دو ارزیابی تجربه کردند که 22 درصد در هر دو ارزیابی علائم داشتند. در بین بیماران مبتلا به خارش در ابتدا، 50 درصد گزارش کردند که خارش در آنها بیش از 1 سال ادامه داشت. بیماران مبتلا به خارش اتفاقی، افزایشی را در افسردگی، بی خوابی و خستگی نشان دادند و احتمال بیشتری داشت که کیفیت زندگی پایینی را گزارش کنند، در حالی که موارد فوق در افرادی که خارش در آنها برطرف شده بود، کاهش داشت.

محققان حداقل تغییرات را در پیامدهای گزارش شده توسط بیمار برای گروه‌های بدون خارش و خارش مقاوم مشاهده کردند. تغییر مقادیر آزمایشگاهی در هر دو گروه مشاهده نشد.

نتایج تحقیق

علاوه بر این، در مقایسه با بیماران بدون CKD-aP، بیماران مبتلا به CKD-aP مقاوم، نسبت خطر تعدیل شده بالاتری برای مرگ و میر به هر علت، بستری شدن در بیمارستان به هر علت و حوادث قلبی عروقی داشتند.

در انتها، همکاران نوشتند حداقل نیمی از بیماران HD مزمن [همودیالیز] در طول یک سال تحت تأثیر CKD-aP قرار گرفتند و علائم 12 ماه بعد برای اکثر بیماران HD که در ابتدا از خارش پوست رنج می بردند، حل نشد.