اولین بار است دیالیز می شوید؟ پاسخ به 6 سوال اساسی

اولین بار است دیالیز می شوید؟ پاسخ به 6 سوال اساسی

اولین بار است دیالیز می شوید؟ پاسخ به 6 سوال اساسی

مقدمه:

آیا می خواهید اولین درمان دیالیز خود را در مرکز دیالیز شروع کنید؟ بسیار عالی! شما یک قدم به مقابله با بیماری کلیوی خود نزدیک تر شده اید. برخی از افراد در ماه اول دیالیز احساس بهتری دارند در حالی که برخی دیگر چند ماه بیشتر طول می کشد. هر چه به اولین جلسه دیالیز کلیه نزدیک تر می شوید، سوالات بیشتر و لحظات پر اضطرابی خواهید داشت. نگران نباشید، این احساس طبیعی است. بهترین کار این است که تا جایی که می توانید یاد بگیرید و خودتان را آماده کنید.

دیالیز چه حسی دارد؟

پاسخ: در ابتدا ممکن است سوزن باعث ایجاد درد شدید شود، اما پس از آن درد متوقف می شود. خود دیالیز نباید دردناک باشد. با این حال، از آنجایی که اثرات دیالیز از فردی به فرد دیگر متفاوت است، عوارض جانبی ناخوشایندی مانند تهوع، استفراغ، خارش و گرفتگی عضلات ممکن است رخ دهد. این اولین جلسه دیالیز شماست و ممکن است لازم باشد تنظیماتی در برنامه درمانی شما انجام شود تا ناراحتی و عوارض در شما کاهش یابد و اطمینان حاصل شود که بهترین درمان به شما ارائه می شود.

یک جلسه دیالیز چقدر طول می کشد؟

پاسخ: هر درمان حدود 4 تا 5 ساعت طول می کشد و سه بار در هفته در روزهای متناوب انجام می شود.

آیا باید رژیم غذایی خاصی داشته باشم؟

پاسخ: بله، اما این بدان معنا نیست که دیگر نمی توانید غذای خوشمزه داشته باشید. بلکه باید مراقب مصرف برخی از مواد مغذی باشید. رژیم غذایی در دیالیز با توجه به وضعیت کلیه شما و روش درمان شما متفاوت است. تیم مراقبتی در این مورد به شما آموزش خواهد داد که چه برنامه غذایی خاصی را باید دنبال کنید. رژیم های غذایی در دیالیز معمولاً بر محدودیت مواد مغذی خاصی مانند سدیم، پروتئین، پتاسیم و فسفر تمرکز می کنند، زیرا آنها بر اثربخشی کلی درمان و سلامتی شما تأثیر می گذارند.

آیا هنوز هم می توانم با درمان دیالیز سفر کنم؟

پاسخ: بله، اکثر بیماران در حین انجام درمان می توانند با خیال راحت سفر کنند. در واقع، رفتن به یک تعطیلات، بسیار مورد نیاز و یک انگیزه عالی است. قبل از بستن چمدان های خود، باید با مرکز دیالیز با توجه به مقصد سفر خود هماهنگ شوید. همچنین باید ابتدا با تیم درمان و پزشک خود مشورت کنید که آیا به اندازه کافی برای سفر آمادگی دارید یا خیر.

آیا با شروع دیالیز باید ورزش را ترک کنم؟

پاسخ: خیر، ورزش را ترک نکنید. فعال نگه داشتن خود باعث می شود احساس قوی تری داشته باشید، استقامت خود را افزایش دهید و خستگی را از بین ببرید. بیمارانی که در طول درمان از کم خوابی رنج می برند، می گویند که انجام برخی ورزش ها به آنها کمک می کند خواب شبانه خوبی داشته باشند و بهتر می توانند با درمان های خود کنار بیایند. باز هم، با تیم مراقبتی خود مشورت کنید که کدام نوع ورزش برای شما مناسب تر است.

آیا می توانم در حین دیالیز باردار شوم؟

پاسخ: از آنجایی که شرایط بیماران خانم بسیار متفاوت است، پاسخ هم متفاوت خواهد بود. شما و همسرتان باید در مورد ریسکی که مایل به پذیرفتن آن هستید، تصمیم بگیرید. بهتر است با پزشک خود نیز مشورت کنید تا مطمئن شوید که بارداری ایمن را با درمان دیالیز تجربه خواهید کرد.

نکاتی در مورد آمادگی برای اولین جلسه دیالیز:

شما در شرف آغاز یک سفر متحول کننده زندگی هستید. چه آمادگی هایی مورد نیاز است؟

  • بازدید از مرکز دیالیز: حداقل 12 ساعت در هفته را در مرکزی که انتخاب کرده اید، سپری خواهید کرد. مراجعه به آن مرکز قبل از شروع اولین درمان می تواند به شما کمک کند تا برای آنچه در شرف تجربه هستید، آماده شوید. مهم است که در حین حضور در آنجا تا حد امکان سؤال بپرسید. وقتی صحبت از شروع دیالیز می شود، هرگز نمی توانید سوالات زیادی بپرسید.

  • به موقع در مرکز دیالیز باشید: حداقل 15 دقیقه قبل از قرار ملاقات خود در مرکز حاضر شوید و به تیم مراقبت های درمانی خود اطلاع دهید که وارد شده اید.

  • لباس راحت بپوشید: از آنجایی که در طول هر جلسه دیالیز، چند ساعت را در مرکز دیالیز می گذرانید، لباس راحت بپوشید. همچنین، لباسی بپوشید که دسترسی تیم مراقبتی شما را آسان کند و از پوشیدن چیزی که می تواند باعث وقفه در جلسه دیالیز شما شود، خودداری کنید.

  • چیزی برای خوردن بیاورید: به خصوص اگر دیابتی هستید، چیزی که بتوانید به عنوان میان وعده بخورید، مفید خواهد بود، بنابراین نگران گرسنگی نخواهید بود.

  • یک بالش کوچک و یک پتو به همراه داشته باشید که می توانند در طول جلسه دیالیز سبب راحتی شما شوند و می تواند به شما کمک کند در طول درمان احساس راحتی، گرما و آرامش بیشتری داشته باشید. اطلاعات مهم بالینی، دارویی و بیمه خود را در اختیار ما قرار دهید تا بتوانیم یک دوره درمانی عالی و بدون استرس برای شما برنامه ریزی شود.

  • چیزی همراه خود بیاورید که شما را مشغول کند: در طول جلسات دیالیز، زمان قابل توجهی را در مرکز دیالیز سپری خواهید کرد. بسیار خوب است که می توانید کارهای دیگری را انجام دهید تا زمانی که مانع درمان دیالیز شما نشوند. جلسات دیالیز شما زمان بسیار خوبی برای خواندن یک کتاب جدید، گوش دادن به موسیقی و پادکست، یا برقراری ارتباط با خانواده و دوستان در رسانه‌های اجتماعی خواهد بود.

در حال حاضر دیالیز ممکن است بهترین و هیجان انگیزترین موضوع در زندگی شما نباشد، اما مطمئناً بدترین هم نخواهد بود. تغییرات در زندگی اجتناب ناپذیر هستند، زیرا باید تنظیماتی برای تسهیل دیالیز در زندگی شما انجام شود. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید زندگی خود را "در حالت تعلیق" قرار دهید. با وجود محدودیت‌هایی که در زمان وجود دارد، تا آنجا که ممکن است با علایق خود مانند فعالیت‌های خانوادگی، کار، تحصیل و فعالیت‌های اوقات فراغت همچنان خود را مشغول نگهدارید.

منابع:

renalteam.org